Mafia 3 – Recenze

Po dlouhých šesti letech se vrací legendární Mafia. Dokázala Mafia 3 navázat na úspěchy předchozích dílů?

19. 10. 2016

Zcela bez okolků se dá říct, že v našich končinách byla Mafia 3 velmi očekávaným titulem, a to zejména proto, že první dva díly byly tvořeny právě českými vývojáři přímo v Brně. Třetí díl pochází z amerických studií, nicméně se na něm podílela velká řádka českých tvůrců. Pro nás je však důležité hlavně to, jak se hra hraje a zda si zanechala své specifické prvky.

mafia3-1

Je to ještě Mafia?

Předně je třeba říct, že Mafia 3 je velká změna už sama o sobě. Tentokrát hrajeme za Afroameričana, Lincolna Claye. Ten se vrací z války ve Vietnamu – ano úvod je v podstatě to samé co v Mafia 2 s Vitem. Vše se odehrává na přelomu 60. let minulého století. Autoři sami na začátku píší vzkaz hráčům o tom, že se snaží zachytit vše, tak jak tomu v té době bylo. To se jim v podstatě i daří, ale nepočítejte s tím, že byste v tom poznali, byť náznakem, že se jedná o další díl série Mafia.

Zajímavě je podán příběh hry. Ten není úplně tradičně podán. Tentokrát několik postav, postupně líčí, jak se dané události seběhly a co se tehdy přesně stalo. Je to podané formou jakéhosi dokumentu. Vše se pak točí ohledně událostí, jejichž hlavním aktérem byl Lincoln Clay. Příběh je však zajímavý jen zhruba v prvních dvou hodinách. Pak se hra dostane do klasické rutiny, a hlavně už vás máločím překvapí. A to je hodně špatně. Navíc k postavám jsem si nevytvořil žádnou vazbu a chvilkami jsem tápal dle jména, kdo je vlastně kdo.

mafia3-3

Jako kolovrat…

Poté co se prokoušete příběhovým prologem, tak se ukáže hlavní slabina hry. Příběhové mise jako takové v podstatě nejsou. Vše je o tom, že plníte vedlejší úkoly pořád dokola a až jich máte splněno dostatek, tak se odemkne příběhový předěl, který je pouze jako animace a nic víc. A zase znovu a znovu. Navíc úkoly jsou stále stejné, co nejvíce uškodit jinému gangu a pak převzít jeho podnik. Díky tomu, že je hra neskutečně repetitivní, tak ji dohraje asi jen minimum hráčů, a i já sám jsem se kvůli recenzi musel doslova nutit k tomu, abych hrál dále, což je naprosto špatně. Kdy se dostanu na úplný konec, to ví jen čert.

Ve hře nechybí ani krycí systém a systém střelby. Střelba je vcelku povedená a některé bitky také, bohužel občas je zničí tupost nepřátel. Co je ale naprosto nepochopitelné, tak je možnost zapískat na nepřítele. Na tom by nebylo nic divného, jenže ačkoliv to slyší například pět gangsterů, ve finále přijde jen jeden a takhle můžete celý gang zlikvidovat úplně v pohodě, bez jakéhokoliv odhalení. Ačkoliv hra nabízí stealth mód, ve finále zjistíte, že je úplně jedno jestli se na místo heroicky prostřílíte nebo proplížíte, žádné výhody z toho neplynou a stealth mód pak akorát zdržuje.

mafia3-2

Zpracování je jak za krále klacka

Ačkoliv bylo vidět z dostupných materiálů že Mafia 3 nebude žádný velký skvost, co se zpracování týče, tak to, co dokázali autoři vytvořit je až k breku. Měl jsem možnost vidět PC verzi a hrát PS4 verzi. Na PS4 je o něco méně bugů a hra se celkově hýbe poměrně stabilně. To, co však chvilkami předvádí je neuvěřitelné. Nasvícení hry je otřesné, mnohdy tak uvidíte, jak polovina Lincolna zmizí do nějakého nesmyslně přepáleného odlesku.

Zklamáním je pak i celkové zpracování, které nijak zvlášť nepokročilo od Mafie 2. Jenže zatímco druhá Mafia ve své době vypadala poměrně pěkně, tak dnes už se to u Mafia 3 tvrdit nedá. Efekty vody jsou hrozné a doplňkové výbuchy a tak dále docela otřesné. Třetí Mafia vás nechá taky často řídit a upřímně jízdní model je opravdu na pěst, dokonce možná na dvě. Zejména natáčení kamery do efektu smyku je naprosto nevhodné.

mafia3-5

Co je na hře snad nejtragičtější, tak jsou bugy, kdy Lincoln zničehonic umírá, protože proběhl křovím, dále je tu problém s dohledností, kdy není vidět téměř 15m před sebe. Často tak budete bourat do aut, protože když jedete rychleji, objevují se před vámi z mlhy. Ostatně celková dohlednost je k smíchu, nelze si prohlížet nic do dálky, protože je vše v divném oparu, možná kvůli snížení nároků a aby autoři neměli příliš práce.

Umělá inteligence zde v podstatě neexistuje. Veškerá NPC jsou tu spíš jako výplň herního prostoru, což je dost smutné zjištění. Nepřátelé se chovají nelogicky, mnohdy při jejich zabití, dojde k tomu, že vám předvedou nějakou nesmyslnou akrobatickou vložku.

mafia3-4

Alespoň ten soundtrack to vylepšuje

Ačkoliv jsem hru v podstatě do teď jen kritizoval, tak musím vypíchnout jednu věc, která je na hře vážně nejlepší. A tou je soundtrack. Autoři nevsadili na vlastní skladby, ale použili dobové písničky a musím říct, že například oproti GTA je skladba daného soundtracku úplně skvělá. Většinu hitů už jsem měl možnost někde slyšet, a i ty které ne, jsou naprosto perfektní. Právě hudba je velmi kvalitní složkou, do jinak veskrze těžce průměrné hry.

Nesmím zapomenout zmínit českou lokalizaci. Pravda, poprvé Mafia nenabízí český dabing, ale není to nic za co by bylo třeba ji pranýřovat. České titulky nechybí, jedná se o kompletní lokalizaci všeho a velmi povedenou, nenaleznete tam žádné výraznější chyby nebo nelogičnosti, takže za tento krok nemůžu tvůrcům nic vytknout.

Mafia 3 je v podstatě tím co jsme si nezasloužili. Ačkoliv hra nese hrdě jméno populární série, už s ní má pramálo společného. Společně s žalostným technickým stavem a děsivě nudnou hratelností, se jedná o průměrnou akční hru, která by potřebovala ještě nějakou dobu na vývoj a zcela rozhodně by musela zapracovat na skladbě úkolů. Prosby vyslyšeny nebyly a popravdě, Mafia 3 je horší, než jsme vůbec mohli tušit.

Mafia 3 obsahuje kompletní české titulky

- první dvě hodiny
- soundtrack