Medal of Honor – Recenze

Recenze akční střílečky Medal of Honor!

29. 1. 2011

Každý určitě zná jednu z nejznámějších akčních her z prvního pohledu, co kdy byly k vidění. Ano, jedná se o Medal of Honor. V Electronic Arts se rozhodli, že je čas opět obnovit takto populární sérii. A protože předešlé díly jsou již trochu starší, tak tvůrci udělali zásadní změnu. Děj nového MoH, přesunuli do současnosti, a tím asi definitivně ukončili konflikt druhé světové války. Určitě na tomto tahu má zásadní podíl obrovský konkurent Call of Duty, ve kterém jsme do moderních válek již nahlédli. Ale pojďme si přiblížit restart série. Hra nese název Medal of Honor, ale nemá žádný podtitul, což je symbol právě restartu, protože úplně první díl vyšel již v roce 1999.

Znovuzrození

Jak už jsem prozradil, děj hry se odehrává v současné době na území Afghánistánu, ve kterém probíhá válečné peklo. Během hry se dostanete do role několika amerických vojáků, ale úplně tou hlavní postavou je voják přezdívaný Rabbit, který je členem protibombové jednotky Tier 1. Celá hra se odehrává během pouhých dvou dnů, což možná zní trochu zvláštně, ale není důvod dělat si obavy. Po trochu rozporuplném začátku začíná hra s každou vteřinou nabírat stále zběsilejší tempo a tím nabízí opravdu kvalitní zážitek. Většinu hry procházíte se svým týmem a navzájem se v bojích doplňujete. Občas se také stane, že se musíte rozdělit na dvojice a hezky potichu likvidovat nepřátelské hlídky. Je to paráda, když se plížíte vesničkou plnou teroristů a čistíte cestu sobě, ale i druhé polovině týmu, které stojí v cestě ostřelovač. Bohužel si až tak moc velký vztah ke svým spolubojovníkům nevytvoříte, protože tím, jak se často dostáváte do kůže někoho jiného, tak není moc příležitostí k vytvoření nějakého toho vztahu. Ale určitě si získají váš respekt za to, že společně s vámi prošli opravdovým peklem.

Co nejblíže realitě

Tvůrci kampaně pro jednoho hráče ze studia Danger Close chtěli přiblížit tento konflikt co nejblíže realitě, a proto spolupracovali s několika vojáky, kteří měli tu možnost nahlédnout do nebezpečného Afghánistánu. A je to opravdu poznat. Často se dostanete do situace, kdy je prostě tím nejlepším řešením si lehnout k zemi a čekat co se stane, protože stačí pár přesných zásahů a jste mrtví. Jenomže v každé misi jsou hutně rozmístěné záchytné body, a tím pádem se nemusíte strachovat, že budete muset opakovat celou misi znovu. Přestřelky v novém Medal of Honor jsou naprosto úchvatné a mnohem intenzivnější a realističtější než v případě konkurence Call of Duty, ve kterém vypadají skoro až uměle. Kampaň není zrovna dvakrát dlouhá, ale za to nabízí různorodé mise. Od spíše plíživých misí se dostaneme k výsadku z helikoptéry, také se dostaneme do kokpitu bojového vrtulníku, zasedneme za řídítka čtyřkolky, ale vyzkoušíme si také, jaké to je střílet sniperkou na vzdálenost více jak jednoho kilometru. Naštěstí u ostřelování z dálky se vývojáři moc reality nedrželi, protože byste museli počítat s gravitací, větrem apod. což by se většině hráčů asi moc nelíbilo, když by z deseti výstřelů zasáhli pouze jednou. Ovládání vrtulníku je velice jednoduché a celá mise působí opravdu fantasticky. Narozdíl od čtyřkolek, které mají špatný jízdní model a proto si jízdu na nich zas až tolik neužijete.

Umělá inteligence vašich nepřátel je velice promakaná. Budou se vás neustále snažit obejít ze strany a tím vás připravit o svůj bezpečný úkryt. Co se dá vytknout je to, že protivníci se sice schovají, ale neustále vykukují, abyste jim mohli udělit smrtící zásah. Jediné co opravdu bylo někdy až k vzteku byli spíše vaši spojenci, kteří si často vybírali stejné úkryty jako vy a tím vám často lezli do rány. A tak kvůli nim přijdete párkrát o život, ale není to nic, co by vám urputně bránilo v hraní. Stačí si jen dávat větší pozor, kam zrovna míříte. Ale trochu vám to vykompenzují tím, že když už máte málo nábojů, tak oni vám prakticky kdykoliv doplní munici.

Tier 1

Pokud vám přišla kampaň až příliš krátká, tak si můžete vyzkoušet Tier 1 mód, ve kterém hrajete stejné mise jako v kampani, ale každá z nich je pro úspěšné dokončení časově omezena. A pokud jste misi nestihli dokončit v časovém limitu, tak jste prostě neuspěli a musíte začít znovu. A tak během hraní není moc času na přemýšlení, ale musíte spíše co nejrychleji postupovat. Zároveň musíte být také dost opatrní, protože když zemřete, tak jedete celou misi odznova. Čas si mužete zastavovat rychlým zabíjením nepřátel, zabitím zblízka či ranou do hlavy. V Tier 1 módu často využijete sekundární zbraně a zbraně protivníků, protože vaši parťaci vám munici nedoplní z důvodu větší obtížnosti.

Protože nový Medal of Honor využívá dva enginy, (jeden pro singleplayer a druhý pro multiplayer), tak si technické zpracování rozebereme nadvakrát. Tvůrci singleplayeru využili nejpoužívanější engine, a to Unreal Engine 3, ale hodně modifikovaný. Grafická stránka tedy vypadá opravdu skvěle, ale není tu možnost zničitelného prostředí. Sice když jste schovaní za zídkou a kulky sviští všude kolem vás, tak se sice zídka postupně drolí na malé kousíčky, ale to je asi tak vše. Což je škoda. Hra se sice odehrává v Afghánistánu, ale prostředí se mění, a tak není důvod se obávat nějakého stereotypu. Pohled na zasněžené vrcholky hor nebo na písečné údolí vás prostě ohromí. Efekt výbuchu, když stíhačky shodí bombu na určené místo je fantastický. Všude kolem začnou poletovat kousky kamínků a z oblohy se spouští prach. Zvuky a hudba jsou silnou stránkou celé série a v jejím pokračování je tomu i nadále. Z důvodů realističnosti neprošly žádné zvuky digitální úpravou, což je chvályhodné. Hudba, kterou pro hru složil Ramin Djawadi je jak jinak než parádní, ale bohužel kvůli větší realističnosti během misí nezazní moc často. A to je opravdu veliká škoda. Nesmím opomenout, že závěrečné titulky doprovází skladba „The Catalyst“ od skupiny Linkin Park. EA si prostě umí zařídit dobrou reklamu a tím nalákat spousty hráčů.

Kdo z koho?

Samozřejmě v novém MoH nechybí ani multiplayer, který je asi hlavním lákadlem, protože ho tvořili borci z DICE, kteří mají na svědomí sérii Battlefield, která se může chlubit svým velice chytlavým multiplayerem. Hlavním rozdílem oproti hře pro jednoho hráče je technické zpracování. Vývojáři použili svůj vlastní Frostbite engine, který pohání například Bad Company 2. Tím pádem se jedná tak trochu o dvě odlišné hry. Bohužel se tvůrci rozhodli udělat hru pro více hráčů na styl Call of Duty, což nebyla asi nejšťastnější volba. Ačkoliv jsou mapy zajímavé a dobře poskládané, tak jsou zatraceně malé. A záleží spíše na tom, jak jste rychlí. Takže s taktizováním asi moc neuspějete. Inspirace podle CoD je vidět hodně. Za více zabití za sebou dostáváte různé odměny, jako odhalit nepřátele pomocí radaru nebo si přivolat dělostřelectvo. Před každým vstupem na bitevní pole si můžete vybrat jednu ze tří tříd. Pěšák, specialista či ostřelovač. Naštěstí si každou třídu můžete podle libosti a hodnosti upravit. Čím větší úroveň u každé třídy máte, tak se vám neustále otevírají nové zbraně a jejich doplňky v podobě zaměřovačů, laserů a tlumičů.

Ani nabídka herních módů není nijak speciální, nýbrž stejná jako v ostatních hrách, jen mají odlišné názvy. Klasický deatchmatch či team deathmatch není třeba představovat. Zajímavým módem je Assault, ve kterém se snaží vždy jeden z týmu co nejrychleji zabrat určité pozice a druhý tým mu v tom musí zabránit. Sice multiplayer nenabízí nic revolučního, ale určitě stojí za to si ho zahrát a po nějakém čase zjistíte, že vás baví. Nový Medal of Honor určitě svým předchůdcům neudělal ostudu, spíše naopak, protože opravdu stojí za zahrání. Zase posunul o kousíček zážitek z válečné vřavy o něco blíže realitě a za to bychom měli být oběma vývojářským týmům vděční. Doufejme, že Electronic Arts nenechají opět tuto značku dlouho odpočívat a v dohledné době si pro nás přichystají opět něco nového.

- Variabilita prostředí
- Různorodé mise
- Technické zpracování