WRC 3 – Recenze

Milestone si konečně napravili reputaci. A přináší nám WRC 3!

29. 10. 2012

Vývojáři ze studia Milestone nám servírují již třetí díl závodní série WRC, který konečně, jak je třeba hned na úvod říci, přichází se změnami, které hru posouvají výše, než jak si stály její dva předchůdci (naše recenze WRC 2). Ti doplatili na nikterak oslnivou grafiku, místy zvláštní jízdní model a celkově zastaralé technické zpracování. Hráčské zkušenosti s touto dvojicí oficiálních her mistrovství světa v rally tedy již od oznámení třetího dílu opět vyplouvaly na povrch a na WRC 3 se nahlíželo s tím, že pravděpodobně nic nového a převratného nepřinese, a že opět skončí v propadlišti herních dějin. Tohle je ale naštěstí ten případ, kdy opak je pravdou.

WRC 3 přijíždí se zcela novým hnacím motorem, kterým je Spikeengine. Graficky šla hra poměrně hodně nahoru (testovaná byla PC verze), přičemž HW nároky zůstávají stále přijatelné a s rozjetím hry by neměl mít problém i nějaký starší stroj. Lepší systém nasvícení, propracované částicové efekty a lépe jsou také zpracováni fanoušci podél tratí rychlostních zkoušek, přičemž více reagují na dění okolo sebe (fandění je samozřejmost, ale přibyly například animace poplašených diváků, které zpustí váš náraz s autem do ochranné bariéry, za kterou se skrývají). Po zapnutí všech možných grafických efektů hra vypadá opravdu dobře a rozhodně je na ní znát kus odvedené práce.

Nyní již k náplni samotné hry. Hlavní náplní je samozřejmě mód kariéry (zde nazvaný honosně Road to Glory), který byl od minulých dílů značně očesán. Kariéra má klasickou kostru, jakou můžeme dnes vidět u většiny závodních her – jezdíte závody, které vám hra sama vybere a inkasujete za ně body – jednak za umístění a jednak za jezdecký styl (za drift, skoky, jízdu po dvou kolech, za čistý úsek, apod.). Po dosažení určitého počtu bodů se dostanete na vyšší level a odemknou se vám další závody, další auta, další možnosti výkonnostních úprav vašich vozů. Hra má pět takovýchto bloků kariéry, přičemž na konci každého z nich vás čeká duální závod s „bossem“. Jednoduché, rychlé a poměrně i zábavné. Od minula sice ubyly možnosti najímat si vlastní mechaniky a celkově si zde už nemůžete budovat vlastní stáj, ale hře to na škodu není. Právě naopak. Vše je rychlé, adrenalinové a naplno si zde užijete závodění.

Je zde ještě jedna novinka, která se zřejmě snaží svézt na vlně popularity módu Gymkhana z třetího DIRTu. Občas vám hra namísto klasických RZ nabídne speciální úkol – závod s helikoptérou, testování vašich dovedností v driftování, či misi Gate Crasher, kdy prostě v určitém časovém limitu musíte vaším vozem zničit co nejvíce barevných krabic rozesetých po trati. Tohle s klasickou rally sice nemá nic společného, ovšem tyto čas od času zadané úkoly jsou poměrně zábavné a pěkně okoření kariérní mód.

A s čím že budete jezdit? Zastoupena jde zde tradičně široká škála závodních speciálů – kategorie WRC, třída 2 (vozy specifikace S2000), třída 3 (produkční vozy někdejší skupiny N) a samozřejmě narazíte i na několik legendárních kousků z dravé sk. B. Vozidel je skutečně několik desítek a v průběhu kariéry osedláte vše od Mitsubishi Lancer EVO IX, přes Škodu Fabii S2000 až po Citroen DS3 WRC. Stejně jako v minulém ročníku je i zde výkonnostní rozdíl mezi vozy na první pohled znát a tudíž je třeba ke každé kategorii přistupovat s jiným stylem ovládání.

S těmito silnými vozy budete brázdit rychlostní zkoušky v několika státech – je zde Mexiko, Německo, Velká Británie, Monte Carlo či třeba Itálie. Nový engine dává na vědomí svoji sílu právě při vykreslování tratí, které od minula vypadají opravdu krásně (hlavně Mexiko je skvěle zpracované), jen je škoda, že se při závodech často opakují – stejná trasa, akorát v půlce odbočíte, či jedete v protisměru. Některé jsou dokonce totožné s těmi z WRC 2, ale většina jich je zcela nových a neokoukaných. Škoda je, že vývojáři opět nezapracovali systém dynamického počasí – stejně jako minule se i nyní jede ve Walesu vždy za deště a mlhy, v Německu za plného letního slunce a tak dále. Tratě jsou ale konečně zpracovány více realisticky – je zde místo akorát tak pro jedno auto a každá RZ trvá zhruba 4-5 minut, některé samozřejmě i méně, některé i více. Celkově je ale hra díky tratím více obtížnější než minule a občas je třeba se hodně snažit, abyste dosáhli nějakého pěkného umístění v závodu. Kariéra pak rozumně vybírá RZ tak, abyste si jich prošli co nejvíce a plně si tak vychutnali pocit z rally.

Zmíněný pocit ze závodění rovněž zvyšuje ozvučení, které v minulých dílech opravdu za moc nestálo a vozy zněly hodně zvláštně. Teď jsou zvuky motorů o dost více podobné reálu (i když některé by ještě potřebovaly dopilovat) a hned se hraje s lepším pocitem. Stejně tak zbytek zvuků ve hře – především když hrajete s pohledem z kokpitu – i poslepu poznáte, že jste z asfaltu najeli na šotolinu (díky pěkným zvukům štěrku nalétajícího do povozku). Samozřejmostí je i časování si diktování rozpisu dle vlastní potřeby, bez kterého byste stejně jako v reálu nikam v celku nedojeli.

Jízdní model je ovšem stále poměrně arkádový (i po vypnutí všech možných asistentů), ovšem kdo chce zažít reálný pocit, tak se musí zvednout od PC a sednout do opravdového vozu. S pohledem z kabiny řidiče a na volantu se hra hraje poměrně dobře, skvěle reaguje na vaše pokyny a konečně tak nachází poměrně dobrý kompromis mezi arkádou a realitou. Na škodu je ovšem ale model poškození, díky kterému prakticky ani nepocítíte změny v chování vozu, i když se pětkrát obrátíte přes střechu a trefíte se v plné rychlosti do každého stromu. Maximálně vám popraská čelní okno a v nejhorším případě půjde hůř řadit, jinak se nestane prakticky nic (jen vizuálně).

Komu by se potom nechtěla hrát kariéra a čekat tak, než se mu konečně odemknou silnější vozy, nemusí. Kromě Road to Glory je tu stejně jako minule klasický oddělený mód, ve kterém jsou zpřístupněny všechny RZ i vozidla, tudíž si stačí jen vybrat a závodit, kde a s čím se vám zachce. Hra pak dále obsahuje i klasický multiplayer, který může po jízdě proti AI zabavit díky poměření vašich jezdeckých sil s vašimi přáteli.

Shrnutí: Milestone po chladných reakcích hráčů konečně tvrdě zapracovali a přinesli vizuálně kvalitní adrenalinové závody, které dokáží především fanoušky (a samozřejmě nejen je) tohoto sportu zaujmout na dlouhou dobu a konečně ukazují, jak má dobrá rally hra vypadat. Očesaná kariéra hře prospěla, vše má spád a díky lepšímu ztvárnění RZ je zde po dlouhé době hra, která si svou cestu mezi hráče rozhodně najde. Zapomeňte na DIRT3, který měl s rally pramálo společného, WRC 3 je i přes drobné nedodělky ta správná volba

- Vylepšená grafika
- Náročné rychlostní zkoušky
- Svižnější mód kariéry