Gears of War 4 – Recenze

Jedna z nejikoničtějších herních sérií pro Xbox One je zpět. Gears of War 4 nám ukazuje, kam se série vydala po poražení Locustů!

6. 10. 2016

Recenzovaná verze: Xbox One

Když Microsoft oznámil po letech, že série Gears of War bude znovu pokračovat, moje nadšení nebralo konce. Dlouho pak trvalo, než jsme se dočkali pořádné ukázky, ale hned ta první stála za to. Vše se vrátilo. Teď je jen otázkou, zda to pod novým studiem pořád ještě jsou staré a dobré Gearsy, či už se jedná o něco zcela jiného?

gears4-1

Tým Delta už není…

Studio The Coalition bylo ve velmi složité situaci. Všichni po skvělých třech dílech, očekávají stejnou kvalitu i od čtvrtého dílu. Problém také byl v tom, že třetím dílem se dějová linka uzavřela a bylo tedy třeba přijít s něčím originálním. Namísto aby autoři zkusili zpracovat události z minulosti, konkrétně Pendulumských válek, vydali se dopředu a ukazují nám, jak to na planetě Sera vypadá 25 let poté, co Marcus a tým Delta, porazili Locusty.

Tentokrát je hlavním hrdinou JD Fénix, Marcusův syn. Z hlediska příběhu se toho nedá příliš vyzradit, aby nešlo o spoilery. Nicméně JD žije v jedné z vesnic, které byly vybudovány po poražení Locustů. Z určitých důvodů je vesnice napadena a dostanete se tedy do boje, jako kdysi Marcus. Společně s JD se na cestu vydává také Del Walker a Kait Diaz. Občas se k vám také připojí Marcus. Hratelný je však pouze JD.

Kampaň má zásadní problém. Ačkoliv jsem velký fanoušek Gears of War, tak příběh mě vůbec nebavil. Nemá žádný velký spád, chybí mu zásadnější zvraty a působí to celé, jako kdyby postavy chodily od ničeho k ničemu. Jelikož se má jednat o start nové série, tak není vykročena zrovna šťastně. Po celou dobu se nelze zbavit pachutě, že to zkrátka není to staré dobré Gears of War.

gears4-3

Kampaň dostává na frak a hráč taky!

Ze všeho nejhorší je to, že polovinu hry budete bojovat proti robotům, což mi do série vůbec nezapadalo a bylo to jako pěst na oko. Tito nepřátelé jsou neuvěřitelně nezajímaví a otravní. Bitky s nimi jsou dost repetitivní a bez větší dynamiky.

V podstatě až v posledních kapitolách máte pocit, že se hra dostává k onomu jádru série, které ji dělalo tak ikonickou. Velká škoda. K postavám si navíc nedokážete po celou dobu vytvořit žádný vztah, protože právě tím že se mezi nimi téměř nic neděje, tak o ně ani nemáte strach a je vám tak celkem u zádele, co se s nimi stane. Výjimku tvoří snad jen Marcus.

Kampaň nabízí čtyři obtížnosti, přičemž i na tu druhou je velmi snadná. Na normální obtížnost jsem se na první dohrání dostal na 6,5 hodiny, což je poměrně málo. Pár kapitol by titul určitě ještě snesl. Zcela nově se autoři také pokusili o nějaké ty extra momenty, podobně jako v sérii Uncharted. Opět musím říct, že nejsou příliš zajímavé, a tak nějak nezapadají do toho co ze světa Gears of War známe. Sem tam jste také nuceni hrát během kampaně vlnové náběhy nepřátel, jako v režimu Horda, tyto bitvy jsou také celkem nezajímavé.

gears4-2

Nebýt multiplayeru, čistý průměr!

Multiplayer celý titul zachraňuje. Ačkoliv jsem měl po kampani značný a oprávněný strach, tak tady se obavy nenaplnily. Ostatně už beta hry nebyla vůbec špatná. Vše zůstává při starém. Máte z toho zkrátka ten správný pocit. Většina módů je převzatá z původních her, stejně tak i některé mapy. Moc se mi líbí, že autoři zde nechali systém postupného odměňování, takže si dále otevíráte nové boosty, zbraně, skiny, atd. Multiplayer je opět zábava na mnoho hodin a u něj se nudit nebudete.

Velmi dobré je také to, že hra běží naprosto stabilně a nelaguje, alespoň se mi to ještě nestalo a kupodivu i samotné lobby je velice rychlé a hra dokáže spojovat efektivně mezi hráči. Pochopitelně v některých módech jsem chviličku čekal, neboť nyní ještě hru nehraje tolik lidí. Doufejme že se podaří start a neohrozí to stabilitu serverů.

Z jednotlivých módů nechybí samozřejmě kooperace v rámci kampaně. A to jak na jednom Xboxu One, tak i online. Což je samozřejmě o něco větší zábava. Následně je tu klasický Team Deathmatch, který není třeba popisovat. Následně je tu režim Execution, kdy je třeba k získání bodu nepřítele popravit a každý hráč má v kole pouze jeden život. Podobný je režim Warzone, kde ale stačí nepřítele pouze klasicky zastřelit. Je tu také režim Escalation, zde se snažíte získat tři kruhové zóny. Ve chvíli kdy máte v držení všechny, hra končí. King of the Hill je vesměs to samé, ale zde za zabírání máte body a do určitého času musíte mít vyšší skóre, než soupeř. Dodgeball je vlastně přetahovaná v níž za zabití nepřítele, umožníte mrtvému spoluhráči znovu naskočit do hry. Po zabití všech nepřátel, hra končí.

gears4-4

Režimů je ve hře požehnaně

Posledními dvěma režimy jsou Arms Race a Guardian. V Arms Race vám hra automaticky vybere zbraň a dá tu samou celému týmu. Po nějaké době opět zbraně změní. Každý z týmů má tedy jednu specifickou zbraň, kterou útočí. Popravdě tento režim mě bavil ze všeho asi nejméně. Režim Guardian vždy vybere na začátku kola jednoho z týmu a označí jej jako velitele. Dokud velitel žije, tak je možný respawn spolubojovníků. Jakmile zemře, je možné povraždit zbytek definitivně. Poměrně zábavný mód. Je hodně o pohybu, neboť chvilkami hra nepříteli ukáže, kde se velitel nachází.

Jako poslední herní režim a také trošku stranou stojící je Horda. Hordu známe už z předešlých dílů a jedná se o skvělou zábavu. Je však nutné mít dobré spoluhráče a rozhodně alespoň dva, jinak to není ono. Horda je klasický tower defense, kdy díky takzvanému Fabricatoru vyrábíte různá udělátka, která můžete použít k obraně sebe samotných. Nebráníte konkrétní zónu nebo bod, ale bojujete o holý život.

Zpracování hry je špičkové, co se týče funkčnosti. Hra totiž běží naprosto plynule, bez jakýchkoliv potíží. To se samozřejmě týká Xbox One verze, bohužel u PC verze očekáváme potíže s kompatibilitou jako tomu bylo u Forza Horizon 3. Multiplayer funguje rychle a bez problémů a také nahrávání hry je vcelku rychlé. Maličké zklamání je v případě enginu, kdy se z něho asi dalo vyrazit trochu více. Unreal Engine 4 je výborně využit k některým efektům a v některých lokacích. Bohužel například první kapitoly působí hodně odfláknutým dojmem, jako kdyby byly tvořeny až nakonec a narychlo. Palec nahoru ale opravdu musím dát za zbylé prostředí a jeho různorodost. Dostanete se do města, na přehradu, do jeskyní a také třeba na farmu.

Zvukově je na tom hra poměrně dobře. Rachot zbraní a další efekty jsou bezproblémové, rovněž dabing je na své standardně vysoké úrovni. Hodně mě ale zklamal hudební doprovod. Původní skladby jsou nahrazeny novými, které v sobě nemají ani zdaleka onu epičnost. Ramin Djawadi se snažil, ale soundtracky Stevea Jablonského nedohnal. Zamrzí také fakt, že Microsoft se tentokrát vykašlal na českou lokalizaci. České titulky tedy tentokrát nehledejte.

Gears of War 4 by nebyla špatná hra, kdyby v ní ale spousta věcí byla úplně jinak. Charaktery jsou ploché a nevýrazné, příběh v podstatě chybí a ze všeho nejhorší je nástup robotických nepřátel. Pořád je tu kvalitní akční složka, nechyb ani dobré přestřelky, ale už to nemá onu pověstnou duši. Jediné, co vše zachraňuje, je tedy multiplayer. Tentokrát se tedy jedná spíše o průměrnou střílečku, kterou Microsoft příliš oslnit nedokázal.

Gears of War 4 nenabízí žádnou formu české lokalizace

- prostředí hry

- absence příběhu