Brutal Legend – Recenze

Metalová recenze Brutal Legend!

11. 3. 2011

Brutální akce či jízda je něco co ve většině her hledáme marně. Proč? Protože většinou na nás z trailerů vybafne bezkonkurenční trhák a ve finálce se dočkáme jen slabého odvárku. Pravda, najdou se i tituly u kterých se vám spodní čelist vrací na původní místo jen málokdy, ale tohle zažíváme tak dvakrát až třikrát do roka. Vskutku je to málo, zejména při tom ohromném množství titulů, které se na nás přes rok vysypou. Slovo brutální je obsaženo přímo v názvu téhle nápadité a komické mlátičky a v samotném příběhu hraje poměrně slušnou roli. Vrhneme se na to rovnou po hlavě s výkřikem „METAL!“

Po smrti to není tak špatné!

Jaké to je probudit se s pocitem blaha uprostřed pekla? Dosud jsme to nevěděli, ale díky tomu že hlavní protagonista hry Eddie Riggs je po smrti, můžeme s klidem na srdci prohlásit, že brutální. Příběh sice nepatří mezi tu nejvyšší elitu a někteří by dokonce mohli tvrdit, že se, autor hry Tim Schafer totálně zbláznil a poslal k nám naprosto tuctovou mlátičku. Omyl! Přestože příběh nedosahuje unikátních kvalit je plný zvratů a nečekaných momentek, které vás přivedou i na pokraj totální beznaděje. Díky parádně promyšlenému světu, kde nechybí spousta metalově naladěných cápků, střelených tvorů a mnoho masivních reprobeden, se budete cítit jako v ráji. Abych vše uvedl na pravou míru. Eddie si v první chvíli myslí, že je v pekle, ale místo toho se ocitá na podivuhodném místě ovlivněném hudbou, a to tou vůbec nejtvrdší. Co však dává všemu tomu největší grády, to je dabing hlavní postavy, který obstaral slavný americký komik Jack Black a v jeho podání vše krásně ladí s celkovou situací. Navíc postavy, které jsou zde stvořeny, žijí svůj život a tudíž je nutné se s nimi přes složitá úskalí nějak pokusit přežít v tomhle šílenství. Nesmím zapomenout dodat, že se ve hře vyskytují i také postavy jako třeba Ozzy Osbourne (Black Sabbath) a Lemmy (Motorhead).

Příkladem dokonalosti, budiž zbraně, kterými se Eddie bude moci bránit proti nestvůrám. Jde o sekeru (v anglickém originále axe) a velice netradiční zbraň, a to kytaru. O účincích sekery snad nemusím povídat, ale co se týče kytary, ta dokáže nadělat slušnou paseku a zároveň je vaším dokonalým pomocníkem. Kytara nese název Clementine a že se umí rozohnit. Pokud na ní Eddie rozbalí své sólo, vaše zlato zasype démony hromadami elektrických blesků, či vyvolá erupci. Takovou hračku jsem chtěl taky, ale v hudebninách mi bylo řečeno, že takové nástroje nevedou. „No co je to za podnik?“ Po pár ranách prodavač změnil názor a …. ehm, tak tedy zpátky k článku. Váš nástroj však neslouží jen k tomu, abyste s ním mohli cupovat nepřátele, ale rozhodně mu sluší i vlastnosti, které v sobě ukrývá, a jenž nám odhalí, až po zahrání správného sólíčka. Je libo posily či vůz? Clementine to obstará!

Repráky a pódia všude kolem

Pohyb po světě je pouze na vašem uvážení a díky speciálnímu vozidlu, které si Eddie na samotném začátku sám postaví, je možné jet kamkoliv, kde již máte mapu otevřenou. Pravda co se týče ovládání vozidla, je to arkáda jako řemen, takže v tomto ohledu je zde občas problém udržet, díky speciálnímu nitru, auto na cestě. Pro lepší orientaci máte na mapě různé značky a díky nim víte, kam se vydat. Hlavní úkol je označen tak, že nad oním místem se na nebi utvoří ohromný reflektor, který je vidět až na vzdálenost několika kilometrů. Pokud jde o samotné mise, tak co se týče těch povinných potřebných ke správnému dokončení kampaně, ty se téměř neopakují, až na jakési bitvy o kterých si povíme níže. Bohužel podobně jako v prvním titulu Assassins Creed hra strádá po nápaditosti v oblasti nepovinných misí. Většinou se nesou v duchu, odrazit vlnu nepřátel, postřílet vše v dosahu, dojet závod jako první atd. Nuda? No nebudu lhát, ale u nepovinných misí ano. Nu což, nyní s tím autoři stejně nic neudělají a naše kytary budou čelit kopancům v záchvatech vzteku. Naštěstí vše vynahrazuje již zmíněný příběh a pojetí celkové atmosféry světa.

Naznačil jsem jisté bitvy, kterých se ve hře dočkáte. Ano, skutečně v Brutal Legend je spousta povinných bitev, které vás budou stát nejen spoustu jednotek, ale i pevné nervy. Někdy se totiž boj poměrně rapidně protáhne. Jak to vůbec probíhá? Vy jakožto velitel, dostanete k dispozici ohromné pódium, z něhož sestavíte cosi jako vaši základnu. Z ní je možné přivolat na pomoc nové jednotky, ale zároveň je třeba ji dobře strážit, pokud je zničena, bitva končí vaší porážkou. Což o to, nemusíte být zrovna velkými stratégy, jako byl svého času Napoleon Bonaparte, ale je nutné si na počátku bitvy obstarat příslušné zdroje, z nichž je poté možné získávat další zdroje.

Ozzy Osbourne je zkrátka ďábel

Pokud jde o různá vylepšení, tak hlavně stojí za zmínku možnost předělat své auto. Probíhá to poněkud zajímavým způsobem. Vy musíte najít příslušné místo a na něm zahrát speciální sólo na Clementine, díky tomu se vám otevře vchod do podzemí, a světe div se, kdo vám bude nabízet díly na auto? No právě Ozzy Osbourne! Husté že? Každopádně nepůjde rozhodně o to, osázet tuhle metalistickou káru různými neony, či spoilery. Na to tu máme jiné věcičky, a to v podobě raket, kulometů (jak už do stran, tak dopředu) a dalších různých vylepšení, společně se silnějším nitrákem. Upřímně po mnoha vylepšeních, budiž země lehká tomu, kdo si před vás stoupne.

No co bych mohl říci k technologické stránce hry? Budu upřímný v první chvíli mě velmi zklamalo, zřejmě je to tím, že hra nevykazuje nějaké zvláštní efekty, ale běží na naprosto obyčejném enginu, který nedosahuje kvalit těch dnešních. Jeho úspěch by se dal datovat tak do doby před rokem, možná dvěma, ale dnes je to jako pěst na oko. Přesto zjistíte, že po pár hodinách se budete v tomto neuvěřitelném světě cítit jako doma a bude se vám hra velice zamlouvat.

Kolem a kolem, kytarou a kytarou, sekerou a sekerou, je Brutal Legend prostě parádní, místy vulgární, fanaticky metalovou řežbou, která nemá obdoby. Pravda skuteční gurmáni jatek si přijdou na své v God of War sérii, ale díky Jacku Blackovi, parádnímu návrhu Tima Schafera a dokonale zvládnutému prostředí, se z Brutal Legend stal zajímavý a dosud nevídaný titul. Tleskejme, jelikož dnes najít novou větev ve fantazii, je skutečně velice těžké.

- Úchvatné prostředí
- Ozzy Osbourne a Jack Black
- Fantastická myšlenka