Naild – Recenze

Adrenalinová recenze hry Naild!

6. 3. 2011

Jak se dá decentně popsat hra, jejíž jediným opravdovým smyslem je mít prst neustále na plynu a řítit se rychlostí popírající většinu fyzikálních zákonů mapami, jen abychom byli v cíli dříve než soupeři? Před touto otázkou jsem se octl po dohrání arkádové, off-roadové závodní hry Nail’d od vývojářského studia Techland. Nakonec jsem se rozhodl, že nebudu mít vůči Nail’d žádné servítky, takže pusťme se do něj.

FlatOut, ale bez aut

Po nainstalování Nail’d, které má něco málo přes 2 Gb, vytvoření herního profilu a projetí několika prvních závodů jsem si říkal, že tahle hra mě rozhodně nemůže zabavit. Na výběr jsem dostal ze dvou dopravních prostředků a to terénní čtyřkolky ATV a off-roadové motorky MTX. K tomu dostanete možnost změnit na vašem vehiklu 8 tuningových parametrů, jako třeba barva a potisk, výfuk nebo řídítka, které vám mají umožnit lepší přizpůsobení jízdních vlastností vašemu stylu jízdy. Zpočátku ale moc náhradních dílu po ruce nemáte, ty si všechny musíte vybojovat až poctivým závoděním. Dispozice čtyřkolky nebo motorky se mi však nejevily jako takový problém. Tím byl fakt, že v Nail’d neexistuje nastavení obtížnosti, a proto mě zarazilo, že první závody jsem vyhrával někdy až s půlminutovým náskokem před soupeři. A i když bylo hezké si jen tak jet a kochat se krajinou, chyběla tomu přítomnost živější akce. Teprve až v pozdější fázi hry, kdy jsem měl pár turnajů za sebou, jsem pochopil, že úroveň AI je dynamická. To znamená, že v počátečních závodech nebudou mít problém vyhrát ani absolutní nováčci, ale finální závody již prověří vaše čerstvě nabyté jezdecké schopnosti naplno.

Co se týče možností hratelnosti, závody se odehrávají celkem na 14 mapách ve čtyřech různých prostředí, kterými se staly Řecko, Yosemitský park, Andy a Arizona. Pro celkový počet 91 singleplayerových závodů to není mnoho, a proto se tratě poměrně brzy okoukají. Na druhou stranu právě jejich pečlivá znalost je často v pozdějších závodech rozhodujícím faktorem vítězství. Nail’d obsahuje dva druhy takzvaných mutátorů, které mění danou vlastnost po dobu trvání závodu. Konkrétně se jedná o neomezené nitro, které se jinak v závodech získává decimováním vašich protivníků nebo prováděním několika možných kousků, a o nekolizní mód, ve kterém soupeře na trati sice vidíte, ale pokud do nich chcete narazit, tak jimi pouze neškodně projedete a totéž platí i naopak. Nail’d nám nabízí celkem tři druhy závodů, mezi které patří klasický závod, časová výzva a akrobatická výzva, ve které musíte nasbírat co největší počet bodů za provedené kousky. V celkovém obraze je to stále celkem jednotvárná zábava, proč jsem tedy ještě Nail’d neodsoudil do propadliště herních dějin?

Skvěle to vypadá, dobře se hraje, ale něco tomu chybí

Stručně vzato za to může právě ona „prostota“. Ta vám totiž dává možnost užít si ve vašich žilách nevídaný adrenalin. Větší část Nail’d a obzvláště pak závody s neomezeným nitrem se odehrávají ve zběsilém tempu a to rozpumpuje krev snad skoro každému. A právě proto si mě Nail’d udrželo až dokonce. S celkovým časem projetí kampaně asi sedm a čtvrt hodiny mi stejně připadalo, jako bych Nail’d hrál necelé dvě hodiny. Až tak moc jsem se totiž vžil do pozice své sexy řidičky (pohlaví a úbor postavy si můžete sami navolit) a jen tak mě to nepustilo. Ani jsem nepotřeboval příběh, který se v Nail’d opravdu ani nesnažte hledat. Samozřejmě jak už asi napovídá přítomnost závodů s neomezeným nitrem, můžete se sice odrovnat nárazem o překážku nebo výjezdem z trati, v kterémž případě se okamžitě respawnujete zpět na trať, ale jinak Nail’d nenabízí žádný model poškození nebo sofistikovanou fyziku. Prakticky nic, co by nějak mohlo narušit arkádovost hraní. Pro někoho je to možná dobře, pro někoho zase ne, ale já jsem za to tvůrcům vděčný, protože právě takto Nail’d nakonec získalo mou pozornost.

Neopominutelná je zajisté i audiovizuální stránka hry. Co se grafiky samotné týče, Chrome Engine 4 sice nabízí podporu pouze DirectX 9.0c, ale pro potřeby hry to plně stačí. Okolní krajina za občasný pohled od řízení stojí a v té rychlosti si stejně žádných velkých detailů nevšimnete. Rozporuplné pocity ve mě ovšem vyvolal herní soundtrack. V něm sice dominují kapely typu Slipknot nebo Rise Against, avšak i když složka s herní hudbou obsahuje celkem asi 25 písniček, přišlo mi, že přímo při jízdě se pořád opakovalo jenom asi tak sedm songů. A to vám po sedmi hodinách hraní začne trochu kazit váš hudební vkus. Tento problém se však dá lehce odstranit vypnutím hudebního pozadí a zapnutím vlastního přehrávače, což nakonec mou situaci zachránilo.

Online podpora

Ti z vás, kteří nechtějí utrácet 700 Kč za asi 8 hodin singleplayeru by měli vědět, že hlavně multiplayer pro 12 hráčů a obsáhlé online žebříčky a statistiky jsou to, co Nail’d drží při životě i po uplynutí této doby. Nail’d má rozhodně dobrý potenciál pro vytvoření alespoň minimální hráčské komunity. Uvidíme však, jakou práci si vývojáři dají s udržením svého díla při životě. Vytvoření nových map v brzké době by určitě bylo příjemným překvapením a prodloužením hrací doby.

I když budete možná mít po přečtení tohoto článku problémy s vytvořením jednoznačného názoru na Nail’d, mě si nakonec tato hra získala svým šíleným důrazem na rychlost a herní prožitek. Komu jsou proti srsti čisté arkády, ten dá ruce pryč, vám ostatním ale Nail’d klidně doporučím, obzvláště pak možná menším hráčům asi od deseti let.

- Rychlé a zběsilé
- Neomezené intro
- Multiplayerový obsah