Forza Horizon – Recenze

Nejlépe hodnocená závodní série se přesouvá do otevřeného světa, a výsledek je ohromující. Forza Horizon je obrovským překvapením letošního roku.

13. 12. 2012

Již je to rok, co vyšel závodní simulátor Forza Motorsport 4. Letos si Microsoft přichystal odbočku série Forza s podtitulem Horizon. Hned zpočátku si musíme říci, že se nejedná o propracovaný závodní simulátor. Zapomeňte na známé okruhy z reálního světa, čeká vás totiž otevřený svět amerického Colorada, kde se koná festival Horizon. Jedná se o mega akci, na kterou se sjíždějí nejlepší závodníci, aby si užili vůni spálených pneumatik, pohled na sexy dívky a samozřejmě parádní hudbu.

Vy jako nováček si musíte nejprve získat slávu a respekt, abyste mohli závodit s elitou. Festival má jednoduchá pravidla. Je rozdělen do několika úrovní. Pro každou z nich potřebujete náramek příslušné barvy. Ten získáte za určitý počet zkušenostních bodů, které získáváte na festivalových závodech. Kromě potřebných zkušeností obdržíte pochopitelně i finanční odměnu. Jakmile nasbíráte dost bodů, můžete si vyzvednout nový náramek na centrále. Každý z náramků má svého hlavního rivala, se kterým poté můžete změřit své síly a pokud zvítězíte, vyhráváte jeho auto.

Kromě oficiálních festivalových závodů se můžete zúčastnit pouličních závodů. Za ty pochopitelně nejsou zkušenostní body, ale zase za ně získáte mnohem větší balík peněž. Každý závod má předem stanovené podmínky, například se může zúčastnit jen určitá rychlostní třída, automobil specifického výrobce a podobně. To znamená, že s jedním autem si rozhodně nevystačíte, je třeba si vybudovat opravdu rozsáhlý vozový park. Další způsob, jak si přivydělat něco bokem je možnost vyzvat ostatní účastníky festivalu, na které narazíte putováním skrze Colorado. Stačí se dostat dostatečně blízko a můžete vybrané jezdce vyzvat a poměřit s ním své síly.

To pochopitelně není všechno. Během závodění a cestování po Coloradu totiž získáváte i body za dovednosti. Například za těsné vyhýbání ostatním autům, driftování či rychlost. Jako nováček samozřejmě začínáte na konci žebříčku popularity, ale opravdu rychlým tempem se budete prodírat nahoru, protože dovednostní body obdržíte opravdu téměř za všechno. Díky tomu se vám čas od času se zpřístupní speciální závody, ve kterých budete stát proti letadlu, vrtulníku či horkovzdušným balonům. Tyto závody mají obzvláště něco do sebe, když například svádí boj Mustang Boss 429 proti letadlu P-51 Mustang z druhé světové války.

Mapa je opravdu rozsáhlá a po ní je rozeseto celkem sto slevových cedulí. Pokaždé, když jednu zničíte, získáte jedno procento slevy při nákupu vylepšení pro svá vozidla. Čím více jich zničíte, tím větší slevu obdržíte. Na mapě naleznete i několik festivalových stanovišť, která vám zjednoduší cestování. Prakticky ihned vás hra přenese na jiné stanoviště, aniž byste museli zdlouhavě přejíždět. Máto ovšem jeden háček, toto rychlé cestování není zadarmo. Ale i tak je opět možné získat slevu. Každé z těchto míst má totiž své úkoly, jako je například vyfocení vašeho auta na určitém místě nebo projetí kolem rychlostního radaru určitou rychlostí. Pokud tyto mise splníte, cestování bude mnohem levnější. Pokud budete pozorně poslouchat rádio, dozvíte se, kde najdete devět stodol, v nichž se skrývají unikátní automobily. Ty stačí nechat zrenovovat a můžete s nimi vyrazit na cestu. Zkrátka se nestane, abyste neměli co dělat.

Forza Horizon vychází sice ze svých předchůdců, tedy závodních simulátorů s co možná nejrealističtějším jízdním modelem, ale vy sami si můžete určit, jak bude hra obtížná. Standardně je hra přizpůsobena spíše arkádovějšímu stylu jízdy. V nastavení si samozřejmě přepnout na simulaci, to je však pro ty pokročilejší jezdce, kteří mají rádi opravdovou výzvu a ocení větší finanční obnos. Nechybí ani spousta asistencí, jako například automatické řazení, pomoc při brzdění, vrácení času nebo ideální stopa. Všechny tyto asistence je možné vypnout. Ať už patříte mezi začátečníky či náročnější hráče, určitě budete naprosto spokojeni, protože si můžete hru přizpůsobit k obrazu svému.

V každé pořádné závodní hře je možné vylepšovat svá žihadla, a není tomu jinak ani v případě Forzy Horizon. Nechybí ani možnost úpravy vzhledu, ale nečekejte takové možnosti, jako například v Need for Speed. Mnohem důležitější je ovšem vylepšování auta novými vnitřnostmi, protože bez toho byste v pozdějších fázích hry neměli šanci. Vylepšování můžete provádět manuálně v dílně, kde si zvolíte danou součástku, která vám nejvíce vyhovuje, nebo automaticky za pomoci umělé inteligence. Ta vám úplně sama před závodem nabídne optimální vylepšení vozidla, případně zakoupení nového, které je vhodně pro daný závod.

Dnes už si jen stěží dokážeme představit podobný titul bez hry pro více hráčů. Nicméně na rozdíl od čtvrtého dílu je maximální počet hráčů z šestnácti snížen na polovinu, tedy na osm. K dispozici obrovská hromada všelijakých typů závodů, které vám dají rychle zapomenout na to, že soupeříte jen se sedmi jezdci. Samotný singleplayer vám zabere slušnou dávku času a multiplayer nabízí další hodiny a hodiny kvalitní zábavy.

Po technické stránce je Forza Horizon ve svém žánru špičkou. Ačkoliv sem tam zahlédnete texturu s nižším rozlišením, v žádném případě vám to nemůže kazit celkový dojem, který je naprosto fantastický. Těšit se můžete například na nekonečný výhled do krajiny, úchvatné západy slunce či neonově zářící noční festivalový areál. Modely aut jsou vypiplané do nejmenšího detailu a animované filmečky jsou také skvěle zvládnuté. Všechno běží na Xboxu 360 bez jediného záškubu, no prostě slast pro vaše oči. Jediné, co se může zdát podivné je chybějící model poškození, ale možná je lépe, že se mu tvůrci raději vyhnuli, protože zde se kolizím opravdu nevyhnete. Ruku v ruce s grafikou jde i ozvučení. Burácející motory vašich sporťáků vám dost možná roztancují repráky, tak pozor na to, co děláte. Na soundtracku si tvůrci dali opravdu hodně záležet. K dispozici jsou celkem tři virtuální rádia, každé z nich má dokonce své vlastní moderátory, kteří vám občas prozradí něco z dění na festivalu a také k tomu přihodí nějaký ten vtípeček. Můžete si tak vybrat stanici Horizon Bass Arena, Horizon Pulse nebo Horizon Rocks. Pochopitelně každá hraje svůj typický žánr, a tak si každý přijde na své.

Forza Horizon je fantastická závodní hra. Každý fanoušek rychlých vozidel si přijde na své, bez rozdílu, zda jste nováček nebo hardcore hráč, protože můžete hrát zcela po svém, můžete si ji hru přizpůsobit k obrazu svému. Další vítanou součástí je i česká lokalizace, která nepatří sice mezi ty nejpovedenější, ale určitě potěší. Forza Horizon patří bezpochyby mezi špičku žánru a troufám si říci, že se jedná o nejlepší závodní hru letošního roku. Studio Playground Games si zaslouží obrovskou gratulaci za výborně odvedenou práci.

- Smysl pro detail
- Jízdní model
- Otevřený svět