Rig n Roll – Recenze

Kamioňácká recenze Rig n Roll!

1. 6. 2010

Přátelé, hráči, řidiči a kamioňáci. Řítí se na nás katastrofa a tentokrát je neprodyšně uzavřena v nákladovém prostoru jednoho z kamionů. Ano, kýžený okamžik nastal a hra Rig n Roll vyráží na trh. Po dlouhých sedmi letech vývoje je hra připravena, aby mohla být vydána do rukou natěšeným obětem. My jsme se i přes jisté zdráhání, rozhodli kamión zastavit a katastrofu vypustit. A jak to dopadlo?

Jednou takhle v Kalifornii…

Píše se rok 2024 a lidstvo kupodivu přežilo i tolik očekávaný konec světa – 2012. Co se týče zápletky, ta je velmi akční a atmosféra hry z vás ždímá každičkou kapičku potu. Teď přijde ten šokující fakt. Jste obyčejným řidičem, ale snažíte si splnit svůj velký dětský sen, a to stát se vlastníkem velké transportní společnosti s hromadou velkých aut, kterým se říká kamiony či tahače. Tak a je to venku. Na začátku peníze nemáte, s čímž se vývojáři dokázali vypořádat a přichází na scénu v dramatickém vypětí „Deus ex Machina“. Váš přítel vás založí a než se nadějete, už si to frčíte kolem 120km/h po dálnici. Děj je tedy velmi strhující a plný akčních zvratů. Velké houby a ocet k tomu. Děj je takový jaký je, ale všudypřítomné in-game animace mě začaly vytáčet už na samém počátku. Z toho jak je k vám připojen návěs, nebo naopak odpojen, opravdu nebude vydřený ani ten největší fanatik těchto bláznivých simulátorů.

Rig n Roll je především o silné vůli a trpělivosti. To že je hra plná přiblblých animací, které mimochodem nejdou přeskočit, to bychom snad ještě překousli. Ale co je neodpustitelným hříchem, říkajícím si o 20 otčenášů, je fakt, že jakmile vyjedete poprvé na dálnici, zklamání vás nemine. Ano, hra byla ve vývoji dlouhá léta, a tak jistě prošla mnohými úpravami a veškeré bugy byly odstraněny. Zde je malá pauza pro přípravu dalších hub, ocet došel. Pohled na samotnou silnici je šokující. Auta jezdí seřazená za sebou jako banda tupců a k tomu všemu se řítí vstříc svému cíli konstantní rychlostí. Utřeme slzu a vydýchejme se. Kličkování po vysokorychlostní silnici vám během několika okamžiků začne lézt krkem. Obtížnost hry je přímo příšerná, stejně tak úkoly vztahující se k budování vaší kariéry. Ale o těch až později. Vás zřejmě zajímá, jak jsme se kochali okolím. A vskutku, kochali, asi tak dobrých 20 minut. Poté se nám začali opakovat textury. Silnice se zdály stále stejné, cestování dlouhé a hra stále nikde. To že engine hry zůstal nepozměněn od dob, kdy byl Rig n Roll ještě v plenkách a mrtvé moře lazar, se bohužel projevuje na první pohled a ani příšerné modely aut, budov a dalších nepodstatných předmětů které cestou potkáte, nezlepší celkový dojem ze hry.

Mágnátem nebo zkrachovalcem?

Z prvotního šoku jsme se probrali až zpátky v garáži. Jakmile se vám podaří sehnat pár zlatých, ehm euro, můžete začít s budováním vaší společnosti. Zde se projeví vaše schopnosti řízení a rozdělení veškerých činností. Vaši pracovníci, které si najmete, musejí také z něčeho žít, a tak se připravte na rozdělování platů, prací a dalších náležitých položek, úzce spjatých s vaším bytím a nebytím na přepravním trhu. Za chvilku se stanete magnátem a zároveň pirátem všech silnic. A ejhle, možná to tak nebude. Jsou tu dva zásadní aspekty, které je nutné v prvním případě dodržet a v druhém přetrpět. V tom prvním je třeba dávat pozor na srážku s nepřítelem, tedy policií. Ta se vždy objeví takovým stylem, za který by se nemuseli stydět ani autoři seriálu LOST. Poté co dojde ke kolizi s jiným vozem, přejetí žluté čáry a nebo překročení rychlosti, rozezní se sirény policejního vozu. Podivné však je, že se jejich auto objeví hned za vámi a nebo se řítíte dlouhé minuty po dálnici a teprve poté se vynoří, a to i přesto, že ho stále slyšíte. Tím trpěním je myšlena velmi dlouhá cesta na vrchol. Ten kdo vydrží u této hry tak dlouho, aby se stal šéfem velké společnosti má u mě velký respekt, titul za trpělivost a „usměváčka“ do žákovské knížky. Školu kvůli tomu netahejte, omluvenky nerozdáváme. Jediné co hře nemůžeme vyloženě vytknout, tak to je jízdní model, který není až tak strašný a s náklaďáky se dá dobře vytáčet i složitější zatáčka. Kupodivu není ani problém s couváním, takže palec nahoru a jeden laciný úsměv k tomu. Problém však nastává ve chvíli, kdy se dostanete při chvilce nepozornosti (a že jich bude dost) do špatné uličky a už nevyjedete. A tak hurá na start a dáme si to znovu ne? Ne, takhle by to nešlo. Chceme se bavit a ne se nervovat, stresovat a bůhvíco dalšího je ještě na stupnici psychických poruch a labilnosti.

Děs střídá hrůza a laškuje s frustrací

Co nám však přišlo na samotné hratelnosti absolutně nejstupidnější, tak to je šílené závodění. Dostanete truck a dojeďte do skladiště o tři města dále, dříve než čtyři vaši soupeři. Ti z kdovíjakých korupčních důvodů mají pokaždé náskok a začíná tedy stíhací jízda. Už fakt, že jsme je pokaždé dojeli, dokazuje, jak náročné jsou tyto cesty. Všechna čest autorům za GPS navigaci, která je asi nejlepším prvkem celého titulu a bez níž byste nedojeli absolutně nikam, leda tak do nepublikovatelných míst.

Nedá se svítit (což bychom měli, když už jsme na silnici), Rig n Roll je dalším omylem. Hra se zpočátku tváří zajímavě, vy po ní v dobré víře sáhnete, rozbalíte ji a nainstalujete. Poté nevěříte vlastním očím. Během několika málo minut je středová čára vozovky jediným zajímavým objektem a vy na ni jen tupě zíráte a držíte plyn. Pokud máte rádi simulátory tohoto typu, ať už vás k tomu vede jakákoliv úchylka, zůstaňte raději u některého z 18 Wheels of Steel a tam se vyřádíte do sytosti. Pokud by ani tam nebyla vaše hráčská duše ukojena, nainstalujte Traktor Zetor Simulátor a zamiřte na nejbližší pole. Rig n Roll raději nechte pěkně v regálu, maximálně se pokochejte obalem. Nenabízí totiž nic jiného než nudu, nudu a ve finále volňásek do psychiatrické léčebny. My už jeden máme.

- Jezdí se tam

- Všechno zbylé

Hodnocení: 30%