Zavřít reklamu

GreedFall – Recenze

GreedFall měl velké ambice. Jak to nakonec dopadlo?

22. 9. 2019    

Greedfall - Soldier

Nebudu zapírat a hned na začátku přiznám, že na GreedFall jsem se hodně těšil. Hra měla zajímavou propagaci, zasazení a vypadalo to, že se dočkáme kvalitního a neotřelého RPG. Poněkud negativní ohlasy se ozývaly z různých zákoutí internetu kvůli tomu, kdo za hrou vlastně stojí. Studio Spiders totiž nemá na svém seznamu vyloženě hitovky a mnohdy ani příliš kvalitní kousky. Nicméně poslední jejich počin v podobě Technomancera mi nepřišel vyloženě marný, a tak se mrkneme na zoubek novému GreedFallu.

Vítejte v novém světě

Z dosavadních materiálů se mi hodně líbila stylizace, do které je hra vsazena. Tvůrci se nechali inspirovat 17. stoletím, kdy docházelo k postupnému dobývání Ameriky ze strany Evropy. Samozřejmě hra není žádnou historickou příručkou, takže si buduje svůj vlastní svět. Hlavní hrdina řeší dilema, neboť jeho matka umírá na nemoc Malichor, která začíná postihovat čím dál tím více lidí. Coby diplomat obchodního cechu se tak vydává na ostrov Teer Fradee.

Ten je slibným místem pro to, aby se našel lék na tuto nemoc. Lovci a kolonizátoři se tak vydávají na ostrov, aby čelili jeho nebezpečné fauně a rovněž také místním obyvatelům. Poněkud nudnější je úvod hry, který musíte protrpět, než se na ostrov vůbec dostanete. Ten zabírá cca hodinu hraní. Připravte se rozhodně na tuny textu a mnohé rozhovory. GreedFall je tak rozhodně utahanější, než se prezentoval. Velká škoda, že u tohoto titulu chybí české titulky.

Na začátku máte možnost si zvolit svůj charakter z několika variant a je zcela na vás, zda půjde o ženu či muže. Poté jste vrženi do již zmíněného prologu. Trochu mě mrzí, že tvůrci v titulu poněkud upozadili boj. Ten totiž probíhá jen v nejnutnějších případech. To znamená, že váš velvyslanec se snaží většinu věcí vyřešit diplomaticky.

Škoda toho boje

To je věc, která mi časem začala vadit čím dál tím méně, neboť poté co vyzkoušíte v GreedFallu soubojový systém, tak pochopíte proč. Ten je doslova děsný a nepomáhají mu ani jednotlivá tlačítka a rozvržení interakcí. Sice máte možnost útočit střelnými zbraněmi i zbraněmi nablízko či dokonce magií, ale není to něco, co byste si vyloženě užívali. Hra nemá vůbec žádnou staminu, což je dost atypické. Poněkud zbytečná je funkce zastavení boje. Vaši spolubojovníci stejně nemohou dostat žádný rozkaz a vaše osobní plánování je tu poměrně nesmyslné.

Společníky si vybíráte vždy v jakémsi základním táboře, než vyrazíte do některé z připravených lokací. Co mě osobně zklamalo, tak to byl rozhodně fakt, že hra ve finále nenabízí žádný ope-world. Je to pouze souhrn mnoha lokací, po nichž se pohybujete. Asi nejlépe se to dá připodobnit k sérii Dragon Age. Nicméně za co musím upřímně autory pochválit, tak je leveldesign určitých oblastí, a hlavně poté místních potvor. Ty jsou naprosto skvělé a nechybělo mnoho nápadů. V tomto ohledu dávám palec nahoru.

Recyklace zahájena

Co časem začne být otravné, tak to je design interiérů. Zde tvůrci dost selhávají a často najdete stejné textury několikrát. GreedFall se dost tváří velkolepě, ale k tomu mu hodně chybí. Většina úkolů pak sestává z toho, že se neustále opakuje typ – vyřiď něco támhle a přines nám k tomu tohle. Většinou tak cestujete poměrně velké vzdálenosti, aby se nakonec nic zvláštního neudálo. Popravdě i od příběhu bych čekal něco více, ale stále je to důvod proč u hry setrvávat.

Co se týče technického zpracování, tak hra pochopitelně nestačí na aktuální největší produkci. Je na ní znát, že už je dávno překonaná. Pohyb postavy je například do schodů a ze schodů dost směšný a soubojový systém téměř nefunkční. Jak už bylo zmíněno, tak dochází k recyklaci textur pořád dokola, ale je pravdou, že i tak má GreedFall místa na kterých dokáže překvapit. Co se dá vyzdvihnout, tak je fakt že hra se nijak výrazně neškube ani nemá jiné výrazné problémy, které tyto hry mnohdy doprovází.

GreedFall se tvářil jako epické dobrodružství do nového světa. Já se tentokrát nechal opít rohlíkem a s nadějí titul vyhlížel. O to větší je pak zklamání, že to, co se v trailerech prezentovalo je pravda asi jen z poloviny. Pokud tedy dobře ovládáte angličtinu a dokážete se poněkud obrnit proti jistým prvkům na něž je třeba si zvyknout, tak vás GreedFall může pohltit. Bohužel se obávám, že co se týče mainstreamu tak tam příliš neuspěje.

Klady

- skvělý nápad světa
- výborný design potvor

Zápory

- špatný soubojový systém
- nevyužitý potenciál
- zastaralé zpracování

Hodnocení: 62%