Zavřít reklamu

Civilization V – Preview

Komplexní preview na ještě komplexnější Civilizaci 5

25. 8. 2010    

Tahová strategická série Civilization je téměř tak stará jako počítačové hraní samo, přesto se ale dodnes udržuje na předních příčkách ve svém herním oboru. A Civilization V rozhodně nebude chtít tuto tradici porušit, dá se však ze žánru tahových strategií stále dostat něco nového? Základ je pořád stejný, výstavba vašeho impéria, ale Civilization V přesto tvrdí, že stále může toto hraní něčím okořenit. A jestli vás zajímá čím, pak bude toto preview něco pro vás, takže pusťme se do toho.

Stará dobrá civilizace

Starý a kvalitní herní základ, který tvoří kostru série Civilization zůstává i v pátém pokračování zachován. Stále se tedy budete snažit vybudovat impérium, které bude silné, prosperující, a především schopné přežít od dob prehistorických časů až do futuristické budoucnosti a splnit rozdílné podmínky pro vítězství. Zvítězit můžete třeba ve vesmírných závodech, vybudováním první kosmické lodi, diplomaticky díky podpoře ostatních národů a OSN, popřípadě můžete prostě celou herní mapu vojensky ovládnout. Herní mapa samotná doznala jistých změn. Především je nyní generovaná čistě náhodně, takže se nestane že by jste odehráli dvě hry na stejné mapě. Nový herní engine dělá také hotové divy s prostředím, takže vše vypadá špičkově. Drobnou změnou je také změna čtvercových polí na šestiúhelníky, ale tento kosmetický detail hratelnost nijak neovliňuje. Ale dost jsme si již řekli k obecným věcem. Pojďme se podívat na konkrétní herní novinky a faktory, které budou svět Civilization V utvářet.

Jaká města světu vládnou?

Celkem se ve hře setkáme s 19 národy, přičemž každý má svého unikátního vůdce a unikátní bonusy. Třeba taková Amerika s Georgem Washingtonem zvětšuje dohled vašich jednotek a dává slevy k některým obchodům. Potkáme se ale i s Aztéckým Montezumou, Egyptským Ramessem II. nebo Japonským Odo Nobunagou. Pod velením jednoho z národů se budeme muset zaměřit na čtyři vývojové větve, které je třeba sledovat. Těmi jsou vojenství, ekonomika, diplomacie a výzkum. A všechny by měly být alespoň zpočátku zaměřeny na rozvoj vašeho města. Stejně jako dříve, tak i nyní jsou města hlavním pilířem hratelnosti, a proto je třeba věnovat se stavbě silnic, dolů, rozšiřovat infrastrukturu a pozdvihovat kulturní úroveň. Upravena byla rychlost rozšiřování měst a ta nyní může dosahovat až tří polí za tah, k zakládání měst je však stále třeba starý dobrý osadník. Co se týče jejich dobývání, města budou schopna automaticky napadat blízké nepřátele, ale každé město má určitý počet životů. Ten pokud klesne na nulu, tak signalizuje porážku bránících jednotek a soupeř rozhodne o tom, jak s ním dál naloží. Zajatá města mohou být srovnána se zemí, přivlastněna, nebo přetransformována do takzvaných loutkových států. Rozšířování počtu vašich měst a měst samotných také hraje velkou roli v získávání surovin, které jsou rozmístěny po herní mapě. Čím více jich budete mít ve své sféře vlivu, tím rychleji se budete moci dále vyvíjet. Úplnou novinkou v sérii je existence městských států. To jsou menší a neexpandující civilizace, které můžete buďto vyhladit nebo se s nimi spřátelit. Odměnou vám za to budou bonusy v jednom ze tří odvětví, a to kultuře, vojenství nebo námořnictví. Ne všechny národy se s vámi budou snažit vycházet zadobře a vy sami určitě použijete armádu k nejednomu dosažení cílů. Jak tedy bude vypadat tato část Civilization V?

Bude mír…ať už válkou nebo diplomacií!

Pryč jsou časy kdy vám pouhá početní převaha zajistila vítězství. Civilization V se bude zaměřovat především na taktizování a tomu jsou uzpůsobeny i herní mechanismy. Každé šestiúhelníkové pole na herní mapě, včetně měst, bude moci na sobě nést pouze jednu jednotku. Armády se tedy budou muset rozšiřovat do větších oblastí namísto hromadění na jednom poli. Jednotky se také mají produkovat delší dobu, avšak pro zjednodušení taktických možností získají více pohybových bodů a zjednoduší se jejich transportování přes vodu, útoky na dálku a výměna mezi přilehlými jednotkami. Za vyhrané boje bude vaše armáda získávat zkušenosti, které přispějí k zvětšení její bojeschopnosti pomocí speciálních schopností, jako třeba automatické léčení. Pokud ale nepatříte mezi typ lidí s potřebou nepřátele tvrdě likvidovat, budete mít po ruce i diplomatické možnosti. Ke komunikaci s ostatními národy máte více prostředků. Poslouží vám třeba výměna zlata, zakládání a otevírání hranic, obranných paktů, výzkumných dohod a mnoho dalších prostředků. Vzhledem k unikátní přítomnosti městských států ovšem nemusí být uzavírání dohod a vyhlašování válek vždy tak jednoduché, neboť umí pěkně zamíchat poměrem sil na herní mapě.

Počítač bude chytrá hlava

V poslední řadě musím zmínit umělou inteligenci, která je v Civilization V povolána k ovládání vašich soupeřů. Ta bude operovat celkem na čtyřech úrovních. Taktická AI ovládá jednotlivé jednotky, operační AI dohlíží na celou válečnou frontu, strategická AI pečuje o potřeby impéria a hlavní strategická AI určuje dlouhodobé cíle a rozhoduje, jakým způsobem se bude snažit vyhrát hru. Všechny čtyři úrovně spolu budou plně spolupracovat, to vše za cílem dosažení komplexního a flexibilního chování, které má hráčům doručit co nejzajímavější herní zážitek.

Bude páté Civilization stále unikátní?

Jak je vidět, Civilization V toho chystá přinést hodně nového, ať už se jedná o města, herní plochu, válečnictví nebo vlastní rozvoj. Z toho soudím, že žánr tahových strategií má přeci jen ještě bohatou budoucnost, ale otázkou je, jaký bude náš ucelený konečný herní dojem. Avšak zda-li to všechno bude v akci vypadat tak krásně jako napsané, zjistíme již 2. září, kdy má Civilization V u nás pro PC vyjít.