The Fall – Recenze

Recenzujeme vesmírnou akční hru The Fall a je po čertech podivná.

7. 1. 2016

Někteří z vás si zřejmě klepou na čelo. The Fall vyšel na PC už před nějakou dobou. My se na něj mrkneme až teď společně s vydáním verze pro Playstation 4. Plošinovek jako The Fall už jsme tu měli kvanta. Většinou tyto projekty ztroskotají na tom, že se snaží být až příliš originální. A ani tento kousek není výjimkou. Ačkoliv má své světlé momenty, byl skutečně to zatraceně těžký pád, jak už název napovídá.

fall2

Kosmonaut v neznámu

První dojem není špatný. Ocitáte se v roli naprosto neznámého kosmonauta. Ten paradoxně již na samém počátku hry umírá a veškeré funkce v tu chvíli přebírá stroj. Ano, podobně šíleně jako v sérii Crysis, se vás zmocní váš skafandr a dělá si s vámi, co chce. Je tedy otázka, zda celou hru máte pod kontrolou anebo si s vámi hraje vyšší sféra?

Hra se snaží udržet po celou dobu pocit beznaděje a zoufalství. Podobně jako Limbo, je vše ve velmi ponurém hávu, jen s tou výjimkou že místy se objeví i barevné spektrum. Pocit zoufalství ale spíše než prostředí brzy začne vyvolávat titul sám.

fall1

Ovládání příšerné

Co musíme uznat, tak je snaha autorů, aby hra nebyla jednoduchá. A to se jim i dobře daří. Mnohdy totiž nebudete vědět, co se od vás očekává. Zároveň je to však těžká slabina hry pro dnešní netrpělivé hráče. V dnešní době, kdy vás žádná pasáž nezastaví na déle než tři pokusy. V jiném podání, na pět minut, se toto stává hlavním nepřítelem hry pro větší rozmach.

Upřímně, nějak jsme vlastně nepochopili, čím nás hra chtěla přinutit u ní trávit svůj čas, když je k mání na trhu taková spousta jiných titulů? Hratelnost The Fall staví na principu primitivního svícení. Vy máte zbraň, která je poměrně dlouhou dobu nefunkční, a tak vše řešíte pomocí baterky. Ale proboha! V dnešní době udělat interakci ve formě kliku na předmět a poté zvolení daného úkonu je prostě sebevražda. Ovládání je příšerně nepřirozené až idiotské.

fall3

Hratelnost na  nule

Hlavní činností vašeho chodícího skafandru je svícení do neustálé tmy, stupidní hledání vhodných předmětů. A jako třešinka na dortu je tu zjišťování, kde se má vlastně daný předmět použít. Je to zábavné asi jako pokoušet se s hrdinovou nefunkční pistolí střílet. Později dokonce na střelbu dojde a vy si budete přát, aby se tento prvek do hry vlastně nikdy nedostal. Zábavnost hry je tak zcela totožná se situací kdy máte proražený skafandr a kyslík nikde. Místo modrajícího obličeje a konečné ztráty vědomí, tak raději poněkolikáté vypínáte konzoli a hážete Dualshockem do kouta.

The Fall není hra pro každého. Jedná se o jakýsi pokus retra, který ale právě na archetypálních základech hratelnosti totálně selhává. Přílišná snaha se odlišit, dělá z této vesmírné odyseji prachsprostou adventuru, kdy kolikrát ani nevíte, co se po vás vlastně chce. Za nás příliš slabý odvar. Pokud se chcete bavit u vesmírného sci-fi se špetkou horor, radši oprašte Dead Space s Isaacem. Radši být ukousán příšerami, než nudou. Té je v této hře na náš vkus až příliš.

- tématika

- střelba

Hodnocení: 40%