Recenzovaná verze: Playstation 4
Někteří z vás si zřejmě klepou na čelo. The Fall vyšel na PC už před nějakou dobou. My se na něj mrkneme až teď společně s vydáním verze pro Playstation 4. Plošinovek jako The Fall už jsme tu měli kvanta. Většinou tyto projekty ztroskotají na tom, že se snaží být až příliš originální. A ani tento kousek není výjimkou. Ačkoliv má své světlé momenty, byl skutečně to zatraceně těžký pád, jak už název napovídá.

Kosmonaut v neznámu
První dojem není špatný. Ocitáte se v roli naprosto neznámého kosmonauta. Ten paradoxně již na samém počátku hry umírá a veškeré funkce v tu chvíli přebírá stroj. Ano, podobně šíleně jako v sérii Crysis, se vás zmocní váš skafandr a dělá si s vámi, co chce. Je tedy otázka, zda celou hru máte pod kontrolou anebo si s vámi hraje vyšší sféra?
Hra se snaží udržet po celou dobu pocit beznaděje a zoufalství. Podobně jako Limbo, je vše ve velmi ponurém hávu, jen s tou výjimkou že místy se objeví i barevné spektrum. Pocit zoufalství ale spíše než prostředí brzy začne vyvolávat titul sám.

Ovládání příšerné
Co musíme uznat, tak je snaha autorů, aby hra nebyla jednoduchá. A to se jim i dobře daří. Mnohdy totiž nebudete vědět, co se od vás očekává. Zároveň je to však těžká slabina hry pro dnešní netrpělivé hráče. V dnešní době, kdy vás žádná pasáž nezastaví na déle než tři pokusy. V jiném podání, na pět minut, se toto stává hlavním nepřítelem hry pro větší rozmach.
Upřímně, nějak jsme vlastně nepochopili, čím nás hra chtěla přinutit u ní trávit svůj čas, když je k mání na trhu taková spousta jiných titulů? Hratelnost The Fall staví na principu primitivního svícení. Vy máte zbraň, která je poměrně dlouhou dobu nefunkční, a tak vše řešíte pomocí baterky. Ale proboha! V dnešní době udělat interakci ve formě kliku na předmět a poté zvolení daného úkonu je prostě sebevražda. Ovládání je příšerně nepřirozené až idiotské.

Hratelnost na nule
Hlavní činností vašeho chodícího skafandru je svícení do neustálé tmy, stupidní hledání vhodných předmětů. A jako třešinka na dortu je tu zjišťování, kde se má vlastně daný předmět použít. Je to zábavné asi jako pokoušet se s hrdinovou nefunkční pistolí střílet. Později dokonce na střelbu dojde a vy si budete přát, aby se tento prvek do hry vlastně nikdy nedostal. Zábavnost hry je tak zcela totožná se situací kdy máte proražený skafandr a kyslík nikde. Místo modrajícího obličeje a konečné ztráty vědomí, tak raději poněkolikáté vypínáte konzoli a hážete Dualshockem do kouta.
The Fall není hra pro každého. Jedná se o jakýsi pokus retra, který ale právě na archetypálních základech hratelnosti totálně selhává. Přílišná snaha se odlišit, dělá z této vesmírné odyseji prachsprostou adventuru, kdy kolikrát ani nevíte, co se po vás vlastně chce. Za nás příliš slabý odvar. Pokud se chcete bavit u vesmírného sci-fi se špetkou horor, radši oprašte Dead Space s Isaacem. Radši být ukousán příšerami, než nudou. Té je v této hře na náš vkus až příliš.