Když se ohlédneme za značkou Battlefield, zjistíme, že titulů, které pod jejím jménem vyšly je krom třech regulérních dílů daleko více. Mimo druhoválečné odbočky jako Vietnam, ročníky 1942 a 43 nebo většinou fanoušků kritizovaný krůček vedle jménem Battlefield 2143, se tak do současnosti mohli fanoušci podívat až s konzolovým prvním dílem Bad Company, jenž však přes svou „pouhou“ nadprůměrnost ukázal možný směr, kam by se mohla celé série naklonit a především poprvé možnost demolice.
Bad Company jen zkouška?
K plné funkčnosti měla však tato technologie ještě daleko a nejspíše proto v následujícím období vyšla mainstreamová free-to-play záležitost, Battlefield Heroes, kterou nedávno doplnil i ke druhému dílu vzhlížející Play4free. Minulý rok jsme ale měli možnost hrát i kritiky skvěle hodnocený druhý díl Bad Company, který konečně zavítal i na platformu PC, jenž obsahoval i již vcelku propracovaný FrostBite Engine. Vše ale vyvrcholí 28. října, kdy vyjde Battlefield 3, jehož úžasná grafika, fyzikální engine a hlavně umění vtáhnout do boje z něj dělá jednoho z hlavních kandidátů na hru roku 2011, ale hlavně na právoplatného nástupce druhého dílu.
Krom vynikajícího enginu si ale vývojáři z DICE z obou dílů Bad Company berou ještě něco. A tím je pro někoho nepotřebná a od multiplayerových bitev odrazujicí drobnost jménem příběh. Ten je zasazen do blízké budoucnosti, konkrétně roku 2014, kdy se naplno rozzuří válka mezi extrémistickou organizací PLR (People’s Liberation and Resistance) a Aliancí. Ta se skládá z většiny států světa, přičemž směr nebude udávat nikdo jiný, než světový „ochránce“ míru, USA. Právě členové její armády, Henry „Black“ Blackburn a tankista Jonathan „Jono“ Miller sehrají v celé kampani pro jednoho hráče a možná i kooperaci největší roli. Situace na blízkém východě byla, je a bude vždy napjatá. Vše se ale udržovalo v relativním klidu, což změní zásadní událost v roce 2014. Detaily jsou zatím tajné, ale DICE se dle všeho nechalo inspirovat událostmi vedoucími k první světové válce, takže se dá očekávat atentát. To si však světové mocnosti nedají líbit, a tak odstartuje 3. Světová válka, jenž hráče protáhne celým světem včetně Paříže, Teheránu i New Yorku.
Solidní kampaň
Na první pohled je tak vidět, že i když Battlefield je i bude převážně na multiplayer zaměřenou sérií, tak si vývojáři dávají spoustu práce i s kampaní. Její dohrání se pohybuje okolo 10 hodin, což je však na moderní FPS nadprůměrný výkon. Oproti hlavnímu konkurentu, sérii CoD má Battlefield 3 v záloze i prozatím 7 kooperativních misí, jenž herní dobu prodlouží o další hodiny.
Nečekejte však podobnou vyčerpávající jízdu, jakou každý rok nabízí konkurence. Série Battlefield se opravdu vydává směrem k větší realističnosti a jak DICE dodává vše pomůže k většímu prožitku z příběhu. Dobrým příkladem je zážitek jednoho z vývojářů, jenž poprvé procházel nově vytvořenou lokací a plnil zadaný úkol – „Napjatě jsem se zbytkem týmu prozkoumával okolí a neustále očekával nějaký střet, který i záhy přišel. Poté mě však překvapila má data, jenž ukazovala, že jsem nevypálil ze zbraně přes deset minut. Je až děsivé jak se můžete do této hry ponořit. Navíc, v jaké jiné dnešní FPS se vám stane něco podobného?“ Oproti takovému Bad Company navíc tvůrci slibují přidat mnohem více rovnoměrnosti, co do způsobů boje. Většinu času samozřejmě strávíme na vlastních nohách, ale mnohé mise nás zavedou i do oblak, jako piloty vrtulníků a stíhaček nebo naopak do masivních tankových bitev.
Grafika 2.0
Jestli však něco upoutá všechny hráče bez rozdílu věku, tak je to grafika. V Battlefieldu 3 je použit FrostBite Engine 2.0, jehož předchozí verzi jsme mohli vidět například i ve druhém Bad Company. Novinky, jakými disponuje třetí díl ho ale dokonale zastíní. Nejenže tak půjdou doslova zbourat veškeré budovy, ale i jejich pády a následné tříštění se budou řídit dle reálných fyzikálních zákonů. Díky tomu tak budeme moc strhnout i ohromné několik desítek vysoké výškové stavby pouhým vypálení pár přesných střel do spodních pater budov, sutiny ale mohou zasáhnout i váš tým, takže se leckdy spíše budete cítit jako demoliční expert, než americký voják.
Vychytávky enginu autoři však použijí i na jiných místech. Na blízkém východě se jednotky Aliance totiž setkají i s jiným nepřítelem, než PLR. A to samotnou přírodou, jenž v podobě zemětřesení na bude ohrožovat obě strany. Mimo to, ale nový engine přinese i uvěřitelnější osvětlení na denním světle, u výbuchů, či naopak u umělého nasvícení interiérů a záblesků zbraní. Uvěřitelnější bude také samotný pohyb vojáka, běh nebo překonávání překážek, s čímž zásadně pomohla Motion Capture technologie z FIFA 12.
Zvukové orgie
Pokud můžeme o Battlefieldu 3 tvrdit, že má vynikající engine, skvěle zvládnutou hratelnost i podařený příběh, tak před jeho audio stránkou se nezbývá než s otevřenými ústy uklonit. Sami vývojáři nahrávali detailní zvuky reálných předloh zbraní, jejich ozvěnu v uzavřených místnostech i to, jak budou znít v různých vzdálenostech. Pokud k tomu připočteme i stejnou péči věnovanou vozům, vrtulníkům a stíhačkám, vznikne dokonalá a neuvěřitelně věrná atmosféra, o které si ostatní mohou nechat jen zdát.
Jak ale všichni fanoušci i vývojáři tvrdí, úspěch této značky pořádně otestuje až multiplayer, jenž bude stěžejní částí hry. I přes to, že Battlefield 3 vyjde také na konzole, složka pro více hráčů se bude od PC mírně lišit. Krom polovičních FPS (pouze 30) je tak omezen i počet vojáků na jednotlivých mapách. Ten dosáhne maximálně čísla 24, zatímco u módu Conquest se může PC hráčů sejít i 64, což je ale dle zaplněných serverů v právě probíhajícím období evidentně stále málo. Podle Patricka Bacha s DICE všechny mapy navíc projdou i určitou optimalizací tak, aby hratelnost byla perfektní. Střídat se tak budou nejen prostředí známá, či podobná lokacím z kampaně, ale také různé druhy hratelnosti. Jako skvělý případ se jeví Operation Metro, kde se střídá stísněný stanice metra spolu s rozlehlým parkem.
Multiplayerové novinky
Na bojištích tak potkáme 4 mírně upravené základní třídy, Vojáka s útočnou puškou, Inženýra s výbušninami a samopalem, Průzkumníka samotáře s odstřelovací puškou, či Podporu disponující lehkým kulometem. Přibude také řada novinek v čele s trvalým zalehnutím, brutálním sběrem i úpravou psích známek i aktálně proklínaný Battlelog. Hráči, jenž měli možnost vyzkoušet si mapu Caspian Border také poznali jednu z největších předností Battlefieldu, dopravní prostředky. Potkáme tak staré známé v čele s M1 Abrams, tanky, vrtulníky a chybět nebudou ani vojenské stíhačky. Na závěr poté musíme připomenout i mírně odstrčenou kooperaci. Kde v sedmi misích spolu s živým parťákem absolvujete těžké mise rozmístěné po celém světě.
Battlefield 3 se jeví, jako odvažuji si říci jedna z nejlepších FPS moderní doby. Může se pochlubit dlouhou a zajímavou singplayerovou kampaní, skvělým grafickým enginem, fyzikou, ale hlavně multiplayerem. To vše by mělo vyústit v jasné vítězství nad MW 3 a především několikaletou podporu věrných fanoušků.