Studio Valve nám přislíbilo pokračování jejich úspěšné fanouškovské modifikace k Warcraftu III. Warcraft III je ale od Blizzardu, pravda? Ano a to je to jádro pudla, obě společnosti se soudily o slavnou značku. Valve se jí drží zuby nehty, ale vám by se snad líbilo, kdyby si na vaší práci postavil značku a těžil zisk někdo jiný? Nicméně nedávno se dohodli a žádné rozpory, kromě konkurenčního boje už nejsou. Mnozí už jistě tuší (obzvláště, když si to přečetli v nadpisu), že jde o Defence of the Ancients. Blizzard, jak je známo, dělá své hry velmi, velmi pomalu, ale pak to také obvykle taky stojí zato! Na druhou stranu Valve už má svou verzi téměř kompletní. Tím získává oproti Blizzardu značný náskok, ale dokáže si své příznivce udržet? Nyní Valve už jen testuje, testuje a testuje – je totiž nutné, aby byla DotA 2 absolutně vyvážená a nepotopila se tak ihned při vydání.
DotA 2 se podobá DotA, jako vejce vejci. Valve ponechalo mnoho let vyvíjený a vylepšovaný systém, který opravdu pracuje jak hodinky a je perfektně vybalancovaný, ale přece jenom nějaká změna by neuškodila. Cožpak je tak těžké vytvořit několik pár nových hrdinů a něco k výbavě? Nebo alespoň nový mód hraní? V jádru samotném je dvojka úplně stejná jako jednička, vylepšená jen o pár drobností. Něco přece jen: výtečná novinka je kooperace hráčů proti počítači. Umělá inteligence fakt šlape, to se musí uznat.
Co to vlastně DotA je?
Defense of the Ancients je strategická fantasy hra, kdy proti sobě ve dvou frakcích stojí stojí dva pětičlenné týmy Radiant a Dire. Hráč ovládá jednoho hrdinu, se kterým se probíjí k soupeřově základně. Své schopnosti může zlepšit sbíráním zkušeností a peněz, za které si může pořídit několik z mnoha předmětů, které se dají také skládat do jiných, mnohem silnějších. Kromě toho, že proti vám stojí 5 soupeřů, z nepřátelské základny k vám do každé ze tří hlavních cest vyráží i pětičlenná automaticky se generující skupinka vojáčků, kterou hráč nemá možnost ovládat, ta má za úkol se bezhlavě vrhat proti nepřátelské základně a všemu co jim stojí v cestě (a že toho je). Na každé cestě stojí několik obranných věží každé frakce a slouží tak, jako takové checkpointy. Bez jejich zničení není možno postoupit dál. Hlavním úkolem hráčů, je proniknout do základny nepřátelského týmu, a tam zničit hlavní budovu, která je chráněna věžemi a jinými strukturami. Ty je třeba zničit nejdříve, protože do té doby je hlavní budova „nezranitelná“. Po její destrukci okamžitě vyhrává strana, která ji zničila.
Všechno funguje perfektně, hra je velice zábavná a návyková.
Fantasy krásy
Nový kabátek je určitě největším lákadlem této hry. Základna módu DotA má přece jenom pár let za sebou… dekádu. Hra vypadá lépe, než její předchůdce, ale na rok 2012 to přece jenom není žádná sláva. Příjemná krajina v pohádkovém stylu, se kterou si tvůrci sice pohráli, ale určitě mohli více, vzhledem k absenci více než jedné mapy. Co třeba změny počasí? Jen ne pořád to samé dokolečka. Textury jsou celkem pěkné, ale to rozlišení? Jak to, že nejde nastavit! Obchodník s artefakty z traileru je při přiblížení v kostičkové verzi! Ale abych jenom nehanil – schopnosti postav a různé útoky jsou velice efektní a přehledné.
Pokrok
Obrovské plus je vyhledávací systém adekvátních spoluhráčů a protivníků. První DotA je nováčkům zapovězena. Je velice obtížné se hru naučit, vzhledem k vysoké úrovní a zároveň nízké toleranci již ostřílených veteránů. DotA 2 má možnost nalákat staré, ale i nové hráče.
Když se naplní plný počet a všichni se připojí do hry, přichází na řadu výběr hrdiny, o něž opravdu není nouze. Je jich opravdu hodně, ale to bylo i v prvním dílu. DotA 2 v tomto ohledu nepřináší žádné novinky a naopak ještě zhoršuje samotné vybírání hrdinů před hrou. Sice na vás koukají pěkné a velké avatáry vašich oblíbených bojovníků, ale výběr sám o sobě je velice krkolomný a neefektivní. Místo velké tabulky z jedničky, kde jste si ihned vybrali toho svého, na vás vývojáři vytasili nešikovné, dalo by se říci listování hrdiny. Ale ovládání se obecně o dost zlepšilo. Klávesové zkratky mají konstantní umístění, což je určitě lepší, než hledat, které kouzlo je na které klávese a potom operovat po velké ovládací ploše a přitom doufat, že si nepolámete prsty. Šikovně vyřešeno je i vylepšování předmětů, kdy se vám po kliknutí na ten, který potřebujete, otevře nabídka ke koupi všech komponentů, ze kterých jej budete skládat. Nemusíte tak běhat od obchodníka k obchodníku, ale stačí pouze několik kliků.
Ending
Hra je to určitě zajímavá a novou grafiku si zaslouží, datum vydání prozatím není známo, pravděpodobně tento rok, a to velice brzy. Koho tato hra zaujala, mám pro něj dobrou zprávu. Bude totiž free-to-play, takže zadarmo. Ale zadarmo ani kuře nehrabe, že ano? Hráči doty už ji hrají 7 let na 12 let staré grafice!!! Tady jde opravdu o hratelnost a grafika je jen takovým bonusem. DotA se stala relativně profi záležitostí a nejsem si jist, jestli vylepšení pár ovládacích prvků (které už určitě umí nazpaměť) a vylepšení grafiky bude stačit výměnou za (teď to přijde) novodobý fenomén online her, a tím jsou minitransakce. Už nyní v betaverzi je vidět velké, opravdu velké množství různých předmětů ke koupi. Je to určitě skvělá obchodní strategie, zahrát si může prakticky kdokoliv a to zcela zdarma, což nebude zapomenuto rozvěsit a rozhlásit, kde to jen jde a koho hra chytne, buď si začne kupovat vylepšení z vlastní iniciativy, nebo k tomu bude donucen všemi ostatními, kteří je už mají. Nakonec se z toho pravděpodobně stane honba o to, kdo zaplatí více peněz. Dle mého skromného názoru absolutně kazí hratelnost a tím i použitelnost. Lepší by bylo dávat hru za hotové a potom už neinkasovat. Jenomže kdo by ji potom kupoval, když je tolik alternativ zdarma? Naproti tomu Blizzard se vydá jiným směrem, bude oponovat hrou s názvem Blizzard DotA v prostředí Starcraftu II. Souboj titánů: Steam vs. Blizzard, pokračování příště.