Army of Two: The 40th Day – Recenze

Recenze kooperační střílečky Army of Two: The 40th Day!

1. 3. 2010

Army of Two: The 40th Day je druhé pokračování kooperativní střílečky z pohledu třetí osoby, která vyšla začátkem roku 2008 a po světě sklidila nečekaný úspěch. Druhý díl nepřinesl mnoho nového, ale spíše vylepšení herních mechanismů, které potěšili fanoušky prvního dílu. Ale přeci jen něco nového přibylo. Opět hlavními postavami jsou nájemní žoldáci Tyson Rios a Elliot Salem, kteří spolu bok po boku bojují na život a na smrt. Hra se odehrává v Šanghaji, kde měli splnit primitivní úkol a zas odtamtud vypadnout. Ale jak to ve většině hrách bývá, něco se vždy zvrtne. Během chvíle se z celého města stanou trosky a začíná opravdový boj o život. Všude kolem vás se bortí budovy a v nich umírají tisíce nevinných lidí.

Hra je stále stejnou a jednoduchou koridorovou akcí, ve které stačí opakovat stejný postup (střelba, krytí). Je pravda, že občas máte výběr cesty, ale vždy se rozdělíte jen kratičkou chvíli a pak je to opět stejné. Pokud by se vám stalo, že jste se ztratili, nezoufejte. Stejně jako v prvním díle máte možnost GPS, která vám ukazuje neustále, kudy máte pokračovat. Naštěstí máte na výběr z několika kooperativních možností jak se svým parťákem zlikvidovat hordy nepřátel. Ve hře je znovu osvědčený systém Agro. Jeden ze dvojice zaměstná nepřátele, kteří se na něho zaměří, a ten druhý je obejde a z boku či zezadu je postřílí. Jednou z novinek je zajmout nepřítele a tím donutit ostatní složit zbraně. Poté je můžete všechny buďto spoutat nebo jednoduše zabít. Ale k úspěšnému přinucení položení zbraní musíte nejprve zajmout nějakého důstojníka, protože když chytnete obyčejného vojáka, tak nepřátele nesloží zbraně a začnou po vás pálit. Další novinka je, že se můžete svým nepřátelům vzdát a předstírat, že jste přeživší. Když vám uvěří, opatrně vylezou ze svých úkrytů. V tom správném okamžiku můžete rychle vytasit svou pistoli. Hra se zpomalí a vy můžete nepřipravené vojáky nemilosrdně postřílet. Opravdu můžete v boji využívat dosti možností, takže o nudě tu nemůže padnout řeč.

Ve dvou se to lépe táhne

Kooperativní hraní s počítačovým partnerem či opravdovým je hlavní zbraní celé hry. Můžete se navzájem škádlit třebas pohlavkem či kolenem do rozkroku nebo si zahrát kámen, nůžky, papír. Nechybí ani vtipné hlášky. Tyto momenty zpestřují hraní, ale nic převratného nečekejte. Prakticky další výpomoc je stále stejná. Vždy jeden z dvojice vyšplhá na vysokou zeď a pomůže druhému nahoru nebo najednou zvednou velká a těžká vrata. Toto do jisté míry nahrazuje load obrazovky.

Ve hře narazíte také na několik morálních voleb, které ovlivňují dějovou linii. Například na začátku hry máte na výběr, zda vojáka zabijete nebo ho necháte odejít. Když ho necháte odejít, tak se v animaci dozvíte, že odjel pryč na tropický ostrov. Tam si užíval, ale v tom se z vody vynořil tajný agent a zneškodnil ho. Tyto animace jsou tvořeny komiksovým stylem a jsou pojaté dosti s humorem. Občas se vám stane, že si budete myslet, že jste se rozhodli správně, ale po čase se vám vaše volba pekelně vymstí.

Uprav si, jak chceš

Army of Two: 40th Day také disponuje nejpokročilejšími úpravami zbraní, které kdy byly k vidění v jakékoli počítačové hře. Ve hře naleznete desítky zbraní a možných úprav. Ve virtuálním obchodě můžete své oblíbené zbraně upravovat podle vašich představ. Jako třeba větší zásobníky, přídavné granátomety či brokovnice, tlumiče a bajonety atd. Nechybí ani skiny na zbraně, která je tu velká a pestrá škála. Dokonce si můžete navrhnout a nahrát do hry vlastní skin masky či brnění. Tuto aplikaci naleznete na oficiálních stránkách hry, kde si také můžete vybírat výtvory ostatních uživatelů nebo tvořit vlastní. Vlastní skiny jdou použít jak v sinleplayeru tak i v mulitplayeru.

Bohužel druhý díl je slabší v jedné věci oproti prvnímu dílu. A to je variabilita prostředí. Zatímco v jedničce jsme se v každé kapitole podívali někam jinam, ve druhém díle jsme pořád zalezlí v rozvalinách Šanghaje. Grafická stránka hry se moc nezměnila a na dnešní poměr je dosti zastaralá. Nejlépe je samozřejmě zpracována dvojice hlavních hrdinů a spousta efektivních výbuchů, které nabuzují tu správnou atmosféru zdemolovaného velkoměsta.

Kdo z koho

Multiplayer nabízí kooperativní mód, ve kterém s kamarádem můžete projít celou kampaň hezky spolu, to jako online taky i offline za pomocí rozdělené obrazovky. Dále nabízí čtyři klasické módy: deathmatch, deatchmatch ve dvou, capture, kde musíte udržet dané místo před hordami nepřátel a nakonec warzone, kde se neustále mění cíle mise a hraje se na to, kdo je splní dříve.

Army of Two: 40th Day je hrou, která vás bude nesmírně bavit, ale po dohrání tak si na ní po nějaké době asi nevzpomenete. Jako hra pro jednoho hráče je to taková lepší průměrná střílečka, ale když hrajete s živým parťákem, zábava začne rychle narůstat. Největší zklamání je asi krátkost kampaně, kterou máte dohranou za 7 až 8 hodin a také zvláštní příběh, který nemá skutečně hlavu ani patu. Army of Two: 40th Day nám pěkně rozjel rok 2010 a pokud se vám první díl líbil, tak druhý díl musíte mít za každou cenu doma.

- Morální volby
- Kooperace

- Zastaralá grafika