Fifa 14 – Recenze

Fifa 14 se vrací po roce a přináší další změny. Stačí to aby obstála v naší recenzi?

10. 12. 2013

Co nového se událo za uplynulý rok? My jsme o rok starší a vývojáři z EA tvrdě pracovali na pokračování fotbalové hry Fifa. Nebo ne?

Z offline módů jsou k dispozici Career, penaltový rozstřel, zápas a sezóna. Je to ta samá písnička jako minulým rokem. Beze změn. Pokud máte přístup na internet, tak ta pravá zábava začíná až přihlášením na servery EA Origin.

Online hraní

Fifa má své největší výhody především v online hraní. Fifa Ultimate Team sice nedoznal nějakých velkých změn, ale téměř dokonalé není třeba měnit. Vše podstatné zůstává stejné jako v předchozím díle série Fifa. Rozdělení hráčů dle výkonnosti a kvalit na bronzové, stříbrné, zlaté až po legendy (typu Pelé). Nicméně, aby na Vás ze zakoupeného balíčku vyskočil kvalitní zlatý hráč (Messi, Ronaldo…), tak to se musí stát zázrak. Včera jsem četl diskuzi, u příležitosti Happy Hours – double chance“ k získání kvalitních či vzácných zlatých hráčů. Někteří komentátoři argumentovali tvrzením, že „2×0 = 0“. To znamená, že šance získat opravdu kvalitního zlatého hráče z balíčku (Golden Pack) je rovna téměř bodu mrazu. Někteří uživatelé uváděli, že šance jsou hluboko pod bodem mrazu. Kdyby se nejednalo o počítačem vygenerované balíčky hráčů, napsal bych, že to, jaké dostanete hráče, je o štěstí. Nebo o smůle. Ale není, protože pravidla jsou přesně dána určitým algoritmem. Možná by bylo na čase jej trochu změnit, ať je hra o něco zábavnější a Messi a Ronaldů běhá po online trávnících Fifa o něco více, co myslíte, EA?

Jsou k dispozici různé turnaje a sezóny. Jak Singleplayer, tak Online Season má 10 divizí. Takže zábava je zaručena. Turnaje jsou opět rozděleny do několika kategorií – pro bronzové, stříbrné a zlaté hráče. Dále se čas od času objeví speciální turnaje, například na Halloweena. Turnaje se začínají od osmifinále. Tak narozdíl od série PES nemusíte procházet žádnou kvalifikací. Hráče Fify, kteří si potrpí na statistiky určitě potěší možnosti srovnávání týmů s přáteli. Nechybí nejrůznější statistiky od nejlepších střelců, statistika vyhraných titulů a podobně.

Vizuální proměna

Grafická stránka hry je sice na velmi dobré úrovni, ale tak nějak mne mrzí, že si vývojáři nedali záležet na grafice diváků. To zamrzí hlavně při sledování záznamů, které si můžete uložit či sdílet přes sociální sítě. Hratelnost nedoznala nějakých zásadních změn. Oproti Fifě 13 mi ale přijde, že někteří brankáři chytají velmi dobře, zatímco jiní (s téměř stejnými statistikami) pouští gól za gólem. Ale tak to asi má být. V určitých momentech se stírá rozdíl mezi normálním týmem a super týmem (při online hraní), protože důležitou roli hraje položka „Chemistry“, která udává psychicko-fyzické rozpoložení hráčů v týmu. Tento údaj ovlivňuje výkonnost hráčů základní jedenáctky. Například, je-li Chemistry 100, pak všichni hráči základní jedenáctky budou využívat své statistiky na 100 %. Kdežto, je-li Chemistry jen například 50, pak jejich výkonnost a faktické statistiky budou o polovinu horší. Tudíž tým s Chemistry 100, ale slabšími neznámými hráči může ve výsledku celkem bez potíží překonal tým plný hvězd s Chemistry 30. Tento koncept se mi velmi líbil již od začátku, hra působí mnohem reálněji. Nová Fifa přináší lehce změněné menu. Pro někoho je možná přehlednější, ale najde se dost hráčů, pro které je nový design hlavního menu nepřehledný.

Výhody

Mezi největší výhody patří zajisté koncept Chemistry, který, jak se zdá, opravdu funguje. Společně s tímto plusem musím zmínit i celý Fifa Ultimate Team se vším všudy. Tento mód dělá ten hlavní rozdíl mezi Fifou a Pro Evolution Soccer. Zajisté, na své si přijdou i příznivci méně známých lig, jako jsou právě ta arabská, korejská či rakouská. Ve hře se celkem nachází přes 20 lig, ve kterých hraje více než 15 000 hráčů. To již je z čeho vybírat!  A to nemluvím o možnosti Creatin Centra, ve kterém si můžete další hráče, týmy, ale i ligy vytvořit či importovat. 26 oficiálně licencovaných a množství nelicencovaných, tedy rozumějte “nesprávně pojmenovaných” stadiónů je také výhoda, alespoň máte kde hrát.

Nevýhody

Mám pocit, že hra Fifa 14, alespoň na PS3, občas působí spíše jako RPG fotbalová hra. Lze totiž po nákupu příslušných karet vylepšít vlastnosti hráčů na určitý počet zápasů. A tak se může stát, že si můžete vytvořit hráče ještě lepšího než je C. Ronaldo z někoho, kdo hraje druhou německou ligu. Další nevýhodou je absence české ligy. Osobně moc nechápu, proč ve hře chybí, když týmy jako Plzeň a Sparta se posledních pár let prosazují jak v Evropské lize, tak i v Lize mistrů. Velmi mne štve nemožnost ukládat si záznamy gólů, které vstřelíte při online hraní (nejen) v módu Fifa Ultimate Team.

Pokud vše celkově shrneme, Fifa 14 rozhodně není špatná hra, ba naopak. Avšak, ruku na srdce, oproti svému předchůdci nenabízí zase až tolik vylepšení a změn, kolik by si hra zasloužila. Bohužel, většinou se jedná o víceméně kosmetické změny, ale i ty někdy potěší. EA nezapomínají ani na legendy fotbalu, ve hře si totiž lze koupit či spíše “narazit” na karty známých fotbalových legend – od Bergkampa po Pelého až přes Pavla Nedvěda. Ale to je spíše takový kosmetický bonus vzhledem k tomu, že šance narazit na podobné hráče je opravdu velmi malá, téměř nulová.

- spousta týmů a stadionů

- absence české ligy
- zastaralé zpracování