Assassin’s Creed 3: Liberation HD – Recenze

Assassin’s Creed 3: Liberation HD

16. 1. 2014

Na první velkou hru tohoto roku jsme nemuseli čekat dlouho. V půlce ledna totiž vyšel HD remake původně PS Vitové hry Assasin’s Creed 3: Liberation z roku 2012 pro PC, X360 a PS3. Pro mnohé se tedy tato „velká“ verze stane prvním setkáním s hlavní hrdinkou hry – Avelin. Ale ke všemu se postupně dostamene v následující recenzi.

Sestra v akci

Osobně jsem neměl možnost se setkat s handheldovou verzí hry, Liberation tedy beru jako pro mě nový, plnohodnotný díl Assasinské série. Jak již bylo nastíněno, ve hře se poprvé v historii série potkáme s ženskou hrdinkou – Avelin, napůl Francouzkou a Afričankou, která se ocitá v Louisianě druhé poloviny 18. století, kde právě končí Francouzko – Indiánská válka. Co ale hlavní hrdinku zajímá jsou osudy otroků a samozřejmě templáři. Nečekejte však nějaký rozvleklý úvod, hra Vás okamžitě (kromě úvodního sledu cutscén a jakéhosi tutoriálu) hodí přímo do hry a příběh objevujete postupně. Avelin, ač žena neztratila nic ze schopností svých předchůdců, ba naopak. V pohybu a soubojích si nezadá s Connorem, hrdinou Assasin’s Creed 3. Její pohyby jsou ladné a přesné, její údery v soubojích smrtící. A tam, kde zmíněný Connor používal svůj tomahawk, tam Avelin vytahuje lehce upravený sekáček. (Výhoda pro cosplayery, sekáček se shání mnohem lépe).

Po Hitmanovsku

Avelin navíc disponuje něčím, co ani jeden z jejích předchůdců neuměl. Jako správná žena se ráda převeléká a tak do svých rukou nedostanete jen assasinku Avelin ale i otrokyni Avelin a když zavoláte do 5 minut, dostanete i paničku Avelin! To je výborné, Horste! A teď zase vážně. Avelin má již od začátku hry tři různá „alter-ega“, mezi kterými se, když zrovna neplníte nějakou misi, která vyžaduje určité oblečení, můžete volně přepínat. Assasinký oblek je určen primárně pro boj (má nejlepší zbroj a nejvíc zbraní), kostým jakési otrokyně  slouží ke splinutí s davem obyčejných vesničanů či otroků (překvapivě) a šlechtické oblečení, které Avelin dostala od svých nevlastních rodičů  slouží k volnému procházení městem, kdy sice nemůžete skákat po střechách a tasit zbraně, ale za to Vás nepronásledují a nezkoumají stráže a navíc můžete leckterému muži zamotat hlavu. A zatáhnout ho za roh.. a tam ho omráčit. Prosté. Každý z kostýmů se navíc dá barevně upravovat a u kostýmu Assasinky se dá vyměnit i ta hloupá čepice za klasickou kapuci.

Povedený port

Celá hra se ve všech herních mechanizmech podobá třetímu dílu, nechybí tedy šplhání po stromech, schovávání se v keřích či zabíjení zvířat. U toho bych se na chvíli rád zastavil – zabíjení zvířat probíhá v quick time eventech, které ovšem nejsou tak dobře zpracované jako v jiných dílech. Často se mi stávalo, že co mi hra jednou uznala jako úspěšné zmáčknutí tlačítka v časovém úseku, to jindy zahlásila jako chybu a nechala krokodýla, aby mě kousl do nohy. Díky. Jinak je ale Liberation HD skutečně povedeným portem – grafika nepůsobí oproti jiným portům tak špatně, byť v cutscénách jsou vidět nedostatky hlavně v případě postav. Ostatně, grafiku si můžete prohlédnout sami z obrázků kolem. Celá hra je dobře optimalizovaná a až na opravdu sporadické doskakování některých vzdálenějších textur a občasné bugy běží vše naprosto v pořádku. A to i přes hodně rozmanité prostředí, které si nic nezadá s plnohonotnými díly.

Edward to sice není..

Co mi ve hře trochu chybělo byla nějaká více zapamatovatelná hudba, leč je hudební podkres povedený, chybí tu něco, co bych si chtěl přehrávat ze svého telefonu. Ale to je možná tím, že jsem namlsán výborným soundtrackem čtyřky (a trojky.. a dvojky..) Nejvíc mi však chyběl český jazyk. Bez něj si příběh naplno užijí opravdu zdatní angličtináři a ani pro ně nebude ten zážitek úplně optimální. No jo, možná jsme moc namlsaní. Ale nevěšme hlavu, už teď kolují zvěsti, že se překladu chopí samotní fanoušci. Překvapila naopak dlouhá hrací doba – příběh Liberation zabere kolem 15 hodin. Je pravdou, že oproti handheldové verzi bylo přidáno 15 misí, ovšem i tak je to skutečně slušná porce času. Během hraní se nenechte zmást procenty synchronizace – ty tady běží mnohem rychleji než v jiných dílech. Je to proto, že odpadá většina sběratelských předmětů, peříček a podobně. S tím souvisí ještě jedna výtka, snad největší. Liberation je asi nejjednoduším dílem celé série a tam, kde 100% synchronizace představovala opravdovou výzvu, tady si mnohdy ani nevšimnete, že jste jí dosáhli. Když jsme u synchronizace, ve hře naprosto odpadá moderní doba a s prostředím Animu komunikujete jen pomocí klasických desynchronizací a animaček, přibyl pak jakýsi tajemný příkazový řádek a s ním prvek odhalování skutečné pravdy, kdy se poslední cutscéna nebo důležitý moment zopakuje tak, jak se skutečně odehrál.

Je tu závěrečné hodnocení. Avelin si dle mého názoru získá srdce mnohých fanoušků série, kteří se k jejímu příběhu dostanou až nyní. Neztratila nic ze schopností svých předchůdců a byla schopna přidat i pár svých neotřelých nápadů, které bych rád viděl v dalších pokračováních série. Ano, Liberation HD nedosahuje pompéznosti 3. dílu, ovšem čekání na veliké tituly tohoto roku dokáže maximálně zpříjemnit. Za 500 korun je Assasin’s Creed III: Liberation HD něčím, co by vám, pokud jste nehráli původní verzi, nemělo utéci. A kdo ví, třeba ve hře přijde i kouzelník..

- převleky
- avelin!

- absence češtiny