Sniper: Ghost Warrior 2 – Recenze

Ocitli jsme se podruhé v kůži Snipera. Sniper: Ghost Warrior 2 však není tím za co jsme jej měli.

29. 3. 2013

Recenzovaná verze: Playstation 3

Od Sniper: Ghost Warrior se očekávalo hodně. Nemá cenu chodit kolem horké kaše, první díl nebyl zrovna dokonalou hrou, ale věrná tématika elitního odstřelovače stále táhne. Poměrně rychle tedy autoři ze City Interactive vydělali dostatek peněz na to, aby se mohli směle pustit do pokračování. Sniper: Ghost Warrior 2 měl tedy velkou šanci na pořádný reparát a prvotní materiály naznačovaly, že by se to mohlo povést. Jen ty odklady poněkud evokovaly závan nezdaru. Takže, jaké bylo podruhé čapnout sniperku a vyrazit do akce?

Bylo nebylo, za jednou střechou a nenápadným komínem se krčil…

Začněme příběhem nebo možná lépe řečeno, tím co měl být zřejmě příběh, ale nějak to špatně vyšumělo. Autoři se snažili trochu napodobit třeba to, co známe z Call of Duty. To znamená, že už během načítání další mise vám běží jakýsi briefing, kde většinou sledujete zaměřování satelitu na určitou oblast, přičemž vám tam občas vyskočí nějaké údaje a posloucháte přitom monolog některé z postav. Děj pak celkově je vyprávěn pomocí nyní hodně využívaného stylu retrospektivy a prolínáním s aktuálním děním. Více prozrazovat nebudu, jelikož bych tím otevřeně popsal celkový děj, který je dost strohý a nabízí asi tak jeden zásadní zvrat. Nic víc, nic míň. Ale alespoň si člověk říká, že zde byla nějaká snaha. První díl totiž žádný ucelený děj neměl.

Největší zklamání je pro mě ale samotná hratelnost hry. Očekával jsem leccos, ale že budu mnohokrát kroutit hlavou nad tím, jak se hra zachová v určitých situacích, to jsem si vážně nepředstavoval. Sniper: Ghost Warrior je sice sniperská akce, ale podobně jako například ve Sniper Elite je lepší se snažit mise procházet pěkně polehoučku, potichoučku a polehoučku. Jenže ono to kýho čerta nejde! Můžete dělat, co chcete, ale ve většině případů nemáte šanci vyřídit všechny nepřátele potichu.

Hra je totiž tvořena dosti lineárně. V počátcích máte za to, že se musíte snažit všechny vystřílet potichu, aby vás vedlejší garda na kopci neslyšela a nespustila poplach. Jenže časem zjistíte, že i když se prozradíte, je to vedlejším hlídkám totální šumák. Ti budou stále čumět do blba neřešit svištící kulky nedaleko od nich. Často vám hra dá konkrétní cíl, který máte zastřelit. Vy se tedy schováte do porostu a vyšlete projektil. Nepřítel padne a i přesto, že stál na střeše, kde nemohl být hned při výstřelu spatřen, neboť kolegové stojí na terase pod ním, tak máte smůlu a všichni se na vás vrhnou.

Nulová inovace

Je opravdu smutné, jak je hra strohá. Velmi brzy přijdete na to, že mise vždy sestává z několika lokací, kde je naprosto pevně dán počet nepřátel, což bych poměrně mohl uznat za dobré rozhodnutí, neboť skripty jsou někdy dosti hloupé. Jenže je tedy úplně jedno, zda se vám to podaří projít potichu nebo zda lokaci vystřílíte. Což je občas trochu potíž, protože vy máte akorát sniperku a můžete ji vyměnit za pistoli. Žádnou další zbraň nemáte možnost sebrat i přesto že se válí všude kolem.

Náplň hry je tedy bez nápadu. Dojdi do dané lokace, což občas trvá i půl minuty než přeběhnete kus trasy, na kterém se vůbec nic neděje a kromě pár věcí, které lze sebrat tu není vůbec nic. Poté zalehni do pozice, najdi cíle, případně je dostaneš už předem, zamiř, vydechni a vystřel. Z ničeho jiného hra nesestává a po pár misích toho máte plné zuby. Bohužel inteligence nepřátel je nevalná, o čemž se zmíním později.

Jediné co se hře nedá odpárat a autoři to zvládli poměrně dobře už napoprvé je samotný pocit ze střelby. Hra skutečně bere ohled i na povětrnostní podmínky a další různé maličkosti, jako gravitace a podobně, a tak pokud budete hrát na vyšší obtížnost, nebude tak snadné se trefit. Střela na větší vzdálenost bude mít vždy nějakou odchylku a té se musíte přizpůsobit. Pokud tedy budete hrát obtížností hard, máte o zábavu vystaráno, neboť už se budete muset pekelně soustředit. Navíc je zde i efekt vystřelené kulky, který ale bohužel dosti zaostává za konkurencí, a tak jakoby těsně před svým cílem zmizela a vy pak už jen sledujete, jak zasažený padá k zemi.

Engine není všechno

Vyjadřovat se ke zpracování nebude nijak složité. Pokud jste hráli nebo aspoň viděli nějaké materiály z Crysis 3, tak jistě víte, co dokáže Cry Engine 3, pokud s ním umíte. Dokonalým příkladem toho, jak na stejném enginu může hra vypadat naprosto odlišně a otřesně je právě Sniper: Ghost Warrior 2. City Interactive pro zatraktivnění titulu, zakoupilo Cry Engine 3 a pracovali s ním. V některých momentech se dá jen těžce věřit tomu, že se jedná o stejnou technologii. Některé modely jsou doslova odporné. Což dokazují i cut-scény, které jsou naprosto úděsné. Pravda přijde pár lokací, kde grafika překvapí, ale rozhodně ne tak jak by mohla. Navíc naprosto otřesné je ozvučení, co se týče dabingu. Při cut-scénách se dabing záhadně ztiší a jede velice velice potichu, možná proto, aby snad i před hráčem zůstal dialog ukrytý. No dámy a pánové je to hrůza. To co dokázal Crytek se svou technologii vyhnat do závratných výšin, City Interactive vrací poslušně na nejnižší možnou mez a nestačíte se tomu divit.

Ve Sniper: Ghost Warrior 2 nechybí ani multiplayerová klání, ale je to opravdu tak nutné? Není. Brzy totiž zjistíte, že v multiplayeru není co a o co hrát. Postava se vám nijak nevylepšuje. Autoři zcela ignorovali nějaké úspěchy, trofeje, či perky. Ostatně multiplayer trochu působí, jako by jej dělali na poslední chvíli. Obsahuje pouze jeden jediný mód, což je Team Deathmatch a v něm dvě mapy. Bohužel nic, víc takže asi projdete 8 hodin v singleplayeru, tak vás čeká asi tak hodina až dvě v multiplayeru. Autoři aktuálně slíbili DLC, které by mělo přidat nové módy.

Když to sečtu, tak docházím k závěru, že v některých ohledech byl dokonce předchůdce lepší. Po mnoha odkladech se nepodařilo hru vydat v dobrém stavu. Ano, dvojka má sice lepší engine, ale naprosto zmršený, díky tomu že s ním City Interactive neumí pracovat. Chyby z předchozího dílu zůstávají a objevují se dokonce i nějaké další. Není to zrovna skvělá hra, ale pobaví, a pokud si potrpíte na hry se sniperkou, coby hlavní zbraní, tak kromě tohoto titulu a Sniper Elite, moc možností nemáte. Je to tedy ve finále na vás.

- dobrá střelba
- některé pasáže

- zpracování hry