Zaklínač! Přihlaste se všichni, kdo jste o něm ještě neslyšeli. Moc vás není, což je dobře. Herní adaptace od Andrzeje Szapkowského sklidila úspěchy po celém světě a převážně v česko-slovensko-polském kraji. Je to zejména proto, že povídky a knihy o Zaklínači v těchto končinách mají ohromnou základnu fanoušků a to nejen ve věkové kategorii od 15-20. Zaklínač přilákal k monitorům i mnohem starší kořeny, což se nepodaří jen tak nějaké hře. Čím to? Zejména příběhem, který nabízel takové dějové zvraty a intriky, díky nimž se stal dokonalým a nepřekonatelným, alespoň v žánru RPG. Zatímco RPG hry typu Oblivion a Gothic nám nabízí rozsáhlý a komplexní svět, přehuštěný nejrůznějšími questy a subquesty, Zaklínač udeřil příběhem a zabralo to. Hlavní prioritou také byla logičnost celého děje a to, i když jste hru dohráli za jakékoliv přesvědčení.
Klaďas nebo kruťas?
Zásadním způsobem hru ovlivňuje i hlavní charakter, který se ztotožňuje se Zaklínačem ze stejně nazvané ságy. Geralt z Rivie je sám o sobě pěkné kvítko, a když vy v roli hráče máte možnost ovlivnit jeho chování a celkový postoj k světu, to je teprve dílo. Samotného Geralta přesvědčit o tom, že je k lidem příliš kritický je asi stejné, jako vysvětlovat Paroubkovi, že už by mohl konečně vyklidit prostor. Pokud jde o samotný svět, ten je podle Szapkowského cítění stvořen záměrně „dokonale hnusně“. Děvky, chlast a drogy jsou zde na denním pořádku, stejně jako neustálé lovení kdejakých fantasy potvor. Pokud jde o korupci ta je zde také zcela běžným pojmem a úkladné vraždy chybět také nebudou, o čemž nás přesvědčí právě Assassins of Kings.
Vrahové králů, nám byli představeni uniklým videem z firmy CD Projekt RED (mimochodem česká pobočka končí, pokud jste minuli naši novinku). Zřejmě se budeme točit okolo tajemného spiknutí, které plánuje zavraždit krále Foltesta. Ti co mají dohranou jedničku ví, že v poslední scéně byl král Foltest napaden neznámým útočníkem, který využíval stejných schopností jako Zaklínač. Neohrožený Geralt tehdy zakročil v poslední možnou chvíli. Z jeho výrazu však bylo patrné, že je odhodlán o tomto muži zjistit více. Už z prvního pohledu na Geralta v druhém pokračování je jasné, že změnil svůj účes a vypadá jaksi hloupě. Naštěstí autoři tvrdí, že jeho model není konečný a může se ve finále změnit. Takto zní příběh druhého dílu velmi suše, ale prý nepůjde pouze o to dopadnout zabijáky a hurá domů na Kaer Morhen. Máme čekat něco složitějšího, zřejmě nějaké spiknutí, které má zasahovat i do minulosti. Prý bude důležité, aby se Geraltovi vrátily dřívější vzpomínky.
Změňme účes a polygony
Co však dostálo změny, tak to je dozajista engine hry. Nejde pouze o změnu v drobných detailech, ale samotný engine Aurora, jenž byl použit u prvního dílu, byl vystřídán za zcela nový v CD Projektu vzniklý nástroj pro tvorbu grafiky. Hlavně by se tím mělo docílit mnohem rozsáhlejšího a otevřenějšího prostředí. Přeci jen přílišná koridorovitost prvního dílu nám chybět nebude. Nečekejte však volný svět a cestování dle libosti, jelikož příběh musí být nějak celistvě dovyprávěn. Efekty počasí také dostály velké změny, což zaručuje ještě lepší podívanou než minule a parádní scénerie. Pokud jde o náplň hry, ta samozřejmě bude sestávat z plnění příběhových úkolů a dalších méně důležitých misí. Autoři přislíbili, že by měl být omezen počet úkolů na čas nebo případně opakujících se zážitků. Vše by mělo být stejně zábavné jako na samém začátku a neměli bychom se dočkat hluchých míst. Občasně se stávalo, že vás hra donutila běhat sem a tam. Ve dvojce bychom toho také měli být ušetřeni. Počítáme s tím, že se dočkáme i miniher v podobě pokeru a zřejmě přibydou i další.
V ringu se přitvrdilo
Nelíbil se vám soubojový systém? No nám také moc ne, jelikož příliš mnoho možností nenabídl, ale šlo jen o sílu zvyku. Přesto se autoři z CD Projektu rozhodli aplikovat jiné možnosti. Jaké tedy? Geralt je stále stejně mrštný jako dříve a jeho údery stejně mocné, ale nebude zde ono klasické snažení se dosáhnout za sebou jdoucích komb. Přesto zde má být jakési míchání stylů s novými prvky, které zatím nebyly jasně odhaleny, ale budeme prý hodně překvapeni. Nebudeme ochuzeni ani o dovednostní body, které budeme moci vkládat do kolonek dle libosti a určit si tak vývoj postavy sami. Nyní přibyde mnohem více možností a ve Wizimě se šušká o tom, že se Geralt naučil skládat si vlastní zbraně. To zní vskutku zajímavě a v kombinaci s určitými prvky se toho dá dozajista využít. Jakých lokací se dočkáme v druhém Zaklínači, tak to těžko tipovat, ale zřejmě se do Wizimy asi nepodíváme. Z traileru na nás dýchaly jeskynní systémy, rozlehlý a hlavně pestrý prales a vojenský tábor. Rozhodně se dočkáme rozmanitějších prostranství a také více charakterů. Pokud jde o postavy, které se v pokračování jistě objeví, jsou to: poetický leč pošetilý básník Marigold, svůdná čarodějka Triss Ranuncul a paličatý trpaslík Zoltan Chivay. Určitě se jich může objevit více a také bychom rádi viděli například Yeneffer, která bohužel v prvním díle nedostala prostor. Navíc s postavami budete muset navazovat vztahy a nebude stačit pouze jim dát květinu či dárek, tentokrát se budete muset více snažit o jejich přízeň. Navíc vaše chování k jednotlivým postavám bude utvářet i celkový postoj Geralta vůči Temerii.
Zpátky do Temerie
Zaklínač 2 by se podle slibů měl stát nejlepším RPG, jaké kdy bylo stvořeno. Zejména díky důrazu na příběhovou část, která pokud překoná předchozí počin, tak klobouk dolů. Premiérově se Geralt objeví také na konzolích PS3 a Xboxu 360. Bohužel Rise of the White Wolf už zřejmě obnoven nebude. Zaklínač 2 má spatřit světlo světa začátkem příštího roku, ale pro jistotu si ponechme rezervu zhruba na duben až květen. Zda bude obsahovat kompletní českou lokalizaci v podobě dabingu si nyní nehodláme tipnout.