Ptáte se, kam se poděli klasické střílečky, které se nesnažili co nejvíce napodobit realitu, ale naopak na jim byla ukradená? Ptáte se, kdeže jsou všechny arkády, jež si na nic nehráli a jejich jediným úkolem bylo co nejlepší pobavení a odreagování unaveného hráče? Odpověď je jednoduchá, zkrátka nejsou v módě. To se ale snaží napravit Codemasters, které letos v září uvede na trh novou IP, avšak léta vyvíjenou zběsilou akční střílečku Bodycount.
Nástupce legendárního Black přichází
Nový počin od Codemasters se možná prezentuje jako přímočará akce s masivními prvky destruku. Příběh zde dostane také svou šanci. Hráč se ujme vysloužilého válkami ostříleného mariňáka Jacksona Delgada s trochu podivnou přezdívkou John Doe. Zanedlouh začne „pracovat“ pro tajemnou agenturu Network, jež podniká tajné operace na těch nejnebezpečnějších místech planety, kde již americká vláda nemá žádné pravomoce a pokud se dostane do problémů, nevyřeší je nikdo jiný, než druhá a hezčí polovina týmu, Melanie. Události ale naberou rychlý spád poté, co se do hry dostane konkurenční agentura, jenž nesnaží o nic menšího, než je ovládnutí světa. Oba dva však záhy zjistí, že celá situace není tak černobílá, jak se zdá, a za naprosto zřejmými plány se skrývá něco daleko horšího a většího.
Možná se vám příběh na první pohled jeví, jako tuctové klišé, jež před Bodycountem použily ostatní nejméně stokrát. Nicméně jak říká hlavní designér. Měli bychom se dočkat množství odboček, dějových zvratů a hlavně dlouhé i zajímavé zápletky, u níž se autoři inspirovali především úspěšnými seriály. „Spousta her se pokouší nacpat děj celovečerního filmu do hry, která trvá pětkrát déle“ říká Wilson. Naopak úspěšné televizní série dokáží diváky udržet v napětí po desítky dílů, které v součtu dávají desítky hodin.
Koridory? Ani náhodou
Nejspíše právě proto bude příběh striktně lineární bez možnosti jakkoliv změnit nebo ovlivnit jeho děj. Naopak volnosti se dočkáme především v procházení levely, v nichž krom možnosti zničit prakticky vše, co vám přijde do cesty dostaneme naprostou svobodu pohybu. Téměř celou mapu dokonce půjde dle tvůrců projít stealth plížením, avšak ne vždy vám to vyjde a pak nezbyde než vytáhnout samopal a poradit si s protivníky postaru. Svoboda pohybu však přinese výhodu nejen vám, ale i nadmíru inteligentním nepřátelům, u nichž nenaleznete ani stopa po předskriptovaném chování. Zvláště poté, co vás spozorují vynikne jejich snaha o to vás nějakým způsobem obejít, či překvapit. Zvláště proto, že v přímém souboji jsou jejich šance daleko menší. Snad autoři do vydání umělou inteligenci stihnou vyladit k dokonalosti, aby nedocházelo k otravným a směšným situacím.
Bodycount je poháněn enginem EGO známým například z Dirtu 2, nebo Operace Flashpoint Dragon Rising. Jeho největší výhoda oproti konkurenci je bezesporu propracovaný systém destrukce okolního prostředí, ale také schopnost zobrazit širokou škálu prostředí v perfektním grafickém kabátu. Ten je v Bodycount poměrně originální, jelikož designéři si narozdíl od ostatních daleko více pohráli s barvami, takže hra vypadá místy až komiksově. Hlavním důvodem této činnosti je zejména fakt, že ne všechny lokace, které hráč navštíví jsou vizuálně zajímavé a například africké slumy by se pro obyčejného hráče staly jen shlukem několika nevýrazných „špinavých“ barev. Nyní však ke hlavní předností EGO enginu spočívá v neuvěřitelné interakci s okolním prostředím, kdy si hráč cestu k cíli bude moci doslova prostřílet. Právě zde se nabízí podobnost se třetím dílem Battlefieldu, který pohání již vylepšená třetí verze Frostbite enginu. Ten sice nabídne ještě větší destrukci, ale musíme vzít v úvahu, že Bodycount je vyvíjen jen pro konzole, což s sebou samozřejmě nese své limity.
UI jak má být
Pokud vás přitahuje zejména multiplayerové válčení. Rozhodně byste ani základní kampaň neměli minout. Sice nenabídne přímou možnost kooperace, avšak právě nepřátele i jejich inteligenci autoři vylepšili tak, že nejednu chvíli zapomenete, že je ovládá počítač. Jak Andy Wilson potvrzuje, dočkat bychom se dokonce měli hned několika tříd, které již z počátku mohou výrazně ovlivnit vaši strategii. „Záleží na vás, jak se situace na bojišti vyvine. Kupříkladu jestliže necháte naživu medika spolu s velitelem vydávajícím rozkazy a místo toho začnete střílet jen tuctové vojáky. Je jasné, že vám oba dva ještě řádně zatopí.“
Na zajímavosti hře určitě přidají i takzvané Intely. Jedná o modrá kolečka (v případě doplňování zdraví červená) vypadávající z mrtvých protivníků. Posléze si za ně lze v pobočkách organizace Network nakoupit různá vylepšení a novější zbraně, či si za větší obnos objednat rovnou letecký útok. Kupované upgrady se pravděpodobně budou týkat i detailních úprav zbraní. Těch by se ve hře měla vyskytovat necelá třicítka a určitě se nedá říci, že by některé z nich zůstanou zvýhodněny na úkor druhých. Podle Wilsona autoři dlouho uvažovali, jak vyvážit hratelnost. „Pohrávali jsme si myšlenkou, že zbraně na dálku zpřístupníme hráči daleko více, ale nakonec převládla opačná myšlenka. Nechceme, aby se v Bodycount stalo nejpoužívanějším stylem odstřelování nepřátel z velké vzdálenosti.“ Vzápětí ale hned dodává, že to s těmi omezeními nebude tak hrozné. „Samozřejmě stále zde budete mít k dispozici raketomet, railgun a další. Nicméně hráč by dle nás měl zaměřit spíše na boj z blízka. Naší prioritou tedy je, abyste se v boji proti nepříteli co nejvíce zapojili, k čemuž nám dopomůžou právě zbraně na krátkou a střední vzdálenost.“
Special ops i stará dobrá klasika
Nedílou součástí snad každé větší konzolové akce je i více, či méně kvalitní multiplayer. V Bodycount se až 12 hráčů bude setkávat na mapách známých již z kampaně a svádět tam bitvy v několika známých i zcela nových módech. Samozřejmě nebudou chybět klasiky typu team deathmatch a free-for-all, ale mimoto pro nás autoři přichystali i několik zcela originálních. Na jejich odhalení si však budeme muset počkat až do vydání. Výrazně vám však prodlouží hratelnost i kooperační režim. Kampaň si v něm sice znovu nezhrajete, ale autoři pro hráče přichystali obdobu misí Special Ops známou například z Modern Warfare 2. Spolu s kamarádem tedy budete moci projít zajímavé části levelů ze singplayeru, přičemž důležitý se stane především výsledný čas, který se započítá i do celosvětového žebříčku.
Bodycount si nehraje na rádoby realističnost Call of Duty nebo Battlefield, ale naopak kráčí proti proudu moderní doby a nabízí nám čirou arkádovou zábavu, kterou doplňují inteligentní nepřátele a zajímavý design úrovní. To vše navíc obohaceno o zničující destrukci a zajímavý příběh dává tušit, že se 26. Srpna do obchodů dostane černý kůň letošního roku.