Jak and Daxter Trilogy – Recenze

Recenze kolekce Jak and Daxter Trilogy!

11. 3. 2012

Některé HD kolekce vznikají zejména proto, aby z hráčů byly vytahány další peníze. Některé však vznikají proto, aby bylo naplněno zbožné přání fanoušků. Naughty Dog poté co se rozhodli, že se zatím do dalšího Jaka pouštět nebudou, připravili ve spolupráci s Mass Media HD předělávku všech tří dílu, legendární série plošinovek. Jak s Daxterem opět udeřili na naše televizory, a to jsme si zkrátka nemohli nechat ujít.

Na úvod pár klasických žvástů o tom, co vlastně tako kolekce nabízí. Na jednom Blu-Ray disku nalezneme celkově tři hry. Které to jsou, je asi celkem jasné. Jde o Jak and Daxter: The Precursors Legacy, Jak 2: Renegade a Jak 3. Všechny tyto tři skvosty jsou plně v HD rozlišení, tudíž už nehrozí, že byste snad naše hrdiny viděli v mázlých polohách. Kolekce navíc přináší i podporu trofejí, a to dokonce tak pěkně, že z každého dílu je možné získat platinovou trofej. A v neposlední řadě nechybí ani 3D zobrazení, to vám však nemohu zhodnotit, neboť k tomu nemám televizor tomuto určený.

Jak and Daxter: The Precursors Legacy

První díl s názvem Precursors Legacy vypráví o samotných začátcích našich dvou hrdinů. Na samém začátku je totiž oblíbený chlupáč Daxter ještě obyčejným chlapcem, tak jako Jak. Nicméně menší nehoda na záhadném ostrově, při níž dojde ke styku s Dark Ecem je Daxterovi osudnou. Od té doby je změněn na malou „veverku“, která dělá Jakovi všude společnost. První díl vypráví zejména o to, jak se oba hrdinové snaží najít Gol Acherona, jenž by Daxterovi mohl pomoct.

První Jak byl klasickou plošinovou, která však přinášela na PS2 poměrně líbivou grafiku a vtipné dialogy s velmi dobře sepsaným příběhem. Možná trochu zamrzí fakt, že Jak zde jaksi nemluví. Hratelnost je přímo brilantní. Zkrátka chodíte po různorodých lokacích (vesnička, kaňon, bažina, džungle a další), nutno říci, že se opravdu mění a každá je něčím specifická, což se v dnešních hrách také příliš nevidí. Jak nedisponuje žádným arzenálem, a tak může využívat jen určité moci, a to jen na určitých místech a jinak rozdávat pěsti a kopy. Poměrně hodně se ve hře naskáčete, a pokud chcete pomýšlet na platinovku, musíte posbírat všechny ukryté předměty a vajíčka ve všech lokacích. V tomto díle se mi to podařilo, jen je nutné se obrnit trpělivostí.

Jak 2: Renegade

Jak 2: Renegade je dokonalým příkladem toho, jak se má dělat pokračování skvělé hry. Jak 2 je přeci jen o něco dospělejší a trochu drsnější než jeho předchůdce, ale to jej dělá právoplatně lepším. Jak a jeho přátelé se pomocí portálu dostanou z rodné vesničky do rozlehlého města Haven City, které se ukáže být budoucností jejich vlastního světa. Jak je však hned na počátku uvězněn a je na něm testováno Dark Eco. Poté se mu podaří společně s Daxterem uprchnout a přidává se k místnímu odboji. Město řídí tyranský Baron Praxis, zvenku na něj útočí potvory (Metal Heads) a jedině vy máte možnost zahýbat událostmi a získat kontrolu nad městem.

Jak 2 přinesl ohromnou spoustu změn. Tou největší bylo samozřejmě zasazení děje do jiné oblasti. Haven City je poměrně rozsáhlé, má několik různých čtvrtí a poměrně hodně to v něm žije. Zatímco v prvním díle se mohl Jak prohánět na vznášedle, jen v některých pasážích, zde vznášedla slouží jako běžný dopravní prostředek, a tak se všude nějaká prohánějí a po ulicích běžně chodí občané a Praxisovi stráže, které zde fungují jako policisté a jdou po vás, pokud něco přeženete. Jak má navíc ve výbavě kromě svých pěstí a nohou, také slušný arzenál zbraní. Celkově jsou čtyři a každá z nich má ještě alternativní palebný mód. Později ve hře získáte i Jetboard, což je něco jako vznášející se skateboard a velkou změnou prošel i hlavní hrdina, který je nyní schopen aktivovat v sobě Dark Eco, a tak se stává vraždícím strojem. Úkolů je přehršel a to jak hlavních tak vedlejších a nechybí ani jejich rozmanitost, díky čemuž nehrajete pořád dokola to samé. Jak 2 je jednoznačně nejlepším dílem trilogie a jednou z nejlepších her, co se kdy na PS2 objevila.

Jak 3

Jak 3 přišel poměrně brzy po vydání druhého dílu, ale rozhodně nebyl ostudou nebo rychlokvaškou. Tentokrát šlo o důstojné zakončení výborně našlápnuté trilogie. V Jakovi 3 začíná situaci velmi ostře. Jak je vykázán z města Haven City. Podlý hrabě Veger ho zanechává uprostřed pouště společně s přítelem Daxterem. Hrdinové vyčerpáním nakonec padnou a najdou je pouštní lidé žijící mimo město ve vlastní pouštní osadě. Ve třetím Jakovi se příběh trochu ubírá ke klišé, neboť hrozí zánik celého světa a jak je vám asi jasné, nemůže tomu učinit přítrž nikdo jiný, než naše rozverné duo.

Poslední díl trilogie přináší v podstatě to samé, co díl druhý, ale i tak je tu pár velkých změn, které stojí za řeč. Tentokrát je možné cestovat mezi Haven City a pouštním městečkem. Navíc v pouštní osadě se nachází gladiátorská aréna a také garáž s pouštními buginami. Poměrně hodně úkolů zažijete právě za volantem v nepřátelské poušti. Jak má opět ve výbavě 4 různé zbraně a na nich ještě dva další nástavce pro alternativní palebné módy. Nově je také k dispozici Light Jak, což je jakási variace na Dark Jaka, akorát s novými schopnostmi. V neposlední řadě je opět vzhled našeho hrdiny trochu jiný a Haven City také dostalo nový kabát, neboť v něm probíhá válka, a tak je zdevastováno k nepoznání.

Kolekce je velmi povedená, ba zřejmě nejlepší jaká se zatím od jejich tvorby urodila. Navíc neoplývá žádnými problémy, snad je drobnostmi, a to že například v závěrečné cutscéně mi z nějakého neznámého důvodu zmizel model Jaka a vidět byl jen jeho obrys. Největším neduhem je snad jen fakt, že když spustíte disk, tak máte na výběr, který z dílu chcete spustit a pokud byste snad během hraní chtěli například z třetího skočit do druhého, máte smůlu a musíte celou proceduru spouštění opakovat. Třeba se dočkáme s nějakým patchem, ale nejedná se o žádnou velkou chybu.

Jak and Daxter Trilogy je to nejlepší co se dá na PS3 v tomto roce zatím sehnat. Parádní trilogie se vším všudy. Perfektní příběh, živé charaktery, vtipné dialogy, vražedné tempo hry, měnící se úkoly, různorodá prostředí a hodiny skutečně kvalitní zábavy. V oboru plošinovek zřejmě to nejlepší co kdy vzniklo a mohli bychom snad spílat jen proto, že v kolekci nejsou tituly Lost Frontier a Jak X a že Naughty Dog zatím Jaka 4 pro PS3 nechystá. Ale věřím, že on se jednou vrátí, protože jeho čas se ještě nenaplnil.

Nejlepším dílem je jednoznačně Jak 2: Renegade, druhou příčku obhájil Jak 3 a poslední místo, leč velmi důstojně drží Jak and Daxter: The Precursors Legacy.

- Úchvatná hratelnost
- Lokace