Miner Wars 2081 – Recenze

Miner Wars 2081 je první českou nezávislou hrou, která vyšla na Steamu. Stálo to ale za to?

2. 2. 2013

Konečně se nám dostala na recenzní oltář hra Miner Wars 2081. Čím je tak výjimečná? Inu už tím, že se jí podařilo jako první české hře prorazit v projektu Greenlight na Steamu. My vám tedy můžeme říct jaká hra skutečně je a zda si své místo mezi ostatními hrami zasloužila, či ne.

Nezávislé hry zažívají rozkvět

Jak už bylo řečeno, hra Miner Wars 2081 je skutečně českým kouskem, za nímž stojí studio Keen Software. Malé nezávislé studio se tedy dostalo do popředí po úspěchu na Steamu a nyní se o této hře mluví napříč českými vodami, takže o čem to tedy je?

Vítejte ve vzdálené budoucnosti, konkrétně tedy v roce 2081. Bohužel naše matička Země a veškeré další planety Sluneční soustavy byly zničeny, a tak je lidstvo nuceno přežívat, jak to jen jde. Jeho útočištěm jsou nejrůznější vesmírné základny a těžební lodě. Tak nějak polehoučku je vám naznačeno, že ve vesmíru proti sobě bojují nejrůznější frakce (bývalé státy a národnosti, další různé frakce atd.). Jenže smutné je to, že ve hře pak jakýkoliv další příběh chybí. Zkrátka se vrhnete do kokpitu a střílíte na vše co se pohne.

Frustrace, smrt a zoufalství

Úvod hry je šíleně zmatečný. Nic vám není vysvětleno, najednou sedíte v lodi a máte před sebou jakési podivné jeskyně, které musíte proletět a vystřílet přitom ruské lodě. Mnohokrát zemřete, jelikož vám bude trvat, než pochopíte i úplně základní principy, jak hra vlastně funguje. Co vše musíte mít na lodi, jak to doplnit a jak přežít. Frustrace začíná ihned zkraje a téměř po celou dobu hraní se jí nezbavíte.

Frustrace se prohlubuje i obtížností hry. Jak jsem již naznačil, zemřete mnohokrát na startu hry, což spoustu hráčů odradí od samého začátku. Sám jsem se musel nutit k dalšímu postupu hrou a zemřete i mnohokrát poté, co už máte veškeré principy podchycené. Vaši nepřátelé jsou totiž naprosto dokonalý, což je slovo, které tuto hru v jiných aspektech minulo obloukem kolem celé Sluneční soustavy.

Rozhodně je dobře, že se autoři snažili do hry nacpat rozmanité druhy lodí, zbraní a dalších vychytávek, které si můžete postupně odemknout. Dočkáte se také lepšího brnění a nových možností, jak létat podstatně rychleji. Jak ale bylo řečeno výše, je také nutné dobře načasovat pauzy na stanicích, kde doplňujete suroviny během mise. Hra díky tomu že nic nevysvětluje vám dá zabrat. To jsme dokázali odpustit pouze Dark Souls.

Nehratelné po mnoha stránkách

Hratelnosti nepřidává ani rozmanitost úkolů. Ty jsou totiž neskutečně nudné. Jednou máte doletět tam, podruhé támhle. Někde něco vyzvednete, vykosíte všechny nepřátele, které se vám naskytnou před střílnou a letíte zase zpět, abyste mohli dostat další příběhový úkol. Je to úmorné, děsné, nudné ale nikoliv zábavné, ale o tom by to přece mělo být. Co se dá přičíst k dobru, tak to asi to, že svět, nebo lépe řečeno vesmír je zde skutečně velký. Všemu kralují loadingy, které jsou dlouhé jako týden před výplatou a optimalizace o které budu psát o odstavec níže.

Co je však do nebe volající, tak to je funkčnost samotného Miner Wars. Hra je neskutečně nestabilní. Mnohokrát jsem byl vyhozen ze hry rovnou na plochu Windows. Projevují se mnohé bugy, které při hře dosti vadí. Grafická stránka je mizerná a to zejména proto, že vyšší úrovně nastavení si mohou dopřát jen ti, kteří mají skutečně silné PC. Optimalizace zde téměř není. Nicméně ozkoušel jsem i nejvyšší nastavení hry, přičemž jsem se ve hře téměř nehnul a přesto byly textury téměř ohavné. Navíc avizovaný engine vám má umožnit cokoliv zničit, což funguje jen někde a rozhodně tomu není tak, jak bylo tvrzeno. A nebudu ani mluvit o tom, že hra vám v menu povolí si změnit jazyk na češtinu. Jenže ejhle, ono to nejde. I když jsem hru několikrát resetoval a znovu spustil, jazyk se zkrátka nepřepl.

Těžko doporučit

Miner Wars 2081 buďto bylo od počátku odsouzeno k tomuto výtvoru anebo k tomu došlo až během vývoje. Vypadá to totiž, že si autoři ukrojili příliš velké sousto, a to nebyli schopni včas připravit tak jak si sami předsevzali. Miner Wars proto často působí dojmem, že jde o betaverzi, kterou někdo možná i neúmyslně pustil do světa. Ve hře je obsažen i multiplayer, ale ten dokládá jen to jak je hra špatná. Funguje v kooperaci s jinými hráči a to ještě jen někdy. A také coby deathmatch, bohužel je téměř nemožné navázat spojení s jinými hráči, jelikož zřejmě málokoho hra zaujala na delší hraní.

Nalijme si čistého vína v případě mladších Kofoly. Kdyby se Miner Wars 2081 nevydalo skrze Kickstarter na Greenlightu, tak by po hře neštěkl ani pes. Hra je nestabilní, má spoustu bugů, oproti dnešní průměrné produkci je skutečně hrozná a rozhodně nejsme pro vám ji doporučit. Navíc se sluší podotknout, že bez skutečně silného stroje se do hry ani nepouštějte. Rozhodně můžeme jen čekat, zda se podaří autorům hru vyladit dodatečnými patchi. O koupi se dá uvažovat jen za mnohem více přijatelnou cenu. Proto raději dejte přednost jiným právě vyšlým hitům.

- pokus o originalitu

- mnohé bugy
- příšerná optimalizace