The Walking Dead: Survival Instinct – Recenze

The Walking Dead: Survival Instinct je jen vykrádač dobrého jména celého univerza, což zjistíte v naší recenzi.

7. 4. 2013

The Walking Dead: Survival Instinct byl podivným kouskem už od svého oznámení. Jako fanouška Walking Dead mě rozhodně potěšilo, že vzniká další herní adaptace, po vynikajícím The Walking Dead od Telltale Games. Nicméně co mě děsilo už od počátku, tak to byl fakt, že na hře pracuje Terminal Reality a vydavatelem je Activision. Po prvních videích ale bylo jasné, že tohle bude zatracená rychlokvaška. Jak se nakonec ukázalo, The Walking Dead: Survival Instinct je dokonalým příkladem toho, jak velký vydavatel protáčí peníze na odporných titulech, vezoucích se na slavné značce.

Slavná značka neznamená úspěch, zejména když je to o ničem

V první řadě si řekneme něco o příběhu. No a tím bychom asi skončili. Ono totiž není co rozebírat. Studio se vůbec nezatěžovalo tím, cokoliv vymýšlet. Vždyť na čem asi tak vytěžila prvotní hra The Walking Dead? Podle Terminal Reality to určitě nebylo příběhem, takže ten vyškrtli jako první. Příběh je tedy základní složka, která chybí a podle toho to také celé vypadá. Jediné co víte je, že hrajete za Daryla Dixona, známého ze seriálu a setkáte se zde i s jeho bratrem Merlem Dixonem. Oba se potřebují dostat do Atlanty a nic víc vás nepožene dále, protože v průběhu hry se v podstatě vůbec nic neděje.

Pokud jde o adventuru od Telltale, ta vám v podstatě boj se zombiemi nenabídla, což se nám Terminal Reality snažili hojně vynahradit a dá se říct, že se jim to v určitém kontextu povedlo. Ono totiž musíte v dané lokaci pobíjet mnoho zombií, abyste se vůbec mohli někam hnout. Celá hratelnost je postavená pouze na tom, že vás hra pošle například pro vyzvednutí nějakého přeživšího, vrhne vás do uzavřené lokace, která má většinou asi tak půl kilometru čtverečního a jde se na věc. Jenže kámen úrazu jsou samotné zombie, protože jich je přehršel a většinou nemáte žádnou šanci jich pobít více najednou.

Daryl bez kuše? WTF!

Soubojový systém je ve hře totální katastrofa. Nejenže samotná hra se dost kostrbatě ovládá a ne všechny věci se dají vyvolat z inventáře ihned, ale hlavní je že samotný boj se zombiemi je tak trochu hra o nervy. Autoři se hodně snažili, aby hru ztížili tím, že před vás hodí stádo zombií a teď máte na výběr z pár možností. Buďto je tiše obejdete a zabijete tiše jen jednu zombii, která se vám připlete do cesty, nebo je hromadně odlákáte skleněnou flaškou, hozenou do kouta a poslední variantou je celé stádo zkrátka postřílet těžším kalibrem.

V základu totiž máte nůž, kterým můžete útočit potichu, ale jedině že je k vám zombie otočená zády. Jinak pokud je proti vám již rozběhnuta, je nutné ji praštit, tak abyste ji na chvíli rozhodili a vyvedli z rovnováhy a poté útočíte několika údery do hlavy. Nemrtvý vydrží asi tak tři až čtyři seknutí nožem do hlavy, než padne k zemi. Občas se vám podaří jej sundat i jednou ranou, ale to jen málokdy. Co je naprosto nepochopitelné, tak to určitě fakt, že i když najdete kladívko nebo sekerku, tak ani jedna ze zbraní, není lepší než nůž a chovají se naprosto stejně. Navíc pokud je zrovna máte v ruce a zaútočíte ze zálohy, tak Daryl stejně vezme zombáka nožem.

Zombie je po „smrti“ debilní, tato hra budiž důkazem

Pokud už se chcete skutečně utkat se zombiemi ve velkém, tak k tomu vám poslouží granáty, brokovnice, pistole, pušky a chvilku je tu k dispozici i kulomet. Jenže vše má dosti omezenou munici, takže střelba není to, čím byste měli primárně útočit. Povětšinou se tedy plížíte a těšíte se na okamžik, kdy čepel vašeho nože ukončí činnost mozku kráčející mrtvoly. Pro mě naprosto nepochopitelným rozhodnutím ze strany autorů bylo to, že Daryl se ke své charakteristické kuši dostane až téměř na konci hry. Vždyť to je úplně na hlavu. Zbraň, na kterou se člověk těší nejvíce, si vlastně vůbec neužije.

Nepřátelé jsou ale naprosto debilní, myšleno tím samozřejmě zombie. Často se vám stane, že nad nimi budete kroutit hlavou, protože se chovají naprosto nepochopitelně. Ne jedna se zasekne za nějakou překážkou, či jde neustále proti zdi. Ano i to se tady děje. Občas inteligence tak hapruje, že chvilkami uděláte nějakou pasáž levelu bez potíží a jindy najednou zombie zareagují a máte smůlu, protože vás snadno zabijí. Co mě však absolutně vytáčí, tak to je situace kdy v dané lokaci jistojistě pobijete všechny zombie a můžete si jí tak v klidu prohlédnout, jenže autoři si zřejmě řekli, že by to bylo moc snadné, a tak se někde zničehonic objeví záhadně nový mrtvák. Dokonce se mi stalo, že jsem se podíval doprava do chodby, kde nikdo nebyl, otvíral jsem tedy dveře nalevo a v tu chvíli mě napadla zombie zezadu.

Bez bagáže nepřežiješ

No a je tedy hra jen o tom vraždit zombie a prohledávat lokace? V podstatě ano. Jen pár věcí, které se mi trochu líbili, že autoři vyloženě nemrhali vším, co měli k dispozici. Tedy ono jde spíše o určité myšlenky, které stejně nejsou dotažené do konce. Vy totiž cestujete z jedné lokace do druhé pomocí aut. Ty můžete postupně ve hře měnit za jiná. Jenže, pak přijde, problém v jistém typu auta například neuvezete daný počet přeživších, a tak musíte někoho nechat napospas místním hladovcům. Před každou lokací můžete navrhnout, kdo se do ní vydá také a přinese nějaké ty zásoby navíc. Pak musíte přeživší vybavit, aby vám nezemřeli někde cestou a také jim dodat suroviny na začátku další lokace.

Suroviny sbíráte po celou hru a hodně závislí jste na spotřebě benzínu v automobilech. Budu upřímný, hra se tváří tak, že se musíte snažit nasbírat co nejvíce paliva, abyste mohli dojet do další lokace, ale ani jednou se mi nestalo, že bych někam zkrátka nemohl dojet. Povětšinou máte možnost se na mapě rozhodnout, zda jet jednou anebo druhou cestou. Navíc před zvoleným cílem vybíráte, zda jet po polňačkách nebo po dálnici. S tím souvisí spotřeba paliva. Pokud pojedete jako nešetrné čuně po dálnici, tak budete mít velký úbytek, ale těžko vás potká nějaká zastávka. Nebo můžete jet úsporně, ale hra vás někde na cestě zastaví a dá vám možnost nasbírat suroviny anebo vás dokonce přímo donutí k tomu, abyste museli například přezout gumy.

Nenechte si zamořit dvorek!

Smutné je však to, že co se týče vedlejších lokací, ty jsou pořád stejné, jen je tam občas umístěno něco jiného a možná se změní počet nepřátel. To je ale naprosto otravné, a tak se stane často, že až vás hra přeruší a vy budete mít možnost pokračovat dál, tak prostě pojedete do další lokace. Jenže ono to není, co se týče leveldesignu lepší, ani v těch příběhových úrovních, protože se sice od sebe liší – dřevařství, letní kino, kus lesa, městské ulice, ale také využívají neustále toho samého. Je to tedy hrozná nuda a hru budete hrát spíše po dávkách, protože vcelku se to opravdu nedá.

Zpracování je, no jak to říct kulantně – hanba mluvit respektive v mém případě psát. Je hrozné a ostudné. Na to kolik Activision má ve svém pomyslném sejfu zřejmě vývojářům poskytl minimální prostředky na to, aby mohli něco vykouzlit. Tady šlo hlavně o jedno, vytěžit na značce těžké peníze, což nevím, zda se jim nakonec vůbec povede, ale ona se hra určitě prodávat bude. Celkový engine je děsný a veškeré efekty jsou tu jen proto, aby vám zbrzdily framerate. Ono i ozvučení je úděsné a kolikrát máte pocit, že se na vás sápe zombie, což po otočení zjistíte, že není vůbec pravda a ani to že hru nadabovali skutečně herci ze seriálu – Daryl (Norman Reedus) a Merle (Michael Rooker), vám chuť nespraví.

Co dodat závěrem? Tuhle hru, ačkoliv jsem docela velký fanoušek Walking Dead, prostě nemůžu doporučit. Není na ní zhola nic, co by vás mohlo bavit a budete při hraní spíše trpět, protože se zkrátka čekalo mnohem, mnohem více. Je to totální odpad a dokonalý příklad toho, jak se dnešní hry dělat nemají. Třikrát fuj a jeden šíp zombii do hlavy. Dejte od toho ruce pryč, uděláte lépe.

- pár nápadů
- Daryl a Merle

- žádný příběh