Samorost 3 – Recenze

Samorost 3 konečně po letech vyšel a my se mu podívali na zoubek. Dokáže obstát v záplavě konkurence?

25. 4. 2016

Recenzovaná verze: PC (hra je výhradním titulem této platformy)

Samorost 3 je jednou z mála her, která se těší opravdu velkému úspěchu i v zahraničí. Jelikož jde o tuzemský počin od Amanita Design, nemohli jsme si jej nechat ujít a řekneme vám, zda máte do tohoto titulu peníze investovat.

samorost 1

Téměř jako v pohádce

Třetí Samorost byl ve vývoji velmi dlouhou dobu. Sám si vzpomínám na večer, při kterém byla hra oficiálně oznámena. To však neznamená, že by hoši z Amanity Design produkci nezvládali. Právě díky jejich péči hra doputovala v takovém rozpoložení, jak si ji můžeme nyní zahrát.

Hra je naprosto kouzelná už od prvních chvil, podobně jako tomu bylo u her Machinarium či Botanicula. Zejména Botanicula je dosti podobná v určitých ohledech, právě sérii Samorost. Samorost 3 vás naprosto uchvátí svým ztvárněním. Dovolím si říct, že ani v rámci zahraniční produkce, nenaleznete takto pěkně stylizovanou adventuru.

Co se týče příběhu, ten není až tak hlavním tahounem hry, ale příliš mi to nevadilo. Bílý skřítek má tentokrát za úkol se vypořádat s mnichem, který se postavil na stranu zla a chystá se k likvidaci jednotlivých planet. Děj však není vyprávěn klasickou formou, a tak jej musíte poněkud dedukovat z informací, které jsou vám v průběhu hry servírovány.

samorost3-2

Interakce, kam se podíváš!

Hratelnost je velmi zajímavá. Oproti klasickým klikačkám se vám totiž často stane, že na některém místě můžete vyvolat interakci, která ale nijak nesouvisí s vaším dalším postupem. Následně tak zjistíte, že se jedná o skvělé a mnohdy povedené akcičky, které potěší každého, kdo se s nimi setká. Na každé obrazovce hry, tak naleznete něco ikonického, nádherného a oku lahodícího.

Samozřejmě, jak tomu už u adventur bývá, občas na vás vybafne při průchodu hrou nějaká ta hádanka. Ačkoliv nejsou až tak složité, měl jsem s tím občas trošičku problém. Je to zřejmě také dáno tím, že tyto hry již tolik nehraji a následně se dostavuje pocit, že to snad ani nejde udělat. Nicméně po nějaké té chviličce si uvědomíte, jakým způsobem vás hra pustí dál, a máte vyhráno. Ve hře je dostupný i nápověda, která v zoufalých situacích dokáže nabídnout pomocnou ruku.

samorost3-4

Sem tam se chybička vloudila

Ke každé kritice patří i neduhy, a tak se na ně podíváme. Není jich mnoho a nezkazí vám nijak příjemné hraní. Občas ale dojde k tomu, že hlavní postavička odmítne udělat úkon, který jí zadáte, což je škoda. Místy zase opačně nechce reagovat jiná postavička či interakce. Bohužel pak je problém v tom, že si nejste jisti, zda jde o chybu, anebo zda děláte něco špatně. Doporučuji však v těchto případech hru restartovat a neměl by být při opakovaném zkoušení jakýkoliv problém. Toto jsou však pouze drobnosti, které s čistým svědomím mohu odpustit. O nějakém poklesu frameratu či něčem podobném nemůže být ani řeč.

samorost3-3

Zpracování je špičkové. Hra nepoužívá bůhvíjak složité technologie. Vše je pěkně detailně vykresleno v rámci jednotlivých obrazovek, z nichž vám budou oči přecházet. Neuvěřitelně krásné lokace, které jsou podpořeny zajímavými nápady, jež ozvláštňují hratelnost. Mnohdy máte spíše pocit, že sledujete kreslenou pohádku. Zpracování je naprosto nádherné a umocňují to také brilantní zvuky a efekty.

Samorost 3 je dokonalý příklad toho, jak může vzniknout nádherná hra, bez nesmyslných mechanismů se skvělou hratelností. Amanita Design každou obrazovku tvořili s citem a smyslem pro detail. A to je přesně ten důvod proč vás hra, tak vtáhne a nabídne vám nevšední dobrodružství. Po Botanicule tak dorazil další skvost. Žánr adventur je dnes poněkud v ústraní, ale právě díky těmto kouskům je radost se k němu jednou za čas vrátit.

Samorost 3 obsahuje české titulky

- interakce prostředí
- hudební doprovod