Uncharted 4: A Thief’s End – Recenze

Největší hit všech dob, Uncharted 4: A Thief’s End dorazil a my se konečně rozloučili s Nathanem Drakem ve velkém stylu!

17. 5. 2016

Recenzovaná verze: Playstation 4 (hra je exkluzivním titulem této konzole)

Naughty Dog vypustili svůj poslední klenot, který uzavírá dlouhou cestu Nathana Drakea. Uncharted 4: A Thief’s End je nejambicióznější titul studia a jednoznačně ukazuje, že jde o excelentní podívanou. Jak moc se mi poslední dějství líbilo, vám shrnu v následující recenzi.

Uncharted™ 4: A Thief’s End_20160510191528

Sbohem Nate…

Nathan Drake toho má za sebou už poměrně hodně. Dokázal najít Eldorado, objevil Shambalu a také město Ubar. Jeho pouť však skončila. Rozhodl se usadit a tak s Elenou Fisher žijí pokojný život v malém domku. Nathan se však v tomto životě cítí nesvůj a vše se rázem změní ve chvíli, kdy se mu v kanceláři objeví již mnoho let mrtvý bratr Sam Drake. Poslední dobrodružství Nathana Drakea tak může začít.

Poprvé v sérii se objevuje vyloženě tvrdý důraz na příběh. V předchozích dílech víceméně byl pouze jako doprovod, zde je to hlavní hnací motor. Uncharted 4: A Thief’s End jde příběhově mnohem dále než dříve. Tentokrát vidíte, jak postavy které dříve do konfliktů nešli, se řítí od jednoho k druhému. Vztahy jsou vypjaté a tak nějak tušíte, že konec tohoto velkolepého dobrodružství nebude zadarmo a Nathan tak bude muset něco obětovat.

Uncharted™ 4: A Thief’s End_20160511102638

Otevřené lokace nebo nikoliv?

Čtvrtý díl by mohl vyvolat mylný dojem, že se jedná o open-world záležitost. Není tomu tak. Hra nyní nabízí větší lokace, i tak se ale stále jedná o lineární akci, která vás vede k jednomu danému cíli. S tím se však mění trochu i hratelnost. Ostatně první kapitoly jsou vyloženě příběhové a stylem více připomínají The Last of Us. Teprve poté se vrací klasické Uncharted. I když ne tak docela.

Kromě toho že Nathan opět skáče přes nejrůznější překážky, propasti atd., tak se dočkáte opět střelby a nově také stealth módu. Střelba je v podstatě klasická a nic se na ní výrazně nemění. Fungující systém byl převzat i do čtvrtého dílu. Krytí a střelba naslepo je zachována, stealth režim je však velkou novinkou. Tím že lokace jsou větší, tak také nabízí větší možnost taktizovat a likvidovat nepřátele jednoho po druhém.

Pěstní souboje také prošly změnou. Díky tomu boje působí věrohodněji a také se do nich většinou zapojuje Sam, který je s vámi. Ostatně postavy nyní lépe reagují na dění v samotné hře a dost často je možné s nimi vést nahodilé konverzace. Velkou novinkou pro Nathana je také hák, díky kterému se můžete vytáhnout na vysoká místa, či se přes něj zhoupnout na nedostupná místa. V boji se také jedná o dobrého pomocníka, díky němu totiž můžete nepřítele zabít seshora.

Opět samozřejmě nechybí sběr nejrůznějších předmětů, zápisků a také hlavně pokladů. Díky tomu že lokace jsou nyní mnohem větší, tak je také těžší vše nalézt a vysbírat. Autoři navíc do trofejí započítávají i volitelné konverzace. Znovuhratelnost je tedy u Uncharted 4 velmi vysoká.

Uncharted™ 4: A Thief’s End_20160510182927

Je libo loď nebo jeep?

Premiérově vám čtvrté Uncharted dá možnost řídit dopravní prostředky. Konkrétně se jedná o jeep, se kterým si užijete projížďky zejména na Madagaskaru a také loď, s níž budete objevovat menší souostroví. Lokace jsou dostatečně velké na to, abyste si tyto nové výdobytky mohli náramně užít. Záleží pouze na vás, zda se budete zabývat průzkumem a získáváním nových věcí, anebo raději budete rychle ujíždět vpřed.

Hra vám zabere na první dohrání zhruba 15 hodin. Což je na lineární koridorovou záležitost poměrně hodně. Kapitol je celkově 22 a každá trvá zhruba tři čtvrtě hodiny. Za to autorům patří velké díky. I ke své délce hra neztrácí dynamiku a dějový spád. Opět se projevilo, že Naughty Dog umějí skvěle operovat s příběhovou linkou.

Uncharted™ 4: A Thief’s End_20160511093507

Grafický ultimát

Co je u tohoto titulu asi nejzásadnější prvek, tak to je grafická stránka. Zcela upřímně, hezčí titul jsem ještě v rámci videoher neviděl. Neskutečné množství detailů dělá z Uncharted 4 technologicky nejvyspělejší a nejdokonalejší titul, jaký kdy byl vytvořen. Už jen mimika hlavních postav vám naprosto vyrazí dech. Nyní je vidět dokonce i to, na co postavy v danou chvíli myslí. Detaily prostředí jsou také neskutečné. Jednotlivá stébla trávy na vás reagují, bláto stříká na přední okno vašeho jeepu, Drake se špiní téměř jako v reálu a má vykreslený každý vlas jednotlivě. Po grafické stránce se jedná o naprostý skvost a z trůnu jej zřejmě jen tak něco nesesadí.

Stejně jako v předchozích dvou dílech, tak nechybí ani multiplayer. Už v betě se mi jednotlivé režimy líbily a zaujaly mne. Možná je škoda, že toho zatím není nabízeno více, ale údajně se bude do multiplayeru obsah ještě přidávat a také nás možná čeká kooperativní kampaň. Nyní je však nabízen režim Team Deathmatch. Nechybí ani rabování pokladů a jejich donesení na dané místo. A jako poslední režim je zde Control. V tomto režimu musíte zajistit hlavní body na mapě.

Uncharted™ 4: A Thief’s End_20160511094938

Multiplayer šlape, ale nabízí toho méně

Oproti betě běží multiplayer bez větších problémů či zakolísání. Hra více hráčů dosahuje 60 fps, zatímco singleplayer byl kvůli detailnosti zacílen na 30 fps. Co se poté týče map, těch je ve hře zatím 8, což není velký počet. Za zmínku také stojí nový systém speciálních artefaktů, které umožňují speciální útoky v multiplayeru. Díky nim můžete využít smrtících prvků a to dokonce na bázi magie. Je ale třeba si na ně vydělat, tak že zabijete nepřátele.

Podobně jako třetí díl a následně i celá kolekce je i čtvrtý díl plně lokalizován v podobě českých titulků. Za ty rozhodně palec nahoru, jelikož mnoha hráčům to usnadní porozumění děje. Bohužel mám ale výhrady k některým frázím. Občas překlad nedává úplně smysl a ničí některé fráze. S tím souvisí občas i korektura, která tu není příliš dobrá.

Uncharted 4 je zkrátka nejlepší hrou jaká se kdy na Playstationu 4 objevila a zřejmě tomu tak delší dobu i zůstane. Naughty Dog se opět překonávají a tentokrát k tomu ani nepotřebují příliš šílených momentů. Zejména důraz na příběh umožnil vzniknout perfektnímu kousku, který dokonce v rámci herní historie zaujme velmi čestné místo. Tady není třeba žádných spekulací. Uncharted 4 je nejhezčí a nejvelkolepější hrou jakou si Playstation fanoušci mohou přát. Jestliže jste nad posledním dobrodružstvím Nathana Drakea pochybovali, tak už nemusíte.

Uncharted 4: A Thief’s End obsahuje kompletní české titulky

- neskutečné zpracování
- perfektní příběh