Ohlédnutí za sérií Mafia

Pojďme si trochu zavzpomínat a připomeňme si herní sérii Mafia.

24. 10. 2017  

Herní série Mafia je bezpochyby jedna z nejlepších herních sérii všech dob, kterou znají všichni hráči po celém světě. O to více se nám tento fakt může líbit, neboť takřka celá série vznikla pod rukama českých tvůrců.

Mafia: The City of Lost Heaven

První díl Mafie je určitě srdcová záležitost většiny hráčů – alespoň těch z Česka a Slovenska. Nejlepší věcí, se kterou Mafia tehdy přišla, byl český dabing a poutavý příběh z mafiánského podsvětí. Ve hře jsme tak mohli zaslechnout známé české herce, kteří své hlasy propůjčili hlavním postavám. Ikonický hlas Marka Vašuta, Petra Rychlého nebo Dalimila Klapky dodal příběhu a celému hernímu zážitku tu pravou fantastickou atmosféru.

Hra je zasazena ve dvacátých letech minulého století. Thomas Angelo, coby obyčejný taxikář z fiktivního města The City of Lost Heaven, se setká se členy Mafie, kterým pomůže uniknout z problémů. Tím na mafiánského Dona Salieriho udělá dojem a díky rychlému sledu událostí pak také vstoupí do rodiny.

Základy prvnímu dílu Mafie dal Dan Vávra, který se inspiroval podle jeho oblíbených filmů. Dle něj byla mafiánská tématika něco, co tehdejšímu hernímu trhu chybělo, a tak se jako hlavní designér společně se studiem Illusion Softworks pustili do příprav celé hry. První hratelnou podobu hry představili v roce 2000 na konferenci E3.

Kromě skvělého vtahujícího příběhu hra ještě nabízí otevřený svět, ve kterém se může hráč volně pohybovat, což na tu dobu bylo úžasné. Jeden ze tří herních módů „Volná jízda“ vám nabídne naprostou volnost v pohybu po celém Lost Heaven, přičemž můžete využívat jak spousty vozidel, tak zbraní. Extrémní jízda je spíše takový zábavnější mód, kdy dostáváte šílené a někdy nesplnitelné úkoly.

Protože tým vývojářů nestíhal a datum vydání se rychle blížilo, musely se některé plány vypustit. Mezi takové nejlepší nápady patřilo třeba to, že volný režim nabídne volný přístup do interiérů většiny budov a licencované interiéry vozidel. Objevila by se tu i možnost spravování vlastních financí, které by se pak použily na nákup oblečení a zbraní. Nakonec se stihlo vše potřebné a hra konečně vyšla 27. srpna 2002.

Mafia II

Vývoj druhého dílu začal o tři roky později, tedy v roce 2005. Původní tým byl zcela vyměněn a původní počet lidí se výrazně zvýšil na několik desítek lidí. Celý tým pak, kvůli nějakým nesrovnalostem a nástupem nových konzolí, začal pracovat na zcela vlastním a novém enginu. Původní Illusion Softworks bylo odkoupeno a přejmenováno na 2K Czech. Navrhování druhého dílu Mafie se zúčastnil i původní designér prvního dílu Dan Vávra. Ten pak pro „nedostatek volnosti“, vývoj opustil.

Ačkoliv na Mafia II pracoval zcela jiný tým, musíme uznat, že se jedná o další herní skvost, za kterým stojí čeští vývojáři. Stejně tak, jako u prvního dílu hra nabízí luxsusní český dabing. Svůj hlas opět propůjčili známý dabéři nebo herci, mezi kterými jsou třeba Martin Trnavský, Jan Šťastný a se skvělými hlášky překypující Vlastimil Zavřel.

Mafia II se snaží držet mafiánského tématu a držet se tradic, který první díl nastavil. V hlavní roli se představuje Vito Scaletta, válečný veterán, jenž byl ve válce na rodné Sicílii, kde pomáhal místnímu odboji. Poté, co se díky zranění vrátí zpět do Států, si ho nejlepší přítel Joe Barbaro vezme pod svá křídla a nastartuje jeho mafiánskou kariéru.

Bohužel se ale do hry opět nedostaly všechny prvky, které byly původně plánovány, a tak hra může působit trochu „osekaně“. Na můj vkus Mafia II nabízí třeba poměrně krátký příběh. Na druhou stranu ale tento nedostatek kompenzuje samotný příběh hry a o zápletky, nečekané situace, mafiánské intriky a akci není nouze. Herní svět je sice velký a nabízí spoustu míst k prozkoumání, smůla ale je, že nemáte prakticky možnost je navštívit, protože hra nenabízí žádný volný režim. I volný režim měl v původních plánech přinést spoustu zajímavých funkcí a možností, které se ovšem nestihly, a tak jediná možnost volné jízdy se nabízí pouze v průběhu misí, když se přesouváte z místa na místo. I přes všechny nedostatky a problémy, se kterými se tvůrci potýkali, se v případě Mafia II stále jedná o kvalitní hru, za kterou se čeští vývojáři vůbec stydět nemusí a sérii Mafia dělá skvělé jméno.

Mafia III

Znáte to pořekadlo „do třetice všeho dobrého a zlého“? U třetího dílu bychom klidně mohli použit tu druhou horší možnost. Mafia 3 je posledním přírůstkem do série Mafia a vyšla zhruba před rokem. Vývoj hry si převzalo americké studio Hangar 13, kteří si dali za úkol vytvořit strhující AAA hru. Což se nemile odrazilo v celém pojetí hry. Díky tomu kompletně upustili od původního mafiánského tématu a celý titul těží z úspěchů, které předchozí díly vyvolaly. Troufám si říci, že nebýt stejného jména, spousta lidí by hru přešla jako průměrnou střílečku a nijak zvláštně by se u toho nikdo nepozastavil. Stejný název je tedy to jediné, co má hra společné, jinak je to zcela jiná hra.

Hlavní postavou je černoch Lincoln Clay. Lincoln se právě vrátil z války ve Vietnamu do New Orleans, kde se samotná hra pak také odehrává. Původní mafiánská atmosféra se bohužel nějak vypařila a ve hře se objevily pouliční gangy a zabíjení ve jménu pomsty. Rasová nenávist je pak druhý aspekt, na kterém je celá hra postavená. Ve hře se prakticky od začátku můžete setkat s různými rasistickými urážkami adresované Lincolnovi a dalším černochům.

Že hra změnila vývojáře je poznat už po pár minutách hry. Ve hře je spoustu bugů a samotný příběh je spíše průměrný bez nějaké hlubší myšlenky nebo záměru. Na český dabing můžete taky zapomenout. Nejvíce odpuzující je ale také jízdní model, který byl kritizován už od prvních trailerů. Vývojáři si zkrátka dali záležet na tom, aby vytvořili hru, připomínající hollywoodský trhák, než reálnou mafiánskou hru s hlubokým příběhem a skvělou hratelností. Jednoduše řečeno je to tak, že vše, co dělalo Mafii Mafií, tu už zkrátka není.

Můžeme zkusit doufat, že se tento “úlet” s Mafia III povede napravit třeba ve čtvrtém díle. Doufám ale, že se vývoje chopí jiné studio, které se pokusí vrátit k původním mafiánským kořenům a přijít s něčím novým a úchvatným – něčím, co Mafii vrátí starou slávu a krásu.

Pošli to spoluhráči!