Tropico 5 – Recenze

Tropico 5 ukazuje, jaké to je být diktátorem. My to zkusili a není to špatné!

5. 6. 2015

Ve chvíli kdy na konzoli vyjde strategie, je to vždy takový malý svátek. Dochází k tomu bohužel zatím jen zřídka. Autoři hry Tropico 5 však nechtěli zůstat pozadu, a tak se vytasili s touto hrou i na zařízeních určených do obýváku. Jaké tedy je nové Tropico na PS4?

Staň se drsným diktátorem!

Tropico je vlastně takový simulátor toho jak řídit svou fiktivní Kubu, coby fiktivní Fidel. Dostanete pod palec veškerou infrastrukturu, dopravu, ekonomiku a obyvatelstvo nádherného ostrova. Je pouze na vás, jak s tím vším vlastně naložíte. Stejně jako u jiných budovatelských strategií bude třeba dávat pozor na potřeby obyvatel. Likvidovat včas případné stávky, protesty atd. Vy jste diktátorem, vy rozhodnete o tom, jak to vše bude!

Hra nabízí vcelku klasické režimy. V rámci kampaně se budete starat o to, abyste dosáhly kýžených cílů, které po vás hra vyžaduje. Máte také možnost si zapnout několik druhů obtížnosti, takže i pro nováčky je hra poměrně přístupná. Co nám možná trochu vadilo, je fakt že pokud jde o kampaň, ta se stává spíše z ekonomických misí, které nemusí sednout každému. Poněkud hloupě je zde i po letech zakomponován fakt, že pokud dokončíte nějakou misi, tak v další začínáte zase od nuly, ale s tím se holt musí počítat.

S rodinou to dále dotáhneš

Sluší se samozřejmě říci, že ve hře je poměrně rozsáhlý tutorial, který vás důkladně připraví na roli diktátora. V počátku se totiž může zdát, že ovládání na konzoli může být úplné peklo, ale není tomu tak. Autoři na to však byli velmi dobře připraveni, a tak se vám nestane, že byste se ztráceli ve změti šílených tabulek a nepřehledného HUD.

Kromě tedy klasické kampaně se nabízí také mód nazvaný sandbox. Zde máte větší volnost. Autoři vás nenutí plnit jeden konkrétní úkol. Zde jste však limitováni časem a je nutné plnit vedlejší úkoly, abyste v misi mohli setrvat. Ohledně vašeho řádění ve svém malém státě se však jedná o mnohem lepší volbu.

Tvůrci se rozhodli přidat jakási režim dynastie, který příliš nemůžete ovlivňovat. Zde pouze rozšiřujete svou mocenskou rodinu o další členy. Každému z nich můžete dát určitou specifickou funkci. Jaký to však má vliv na samotnou hratelnost? Téměř žádný. Jedná se spíše o zajímavost. Jednotliví členi se mohou postupně vylepšovat a sem tam i zemřít. Některé úlohy tak můžete přehodit na jiného člena rodiny a zbavit se špetky odpovědnosti.

Multiplayer jako nepovedená vsuvka

Hra začíná tak že v počátku nemáte nic. Chybí vám podpora lidu, jakákoliv ekonomika, způsob prosazení atd. K tomu všemu se pomalu dostáváte, sbíráte suroviny a vaše sebevědomí. Jakmile vyhlásíte nezávislost, můžete spustit převrat, při kterém se stáváte diktátorem, a tím vše pak začíná. Následně je třeba řešit válečné záležitosti a další. Poté se dostáváme do novějších let, kdy už je zde otázka toho jakým způsobem například vyjednávat s EU, NATO atd.

Nechybí ani multiplayer, kdy můžete soupeřit či kooperovat s jinými hráči. Lze se napojit zcela náhodně k cizím hráčům anebo se můžete připojit ke svým známým skrze Playstation Network. Bohužel ačkoliv zpočátku vše vypadá zajímavě, velké využití ve hře multiplayer nemá a po pár hrách nabudete dojmu, že už zde není co objevovat a raději se vydáte vlastní cestou. Co však je největší úskalí u multiplayeru, tak to jednoznačně absence jakéhokoliv ukládání. Veškeré multiplayerové bitvy vždy začínají znovu, a to vás po chvilce omrzí.

Technické zpracování je zhruba takové, jaké bychom od strategie čekali. Vše je velmi ostré a pěkně propracované. Autorům se kupodivu podařilo zakomponovat i mnoho zvláštních efektů a serepetiček. Hra tedy vypadá opravdu k světu a PS4 verze navíc běží oproti Xbox 360 verzi v opravdu vyostřeném režimu. Nečekejte však nějakou grafickou hitparádu. Místy hlavně pozlobí kamera a sem tam se objekty dočítají později než by správně měly. Velmi povedenou složkou je dabing hry a další ozvučení, včetně hudby.

Tropico 5 je velmi povedenou strategií, nicméně stále mu úplně nesedí fakt, že je na konzoli. Zkrátka ovládání není až tak vychytané jako u PC platformy, což je vzhledem ke stylu ovládání asi každému jasné. Hra není postavena tak, abyste u ní vydrželi dlouhé hodiny, ale sem tam odpoledne vás určitě zabaví. Poněkud zklamáním je fakt, že se do hry nepodařilo dostat český překlad, který býval standardem u dřívějších PC verzí. V rámci toho že na PS4 se v dohledné době příliš mnoho strategií nedočkáme, však můžeme Tropico 5 jednoznačně doporučit.

Hra Tropico 5 bohužel nenabízí žádnou z variant české lokalizace

- kampaň