WRC 2 – Recenze

Licencované rallye závody podruhé v naší recenzi

7. 11. 2011

“Třicet“, zahlásí Váš spolujezdec a Vy již pociťujete to známé napětí, které lze zažít jen před startem do závodu. Traťový komisař odpočítává poslední vteřiny, Vy již netrpělivě tůrujete motor svého WRCčka a v žilách se Vám vaří čistý adrenalin. A pak to přijde. Na semaforu naskočí zelená, bleskurychle zařadíte jedničku, pustíte všemocnou ruční brzdu, kola se protočí a už se ženete dechberoucí rychlostí do první zatáčky… Pokud se tahle situace častěji objevuje ve Vašich snech, možná byste měli zbystřit. Je tady WRC 2, oficiální hra světového šampionátu v rally.

Závodník se vším všudy

Od časů již téměř legendárního Richard Burns Rally jsme tady moc kvalitních her na toto téma neměli. Samozřejmě, je tady arkádová série DIRT od Codemsaters, ovšem ta se dá nazvat opravdovou rally hrou jen těžko. Až loni se zdálo, že se blýská na lepší časy, když hráčské publikum netrpělivě očekávalo licencované závody s výstižným názvem WRC . Ty ovšem očekávání hráčů naplnily jen z části a druhý díl, současné WRC 2 mělo pošramocenou pověst prvního dílu napravit a přinést hodiny nefalšovaného rally závodění. Povedlo se mu to?

Na začátek je třeba říci, že je od minula patrný jen malý pokrok kupředu. Jízdní model s minimem změn, zvuky motorů, které dále mučí uši fanoušků rallysportu a z velké části téměř stejné RZety. Když ovšem všechna tyto srovnání opustíte a do hry se ponoříte, zjistíte, že má ale přesto něco do sebe. Hra nabízí stejně jako minulý ročník několik herních módů – kampaň pro jednoho hráče i multiplayer, plus několik herních módů jako WRC rally school (která Vás naučí pár užitečných triků, ale nejspíš ji nikdy neabsolvujete), útok na čas, či možnost absolvovat jakoukoliv erzetu šampionátu jen tak pro radost, mimo kampaň. Ta je, nutno říci, ovšem povedená a zahrnuje vše, co k rallysportu neodvratně patří. Je jasné, že hned ze začátku nenasednete za volant vybroušené Fiesty WRC, ale stejně jako v jiných závodních hrách, i tady začínáte od píky, tzn. “slabá“ kategorie R2. Pak stačí vybrat stát, za který budete “kopat“ (potěší, že nechybí ani ČR), vymyslet si svoji SPZ a začít závodit. Kampaň neobsahuje jen pouhé ježdění, máte zde na starost i podepisování smluv se sponzory, uzavírání pracovních smluv (nábory mechaniků), a v neposlední řadě také správu vozového parku, tzn. nakupování nových autodílů, či dokonce aut, které se Vám postupem času, stejně jako ostatní zmiňované možnosti, s postupem v kariéře odemykají. Vše je zde vyhotoveno přehledně, vše je dobře vysvětleno a neslouží to jen jako pozlátko, ale jako komplexní správa kariéry, která tak skvěle funguje a poskytuje určitou motivaci, která Vás žene dál.

Teď již k samotnému jádru hry – vozům a tratím. Máte zde jedinečnou šanci osedlat až 32 unikátních licencovaných vozidel z několika skupin – klasické WRC (Fiesty, Citroeny DS3, Mini), produkční vozy (oblíbený Lancer EVO VIII, Subaru Impreza WRX STi), SWRC (zastoupena je nyní i česká Škoda Fabia S2000, což hodně potěší) či staré legendární rally vozy s brutálním výkonem, jako byla Lancia Delta Integrale či Toyta Celicia GT-4. Tyhle všechny klenoty můžete prohánět po téměř 90 erzetách, celkem ve 14 lokacích. Je tady Německo, Finsko, zasněžené Švédsko, deštivá Francie či prašné Jordánsko. Oproti minulému roku přibylo například Řecko, Argentina, Itálie, či speciální německé rally v centru Berlína a samozřejmě několik super speciálek. Tratě jsou díky různým krajinám vskutku rozmanité a nádherně zpracované, grafice exteriéru není vskutku moc co vytknout. Jen škoda, že do hry není zabudován systém dynamického počasí (F1, DIRT 3). Francie se tak vždy jede pouze za deště, Německo za pražicího slunce, Španělsko při soumraku a tak dále. RZ jsou dostatečně dlouhé, každá zabere zhruba 5 minut, i když se v rámci rally dané země často recyklují – jízda v opačném směru než minule, ale to hře příliš nevadí. Problém je totiž jinde.

Ach, ty chyby…

A hned řeknu kde – v jízdním modelu, který je opravdu hodně arkádový a s kamerou za zadkem auta navíc i hodně divně vypadá. Všechny auta jako by byly přibité na silnici, v zatáčkách se chovají naprosto stejně, jen snad rychlostní rozdíl mezi WRC vozy a vozy kategorie R2 jde poznat. Situace se ovšem lehce mění k lepšímu, když přepnete kameru dovnitř vozu, a díváte se na trať pomocí “vlastních očí“. Z kabiny vozu se vozidlo nejen lépe ovládá, ale navíc to všechno o dost lépe vypadá – pocit z rychlé jízdy je opravdu znát a když jdete do většího smyku a auto jede dveřmi napřed, kamera v helmě se točí směrem k bočnímu okýnku a po mnohem více vtahuje do hry, podobně jako v SHIFTU 2, i když samozřejmě tak kvalitní zpracování kamery WRC nemá. Hra se dá poměrně dobře ovládat i pomocí klávesnice, ovšem netřeba zdůrazňovat, že s volantem se hra chová úplně jinak a dostává tak zcela jiný, velkolepější rozměr. Kapitolou samo o sobě jsou hráči proklínané zvuky motorů, které leckdy s reálnou předlohou vozidla nemají nic společného a spíše připomínají motory zahradních sekaček, což je rozhodně škoda, zvuková stránka hry je opravdu poměrně odfláknutá. Stejné zůstaly i hlášky navigátora, takže těch jeho asi pět poznámek komentujících styl vaší jízdy, rychle omrzí.

Naproti tomuto všemu zůstává WRC 2 poměrně zábavnou hrou, která nabízí spoustu tratí s pěknou řádkou licencovaných vozů a navíc téměř dokonalou kariéru, která skrývá zábavu na spoustu hodin. Zklame pouze jen nevýrazný posun kupředu od minulého ročníku a ono nenaplněné očekávání. Kdo ale všechny sliby hodí za hlavu a pustí se do hry “neposkvrněn“ marketingem a předchozím dílem, bude ho zcela jistě bavit a bude příjemně překvapen. Na špičky typu RBR hra ale stále nemá. Spíše ji lze ohodnotit jako lepší průměr. Bohužel. Snad za rok, u WRC 3.

- dobře zpracovaná kariéra
- množství RZ
- zástup licencovaných vozů