Zavřít reklamu

Batman: Arkham Origins – Recenze

Batman: Arkham Origins ukazuje v jaké kondici byl Batman na samém začátku!

12. 11. 2013    

Recenzovaná verze: Playstation 3

Nolanova trilogie o Batmanovi je v nenávratnu, a tak jediné spojení s tímto univerzem, vyjma komiksů je herní série, kterou započalo studio Rocksteady před čtyřmi lety. Situace se změnila a s ní i vývojáři. Rovnou si asi můžeme říct, že Rocksteady aktuálně pracuje na next-genové verzi, a tak přišla na řadu změna šikovných ručiček. Warner Bros. Games Montreal měli za úkol vyplnit mezeru, která tak vznikala mezi Arkham City a novým dílem. Podařilo se jim to a byla zachována kvalita dosavadní série?

Netopýr se vrací nebo teprve přichází?

Už při preprodukci vyvstal problém. Série v podstatě skončila velice klíčovým bodem, který vzhledem ke spoilerům nebudu raději popisovat. Předpokládá se, že pokračování řeší právě v Rocksteady. Jediným logickým krokem tedy bylo poslat třetí díl v čase zpět. Origins se tedy vrací několik let nazpátek. O Batmanovi se mluví spíše jako o přízraku, kterého si vymysleli místní zločinci, a zločin bují snad na každém rohu. To že Gotham přitahuje pochybné existence, které si své srdíčko vylévají tím, že vyhazují do vzduchu nějaké ty budovy či se snaží nahrabat do vlastní kapsy, je už všeobecně známá věc.

Nastává Štědrý večer, a zatímco „slušní“ občané v Gothamu jdou na kutě, tak věznice Blackgate a její nejbližší okolí se začíná hemžit kdejakým neřádstvem. Největší zločinci se scházejí za jediným cílem. Objevuje se jakýsi záhadný muž jménem Blackmask. Jeho záměry jsou jasně dané. Vypisuje odměnu v hodnotě úctyhodných 50 milionů dolarů tomu, kdo zlikviduje Batmana. Jelikož jsou padouši sebranka hamižných, hned se koná doslova záporácký dýchánek. Rovněž se ukazuje, že Batman tedy skutečně není pouze přízrakem, ale reálným nepřítelem, díky němuž by se vánoční večeře mohli někteří dočkat až za katrem.

Podouši mají Vánoce

Batmana zde tedy nacházíme několik let nazpět, kdy by měl být v plné síle a v podstatě začíná ve své profesi. Ono ve své podstatě zde potkáte spoustu postav přímo u jejich zrodu a poznáváte je i z jiné stránky. Plejáda záporáků, kteří by Batmana nejradši viděli pod drnem, je poměrně široká. Nechybí Joker, Bane, Deathstroke, Deadshot a mnoho dalších. Každého z nich tak nějak potkáte a možná i několikrát. Zajímavé ale je, že ne každý z nich po vás půjde v rámci příběhové kampaně, která se zvrtne v podstatě hned v počátku a vy tak nějak tušíte, co se za vším skrývá a nějaké vyloženě důležité zvraty už nepřijdou.

Jestliže čekáte, že vám Arkham Origins přinese něco zcela nového, tak vás hned vyvedu z omylu. Žádné velké změny se nekonají. Hratelnost je stále stejná a začíná to zavánět stereotypem už od samého počátku. Ti co však sérii zbožňují, budou spokojeni. Většina věcí zůstává při starém, takže vás čeká otevřená mapa, kterou známe z Arkham City. Je však trochu jiná z důvodu časového posunu.

Málo inovací, slušná hratelnost

Přestože hra je v podstatě totožná s tím co známe z dřívějška, tak musím konstatovat, že se ve hře necítím jako doma. Je tu něco, co mi hrozně nesedí. Jedním z problémů může být i fakt, že Batmana tentokrát nemluví Kevin Conroy, ale Roger Craig Smith. Toho můžete znát jako dabéra zejména ze série Assassins Creed, kdy dlouhé 3 roky namlouval postavu Ezia Auditore. Roger je vynikající dabér, nicméně fanouškům zde bude Kevin chybět. Co se týče Jokera, ten je taktéž dabován jiným dabérem.

Pokud jde o lokace, tak to je další zklamání. Je totiž smutné, že se mapa změnila jen malinko a působí stejně nepřívětivým dojmem jako v předchozím Arkham City. Bohužel většina lokací kde probíhá zejména hlavní mise, jsou vnitřní prostory, které jsou příliš stereotypní a nudné. Podíváte se tedy s Batmanem do kanálů, na policejní stanici, do hotelu atd. Rozloha celkové mapy je poměrně velká, obsahuje dva ostrovy. Co se ale týká využití, tak je tu pár věcí k vysbírání od tajemného, Enigmy a také jsou tu balónky a nepřátelé k nasbírání zkušenostních bodů.

Zkušenostní body se dají vyměnit za nové schopnosti a také výbavu. Stejně jako v předešlých dílech totiž postavu Batmana vylepšujete postupně. Můžete mu zlepšit oblek proti kulkám a také proti ranám v pěstních soubojích, čímž se Batman stává silnějším. Také mu můžete pořídit nové nástroje ke zdolávání nejrůznějších překážek a následně je vylepšovat o nové fukce. Opět tu nastává ale paradox, neboť v Arkham Origins má Batman mnohdy lepší výbavu než v Arkham City, které se odehrává dlouhá léta poté. Tudíž to působí poněkud divně.

Brilantní bossové to zachraňují

Pokud jde o souboje, tak na nich se toho příliš nezměnilo. Batman umí různá zajímavá komba, zvládá bláznivé akrobatické kousky a samozřejmě kromě rozdávání úderů se je musí snažit eliminovat. Často tedy musíte stisknout tlačítko vykrytí. S tímhle systémem ale vyvstává problém. Pakliže v Arkham City jste měli problém souboje stíhat, tak v Arkham Origins je to mnohdy doslova nemožné. Vše probíhá šíleně rychle a mnohdy skončíte na zemi velice brzo. Protivníci vás snadno vyřídí a to hlavně proto, že jich je povětšinou velký chumel. Vaše reakce na jejich útoky musí být velmi rychlá a svižná. Sem tam tedy souboj budete opakovat několikrát. Nejvíce dokáže vytočit, když máte nepřítele na zemi a je omráčen. V takovém případě jej Batman má dorazit, jenže ten si většinou usmyslí, že to prostě neudělá, ať mačkáte, jak chcete anebo se přesune k úplně jinému nepříteli, než chcete.

Trošku jiná kategorie jsou souboje s Bossy. Těch je poměrně dost a sluší se říct, že nejsou jen v rámci příběhu, ale narazíte na ně i při plnění vedlejších úkolů. Například souboj s Deathstrokem či Deadshotem jsou naprosto fascinující. Jejich zpracování je perfektní a mnohdy vás překvapí originalita. Je pravda, že jsou zde pak i klasické souboje, kdy třeba Banea musíte v podstatě zbouchat do kulaté krychle, abyste od něj měli pokoj. Záporáků je zde, jak již bylo zmíněno asi nejvíce ze všech dílů.

Překvapením je nová funkce, kterou má Batman k dispozici, a to je režim pátrání, neboli detektivní. Ten sice již byl v předchozích dílech, ale v Arham Origins přináší zajímavé změny. Batman totiž dokáže skrze svou techniku provést perfektní rekonstrukci celého případu. Dejme si příklad. V jedné vedlejší misi jste svědky toho, jak se zřítí vrtulník a Batman tak může shánět informace. V první řadě oskenuje místo dopadu, prohlédne oběti a vyhodnotí základ. Poté podobně jako například v Remember Me, můžete posouvat holograf celé scény a zjišťovat postupně další údaje. To znamená, proč se utrhl rotor? Kam dopadl? Co se na něm dá najít atd. Veškeré stopy poté vedou k dořešení případu a úkol je buďto vyřešen anebo se přesune do další fáze.

Potíže a multiplayer

Pokud jde o grafické zpracování, tak to se nemění. Autoři použili to, co již bylo vystavěno studiem Rocksteady a jen něco málo pozměnili k obrazu svému. Tudíž hra je v podstatě totožná s předchozími, ohledně zvuků a hudby není výhrad. Ta je zajímavá ale ne tak výrazná. Co je však trestuhodné, tak je neskutečný propad frameratu při určitých situacích. Občas se stává při rychlém přeletu městem, že se hra začne zaškubávat, což se dá omluvit, co se ale omluvit nedá, tak to je rozhodně fakt že hra se mnohdy zasekne a půl minuty až minutu vůbec nereaguje. Povětšinou se sice rozběhne dále, ale tohle je něco, co evidentně ukazuje, že optimalizace příliš dořešena nebyla.

Poprvé v sérii se objevuje i multiplayer. Ten mělo na svědomí jiné studio a tak je tu spíše jako takový dodatek. K dispozici je jeden jediný režim na čtyřech mapách a v osmi hráčích. Bojuje se o kontrolní body, přičemž jeden tým vede Joker a druhý Bane. Do toho je zde ještě zásahové komando v podobě hráči neřízenými – Batmanem a Robinem. V multiplayeru je k odemčení spousta nových věcí za nasbírané body, nicméně není to záležitost, která se bude hrát dlouhodobě.

Batman: Arkham Origins je dobrá hra, ale něco jí zkrátka chybí. Já jakožto fanoušek Batmana a i třech posledních her, zkrátka musím přiznat, že hra se hraje úplně stejně jako předchozí, není však o nic lepší, naopak v několika málo ohledech ztrácí. I tak se ale jedná o dobrý titul z komiksového spektra a jen málokteré komiksové hry zatím Batmanovi mohou konkurovat.

Klady

- souboje s bossy
- některé mise

Zápory

- technické potíže
- noví dabéři
- málo inovace

Hodnocení: 77%