Zavřít reklamu

Alpha Protocol – Preview

Alpha Protocol v našem preview

8. 5. 2010    

Mass Effect se stále vyhřívá na trůnu akčních RPG se svým propracovaným dialogovým systémem a neuvěřitelně poutavým příběhem. Z počítačů Obsidian Entertainment se ale pomalu rýsuje protivník, který by mohl otřást jeho dominantní pozicí. Alpha Protocol má přinést spoustu zavedených herních mechanismů, ale ještě je vylepšit a obohatit. Co by ale mohl Alpha Protocol nabídnout tak skvělého, že bychom na něj měli upřít svou pozornost? To se dozvíte v tomto preview.

Příběh plný špionáže začíná

Ze všeho nejdřív si pojďme trochu představit hlavního hrdinu. Tím je Michael Thorton, tajný agent vlády Spojených Států Amerických. Jakožto naprostý nováček ale nemá v poli moc zkušeností a hned jedna z jeho prvních misí skončí neúspěchem. Ten je tak fatální, že Thorton ztratí svou pozici, kontakty a ještě k tomu ho začne nahánět jeho bývalý zaměstnavatel. Jako odpověď ale Thorton vytasí Alpha Protocol. Co si máme pod tímto pojmem představit, to vývojáři zatím neobjasnili. Jasné však je, že tento Alpha Protocol zachrání Thortonovi kůži, ačkoliv dle všeho není úplně způsobilý jej využít, a pod rouškou tajemství se vydá odkrýt spiknutí, které vedlo k jeho pádu.

Souboje bez servítek

Už na začátku článku jsem naznačil jistou podobnost s Mass Effectem, nuže podívejme se nyní blíže na herní mechanismy, které nás budou hrou provázet. Z pohledu třetí osoby budeme moci pozorovat Thortona a jeho prostředí, což vzhledem k většímu počtu akčních pasáží by mělo jednoznačně napomoci přehlednosti. Bojové schopnosti a vražedné prostředky by rozhodně neměly být nijak limitované. Thorton jakožto vycvičený CIA agent bude mít k dispozici nemalou palebnou sílu, stejně jako znalost bojového umění Kenpo a početný arzenál špionážního vybavení. Přítomný bude rovněž systém krytí, bez kterého by nešlo dlouho přežít, ovšem snad ještě důležitější pro přežití budou Advancement Points, tedy vylepšovací body. Ty půjde umístit do jakékoliv z deseti schopností, které zlepší Thortonovu efektivitu používání zbraní a umožní mu provádět všelijaké extra kousky. Příkladem takovéhoto kousku budiž schopnost ve slow-motion oskenovat nepřátele a následným výskokem zpoza krytu je postřílet mnohem rychleji a účinněji, než by šlo normálně. Příjemná je rovněž přítomnost stealth příležitostí. Pokud se vám podaří dostat k nepříteli nezpozorován, budete si moci vybrat, zda-li jej zabijete nebo pouze neškodně uspíte. To také může mít posléze vliv na vaši reputaci. Ve chvíli, kdy se budete vloupávat do ambasády CIA, by jste se asi necítili dobře, kdyby jste vraždili nevinné “přátelské” agenty, na jejichž místě jste mohli stát i vy. Mírně akční stránku hry zastoupí také minihry. Mezi ty se počítá třeba hackování bezpečnostních dveří a počítačů, které se rovněž velice dobře dají připodobnit k obdobným mechanismům, známým právě z Mass Effectu a jiných her.

Posedět, pokecat… nechte si zajít chuť!

Co by to ale bylo za RPG bez dialogů a v dnešní době i bez systému „slušného chování“. Jednoduše řečeno, i v Alpha Protocolu se často budete muset rozhodovat, budete-li dobrák, nebo proslavíte-li se jako nejnepoctivější agent pod sluncem. Ale zpět k věci. Dialogue Stance System, neboli systém dialogového postoje, vám v každém rozhovoru s NPC nabídne tři až čtyři možnosti, jak se zachovat. Ačkoliv na tento výběr budete mít pouze omezený čas, řekl bych, že mnohdy se o všem rozhodne předem. Tři možné postoje jsou totiž inspirovány „třemi J.B.“: Jasonem Bournem z románu Agent bez minulosti, Jamesem Bondem ze stejnojmenné filmové série a Jackem Bauerem ze seriálu 24 hodin. V překladu to znamená, že se budete moci rozhodovat, zda budete odpovídat zdvořile, profesionálně, agresivně, či se rozhodnete rovnou natvrdo ukončit rozhovor, i když tato možnost není vždy k dispozici. Vzhledem k tomu, že každý rozhovor je ve hře zastoupen jen jednou, je tímto otevřen velký prostor pro znovuhratelnost. Kdo bude chtít poznat více, bude muset prostě taky více hrát. Hra obsahuje celkem 12 hodin fimových sekvencí, ale za jedno projetí na vlastní kůži poznáte maximálně 4 hodiny z nich. Bez debat je tedy fakt, že každé vaše rozhodnutí bude mít, jak už je zvykem, důsledky na váš postup hrou. Například: Na konci jedné mise se dostanete k velkému množství raket. Na vás už ale bude, zda poslechnete rozkazy shora a zničíte je, nebo zda jejich zničení pouze nafingujete a posléze je prodáte překupníkům se zbraněmi. To vám samozřejmě přinese výhodu v podobě slev na následné nákupy, ale stojí vám ztráta vaší reputace za to? To už bude jen na vás.

Perličky navrch?

Tímto bychom měli popsány základní herní mechanismy, ale co dál nám může Alpha Protocol nabídnout? Jednou z odpovědí jsou zajímavé lokace. Mezi misemi se Thorton nezapomene pokaždé zastavit v save housu, kde si bude moci převléct oblečení, měnit zbraňovou výbavu popřípadě ji rozšiřovat nebo prodávat, telefonovat svým kontaktům a přijímat mise. Některé mise budou volitelné, jiné povinné, i tak se ale podíváme všude po světě. Thortonovy save housy se nalézají v mnoha městech, včetně Říma, Moskvy, Tchaj-Peje a města v Saudské Arábii. Jakožto zavedený herní prvek, ani zde nebudou chybět různé možnosti vlastních úprav. Mimo vzhled postavy tak dostaneme možnost obohacovat i naše zbraně, třeba tlumičem nebo větším zásobníkem. Rovněž volba vašich skillů (perků), bude velice ovlivňovat styl vaší hry. Budete se raději lépe pohybovat nenápadně, nebo dáte přednost lepším střeleckým schopnostem? I takováto rozhodnutí budete muset učinit.

No a než si to celé nějak shrneme, pojďme se v rychlosti podívat na herní grafiku. Té se určitě v žádném případě nemusíme obávat. Unreal Engine 3, ačkoliv už má svůj věk, je stále více než dobře schopen, poradit si se všemi výbuchy, texturami, budovami a postavami, které by po něm Alpha Protocol mohl chtít vytvořit, ale vše nejlépe posoudíme až v akci na vlastní oči.

Mám to hrát, nemám to hrát…

Nuže, bude stát Alpha Protocol za naši pozornost? Zatím to vypadá že ano. Pevně věřím, že se nebude jednat o žádný klon Mass Effectu ani jiných RPG, ale že nám zvládne přinést i pár originálních nápadů, a že příběh bude tak lákavý, jak se zatím jeví. Kompletní obrázek si ale nejspíš uděláme až 28. Května, kdy Alpha Procotol vychází na PC, Xbox 360 a PS3.