The Walking Dead: The Game – Recenze

The Walking Dead se z obrazovek dostalo i na monitory, a tak tu máme recenzi tohoto hitu od Telltale Games.

31. 12. 2012

The Walking Dead. Pojem, o němž zřejmě ani samotná televize AMC netušila, že to bude takový hit. Aktuálně si fanoušci této zombárny užívají třetí řadu (dle našeho názoru zatím tu nejlepší) a Telltale Games se rozhodli zúročit své zkušenosti s tvorbou adventurních sérií právě v námětu takzvaných živých mtrtvých. Díky tomu zombíci z tohoto univerza zažívají vzestup i v herním světe a jde jim to velmi skvěle.

Jak zombie zaznamenaly vzestup!

Ještě než začneme přímo s recenzí, tak si v tom pojďme udělat jasno. Seriál samotný není prvopočátkem tohoto univerza. Začátek se datuje do roku 2004 kdy Robert Kirkman vypouští první díl komiksové série The Walking Dead. Teprve v roce 2010 se tato značka dostane do podvědomí masy diváků v podobě již zmíněného seriálu. V dnešním roce nastupuje pro nás klíčová adventurní série a na příští rok je plánována hra od Activisionu – The Walking Dead: Survival Instinct.

The Walking Dead: The Game je tedy adventurou jaké od Telltale Games známe, ale přesto je něčím výjimečná. Rozhodně ne tím že je na epizody. První série má 5 epizod, během nichž toho ale prožijete společně s jednotlivými postavami více než v jakémkoliv jiném díle, zejména herním. Série vycházela epizodicky záměrně, tvůrci totiž zatím veškerá svá díla vydávali na epizody. Nebylo to tedy snahou o napodobení seriálu.

Příběh ale nekopíruje události seriálu. Autoři si vymysleli zcela vlastní děj. Časově se hra odehrává zhruba v době kdy se Rick Grimes ještě nachází v nemocnici v kómatu. Na samém začátku se vžijete do role Leeho Everetta. Ten je eskortován do věznice, nicméně cestou dojde k nehodě a tím celá série začíná. Lee se probere v rozbitém autě s poraněnou nohou a začíná jeho mnohaměsíční boj o přežití. Situace se značně zkomplikuje když Lee na své cestě najde a odvede sebou malou osmiletou holčičku Clementine.

Rozhodni se, ale rychle

Paradoxní je, že zombie o nichž to celé na první pohled je tu příliš nejsou, stejně jako v seriálu. I když oproti němu jsou tu přeci jen častěji. Lee a jeho vyvedená partička jsou neustále v nějakém ohrožení. Po celou dobu hraní máte pocit, že za každým rohem něco číhá a většinou to není nic příjemného. Určitě to nelze brát za spoiler, takže již během první epizody se spojíte s několika lidmi a tím se otvírají větší problémy, než jsou jen mrtví chodci. Skupina je velmi různorodá a každý zde má jiný názor. Není tedy snadné s nimi vycházet a mějte na paměti, že chování k ostatním se odráží proti vám.

Hratelnost staví zejména na tom, že se neustále rozhodujete. Každou chvilku je nutné se rozhodnout, co dále, koho podpořit, jak se zachovat. Mnohdy vás hra donutí rozhodnout se velmi rychle, jinak zareaguje buďto aktuálně zvýrazněnou možností a nebo nezareaguje. Nebude to snadné a spousta rozhodnutí vás bude žrát ještě pěkně dlouho, protože budete stále žít s vědomím toho, že jste to možná mohli změnit. Nebo by to snad mohlo být ještě horší? To nikdy nevíte. Není totiž jasné jaké dopady budou mít vaše rozhodnutí. Nikdy se nedostanete do situace kdybyste mohli naplnit potřeby všech. Vždy bude někdo kdo bude stát v opozici a navíc sebou máte ještě malou holčičku na kterou v podstatě působíte výchovně.

Walking Dead vám bude zasazovat ty největší rány. Hra je velmi emotivní. Situace jsou mnohdy velmi vypjaté a velmi silné. Už po první epizodě se s jednotlivými postavami sžijete, takže jednotlivé dopady vašich rozhodnutí se nepodepisují jen na dalším průběhu, ale i na vás samotných. Hra je i velmi drsná. Hodně se inspiruje tvrdostí seriálu a dospělostí samotných komiksů. Navíc nemáte možnost se k rozhodnutím vracet. Hra se průběžně ukládá, a tak znemožňuje to abyste se k něčemu vrátili a rozhodli se jinak proto že se vám to předtím nelíbilo. Ne, ne tudy cesta nevede.

Scénář zde kraluje

Vztahy mezi postavami jsou opravdu složité a jen precizní práce scénáře dokázala vyčarovat z ničeho maximum. Autorům totiž stačí jeden dům, pár postav a hordu zombií. A nestačíte se divit, co autoři dokážou s tímto materiálem vymyslet. Vůbec vám nebude vadit, že se zdržujete delší dobu na jednom místě. Neustále totiž budete mít něco na práci.

Jelikož jde o adventuru jsou tu samozřejmě i pasáže kdy Lee musí například prohledat nějaké patro kvůli bezpečí. Pohybujete se tedy po místnostech a pomocí klikání na jednotlivé předměty odhalujete co s nimi. Pohyb je zde klasicky pomocí tlačítek a kliknutím na předměty vykonáváte jednotlivé akce. Někdy je u předmětu více možností interakce, takže stačí scrollovat níže a vybrat požadovanou variantu. Rozhovory také probíhají pomocí výběru z několika variant odpovědí.

Zpracování hry je skvělé. Naprosto osobité. Telltale se rozhodli pro komiksový styl, který se spíše blíží tomu co můžete znát z původního komiksového zpracování. Zpočátku se to může zdát, jako když jde o pohádku pro děti, ale už několik prvních scén vás vyvede z omylu a je až neuvěřitelné, že tahle cellshade grafika vás dokáže mimořádně vtáhnout do situace. Co se dá vytknout, tak to je určitě fixní kamera, která občas pozlobí a nebo také chůze hlavní postavy, která někdy provádí poněkud zvláštní pohyby.

Nejlepší emotivní zážitek roku

Ke hře The Walking Dead není co více dodávat. Těžko ji popisovat, to musí člověk prožít společně s hlavními aktéry této série. Walking Dead je výjimečná hra, stejně jako byl ve své době Heavy Rain a jen těžko budeme hledat v nadcházejících měsících něco tak skvělého. Celkově vše ještě vylepšuje fakt, že nás čeká i druhá série.

Všech 5 epizod vám zabere odhadem nějakých 15 hodin herního času a jedná se o tu nejlepší zábavu, která se v poslední době vyskytuje na našich televizních obrazovkách a monitorech. Walking Dead má geniální scénář, který vás drží u celé série od prvních minut až do posledních chvilek. Jediné co zamrzí je fakt, že veškerá rozhodnutí která uděláte sice změní něco málo v samotném průběhu hry, ale pokud jde o samotný konec, tak ten je pouze jeden a to je škoda. Zřejmě je to proto, aby všichni hráči do další série vstoupili stejně i ti co první nehráli. Pokud tedy The Walking Dead: The Game ještě nemáte, neváhejte a pořiďte. Jedná se o jeden z nejlepších titulů tohoto roku.

Více informací o seriálu The Walking Dead na  Edna.cz

- scénář
- postavy