Zavřít reklamu

Na počátku všeho byla jen skupinka studentů, která svůj nápad, hru stavěnou na procházení portály z místa na místo prezentovala na univerzitě DigiPen jako projekt Narbacular. Tam si ho všimlo pár lidí ze studia Valve a tím začíná celý vývoj Portalu, hry, na které nikdy nepracovalo více, než deset lidí. Celý projekt nikdy neměl velké ambice a spíše se snažil tvářit jako příjemný bonus k Orange Boxu, kde se vedle kompletního Half-life a Team Fortress 2 poněkud ztrácel. Skvělá hratelnost a originální nápady spolu s neodolatelnou umělou inteligencí GlaDOS vytvořili úžasný celek, na který ještě dnes vzniká nový fanouškovský obsah a stal se bezmála kultem. První díl Portalu byl sice neočekávaně úspěšný, ale pořád se jednalo spíše o experiment, jenž se tak trochu vymkl kontrole, ale díky skvělé prodejnosti, pochvalným recenzím, či spokojeným fanouškům se pokračování zdálo dost pravděpodobné. Všechny spekulace vyvrcholili na letošní E3, kde Valve nástupce představilo. Dokáže ale náročné a hlavně zmlsané hráče překvapit a dostat do kolen? Překoná svého předchůdce? Zatím vše nasvědčuje tomu, že se tak opravdu stane. Portal 2 má totiž v rukávu hned několik es.

The cake is a lie!

Jak jste si asi na konci prvního dílu mohli všimnout, GlaDOS není tak úplně mrtvá. Rozhodně méně, než by si Chell přála. Od událostí prvního dílu uplynulo opravdu hodně vody (spíše několik staletí) a hlavní hrdinka, na níž se zub času záhadně neprojevil, se vrací do zdevastovaných a polorozpadlých laboratoří Aperture Science. Tam také potká svého průvodce, jedno z osamocených jader GlaDOS, Wheatleyho, jež jí bude svým britským akcentem a vtipnými hláškami dovádět k šílenství. Jak jistě víte, na konci prvního dílu jste několik těchto kulatých věcí zničili a tím potrhlou umělou inteligenci zabili. V laboratořích je jich ale mnohem více a každá si po čase vyvinula svou vlastní osobnost.

Wheatly se strašně nudí a frustruje ho, že nemá nohy. Proto využije hlavní hrdinku, aby se mohl dostat pryč. Po krátké cestě ale narazí na znovu se sestavující GlaDOS. Wheatley se ji pokusí zastavit a vypnout tím, že nahackuje její databázi a začne lámat heslo stylem AAAA, AAAB… Bohužel tento způsob se ukázal jako neefektivní, a tak přichází nepříjemný rozhovor s Chell, ve kterém si nás potrhlá UI získává hned prvními větami a ukazuje, že ze svého svérázného humoru nic neztratila: „Byla jsem v poslední době dost zaneprázdněná tím, být mrtvá, když jsi mě zabila.“ a „Obě jsme řekli věci, kterých litujeme.“ kdo jiný než hlavní postava minulého dílu a hlášky chrlící kovové oko by měl nadobro zastavit zlou umělou inteligenci?

Still Alive podruhé

Pokud jste si v prvním portalu zamilovali píseň Still Alive. Mohu vás ujistit, že její tvůrce, Jonathan Coulton pracuje i na soundtracku dalšího dílu. Doufejme tedy ve stejně povedenou hudbu, jež navodí tu správnou atmosféru. Oproti tomu jedna z mála věcí, již hráči u předchozího dílu kritizovali, byla krátká doba, za kterou lze hru dohrát. Všechny levely šlo proběhnout i za méně, jak čtyři hodiny. Dle tvůrců se však nemusíme ničeho bát. Portal 2 bude totiž dvakrát delší. To však automaticky neznamená dvojnásobný počet levelů. Spíše v nich musíte kombinovat hned několik prvků najednou.

Pokud se na Portal podíváte z jiného úhlu pohledu. Zjistíte, že primárním účelem je dostat se z bodu A do bodu B. Cestu vám ale stěžují různé překážky, které musíte obejít nebo zničit. V tomto směru druhý díl nabízí hned několik inovací. Předně jsou to dvě barvou i vlastnostmi odlišné tekutiny. Zatímco oranžová vás neuvěřitelně zrychlí a rychle přesune z místa na místo. Modrá substance se chová jako trampolína, díky níž můžete vyskočit hodně daleko a vysoko. Další novinkou jsou takzvané energetické tunely, které slouží na přepravu jakýchkoliv věcí (například již zmiňované tekutiny) z jednoho místa na druhé. Potřebné budou zvláště, pokud jejich tok usměrníte správně umístěnými portály. Nově také uvidíme vystřelovací plošiny a soustavu laserů, s nimiž lze nabít generátor i zničit kulometnou věž. V cestě vám samozřejmě budou stát mnohem nebezpečnější překážky než dříve.

Celé prostředí, jímž budete procházet prošlo řadou změn. Většina lokací je zarostlá kořeny, rostlinami a jsou jedním slovem zdevastovaná. Za což značně může i vaše počínání na konci prvního Portalu. S tím také souvisící proces mapy ani nemohli překonat. S multiplayerem ale také vyvstává otázka, jak se dorozumět. Pořad obnovy, ve kterém uvidíte, jak se lokace poté co ji úspěšně zdoláte, předělává do původní obyvatelné podoby. S hlavní hrdinkou také mnohdy narazíte na místnosti známé z prvního dílu. Nejspíše je však díky katastrofálnímu stavu nepoznáte.

Je libo Kooperaci?

Jednou z nejočekávanějších vlastností druhého Portalu je bezesporu kooperace a její dohrání dle autorů zabere stejný čas, jako u hry pro jednoho hráče. S kamarádem se nezhostíte role Chell, ale jednoho ze dvou mlčenlivých robotů, Atlase a P-Boye. Atlas je kulatý a jeho základem je právě jedno Gladosino „oko“, zatímco P-boy býval kulometnou věží. Oba mají samozřejmě Portal gun, tudíž mohou vytvořit až 4 portály najednou, jimiž lze libovolně procházet. Jak tvůrci říkají, jinak než ve dvojici byste připravené místnosti ani neprošli. Ačkoliv je princip Portalu jednoduchý, pořád se jedná o logickou hru a komunikace zde hraje prim. Proto tvůrci přišli s tzv. ping tool, což je ve zkratce jakési laserové ukazovátko. Pokud by vám toto ani hlasová komunikace nestačili, postavičky mají naprogramovanou spoustu gest od vzteku, lítosti nebo třeba obejmutí.

Zatímco singleplayer je vytvářen, aby potrápil hráčův mozek. Kooperace je spíše prezentována jako více uvolněná část hry sloužící především k zábavě. Tomu se budou podobat i jednotlivé levely. Například v jednom z prezentovaných videí musí jeden hráč co nejrychleji běžet po nebezpečné cestě, zatímco ten druhý mu z cesty odstraňuje překážky a pomáhá v postupu. Chybět nesmí ani GlaDOS, jež bude každého hráče nabádat, že ten druhý je přítěž a měl by se ho zbavit. Portal je stoprocentně hra, která své publikum nezklame. Z bonusové hříčky se stane plnohodnotný člen rodiny Valve, který má co nabídnout v singleplayeru plném novinek, tak i v kooperaci, jenž slibuje desítky hodin zábavy s kamarády. Jedinou vadou na kráse by se mohly stát snad jen pro někoho až příliš těžké levely. Doufejme tedy, že se autorům podaří dát laťku obtížnosti na to správné místo. V tuto chvíli již probíhá pouze testování jednotlivých úrovní, které má za úkol odhalit příliš těžké nebo snadné úrovně. Portal 2 vychází na PC, PS3 a Xbox 360 21. dubna tohoto roku.

Těšíme se:

-na okouzlující hlášky GlaDOS -na kooperaci -na nové prvky a pasti

Bojíme se:

-přílišné obtížnosti

Dnes nejčtenější

.