Guild Wars 2 – Recenze

Přinášíme vám jednu z prvních českých recenzí na dlouho očekávané MMORPG od tvůrcu z ArenaNet – Guild Wars 2.

10. 9. 2012

O druhém Guild Wars toho bylo naslibováno opravdu hodně, ať již od samotných autorů, či fanoušků, kteří již viděli, jak pokračování jejich milované značky sesazuje z trůnu přestárlé World of Warcraft. Připočtěme k tomu fakt, že hra překonala veškerá očekávání v prvních prodejích, množství inovací, které do již hodně dlouho stojatých vod MMO Guild Wars 2 přináší i skvělou hratelnost a máme zaručený úspěch. Nebo ne?

Spolu s hlavní postavou se podíváme opět do Tyrie, která se však za tři sta let vaší nepřítomnosti hodně změnila, a jak už to tak bývá, blíží se opět velká temná hrozba. Autoři slibují, že tentokráte si dali ještě více záležet na příběhu, což pokud odhlédnete od všech zažitých klišé, je víceméně pravda. Právě váš postup nejvíce ovlivní zvolená rasa i povolání. Zatímco rasy se rozrostly na celkových pět, od lidí pohybujících se ve stínu bývalé slávy, válkou posedlých, divokých Charrů, mimořádně inteligentních Asur a válečníky spjaté s přírodou, Norny. Zapomenout nesmíme na zcela novou rasu Silvary, jež spjata s přírodou, více než kdo jiný a teprve hledá své místo ve světě. Povolání  jsou poté  o něco více rozmanitější a sami o sobě jsou pro mnohé  velkým důvodem, rozehrát druhé Guild Wars znovu. Máme tu tedy klasického válečníka, Guardiana, jež je krom boje zdatný i v léčení, Rangera vhodného pro boj s lukem a dýkou, rychlého a tichého Thiefa, chytrého Engineera, který může stavět obranné věžičky a z kouzelníků nesmí chybět ani s přírodními silami spjatý Elementalista, temný Necromancer a úskoky, či iluzemi bojující Mesmer.

Novinky na každém kroku

Krom toho nás hned na začátku čeká řada dalších voleb, jež ovlivní budoucnost, ale daleko více vás k postavě přiblíží. Přejděme ale ke questům, které jsou mnohdy tím, co potopí jinak veskrz skvělé MMORPG. Hned od začátku je cítit silná snaha vývojářů hráče nenudit, za což jsem jim vděčný. Nic totiž hráče nefrustruje více, než vidina dalších několika hodin opakujících se úkolů, které vysají ze hry veškerou zábavu. Toho se naštěstí u ArenaNet více, či méně vyvarovali. Abych zbytečně někoho nemátl, samotná hra systém klasických questů částečně vypustila a místo toho nabízí takzvané eventy, jež jsou buď pevně dané na mapě nebo začnou zcela náhodně v závislosti na určitých okolnostech.

Dejme tomu, že projíždíte přes malé městečko, které je najednou napadeno kentaury. Můžete buď utéct nebo bojovat a od toho se bude možná odvíjet i budoucnost vaší postavy. Zatímco pokud utečete, obyvatelé mohou podlehnout a tím pádem přijdete o některé zajímavé questy, ale naopak, pokud kentaury přemůžete, mohou se vám odměnit, poskytnout důležité informace, či jinak ovlivnit vaši cestu. I boje se ale stali daleko honosnější a člověk má více pocit, „že o něco jde“. Oproti minulému dílu, ale i konkurenci tak přibylo na monumentálnosti i větší epičnosti nepřátel a bitev, které skvěle doplňují atmosféru. Pokud se navíc dostaví i online složka v podobě dalších desítek hráčů snažících se o to samé, co vy, leckdy se zastavíte a s pootevřenou pusou budete sledovat okolní dění.

Ne vše je perfektní

Velké plus musím přičíst i grafickému zpracování, které sice není vůči starým PC tak ohleduplné, jako například WoW, což je i vzhledem k stáří hry pochopitelné, ale i tak Guild Wars 2 přináší velice solidní vizuální zpracování, jež patří mezi ta nejlepší ve svém žánru. To oceníte především v boji s velkými bossy, kteří mohou zabrat i pětinu mapy a skvěle tak přiblíží velikost celého souboje. Co je ale důležitější, ani po desítkách hodin strávených ve světě Tyrie mě eventy, obyčejné questy ani boje nijak neomrzely a dokonce i příběh, jakkoliv ohraný plní poctivě svou roli a dělá z titulu návykovou záležitost. Oproti konkurenci je také možné daleko více se zapojit do sociální části hry a spolupracovat s jinými hráči. Vidíte například někoho v nesnázích, zabijete nepřátele a pomůžete mu, což přináší uspokojivý pocit. Na druhou stranu za tyto pomoci ostatním není téměř nikdy žádná odměna, jestliže se to netýká vašeho questu, což je škoda. Lehce vytknout ale musím i eventy, které jsou na jednu stranu znatelným oživením hry, ale pokud po páté procházíte tím samým lesíkem a z toho počtvrté vás hra upozorní na to, že blízká vesnička je napadena nepřáteli, v lepším případě se usmějete a stejně jako před tím mávnete rukou, ale spíše si začnete ťukat na čelo.

To se týká i nepříjemných bugů, či neočekávaně velkého zájmu o hru, kdy musely být dokonce pozastaveny i prodeje digitálních kopií titulu, což mělo za následek poměrně dlouhý výpadek serverů a samozřejmě i naštvané hráče. I přes to, že hra měla celou řadu otevřených nebo uzavřených betatestů se ovšem autorům všechny chyby vychytat nepodařilo, což je u hry tohoto formátu pochopitelné. Povětšinou jde o drobnosti typu vadných textur, poskakujících NPC, ale výjimečně můžete narazit i na nepříjemnosti, jako nesmrtelné nepřátele nebo neschopnost hrdiny sebrat nějaký předmět. Stoprocentní není ani kamera, která se mi zvlášť v prvních hodinách toulala v těch nejnemožnějších úhlech. Na obranu autorů ale řekněme, že se problémy snaží řešit co nejrychleji a živě komunikují s hráči i na sociálních sítích, což je oproti jiným společnostem příjemná změna.

Skrytá vylepšení

Hned od prvních hodin hraní je zcela jasné, že Guild Wars 2 vznikalo pod rukami zkušených matadorů v žánru MMO. Samozřejmě mám na mysli nejrůznější vychytávky a menší vylepšení, která sice nejsou tak patrná a očividná, ale hráčům ulehčují v jejich případném trápení a snaží se jim co nejvíce pomoci, případně je více vtáhnout do příběhu. Například právě zadání větších questů jsou kompletně dabována a animována, což u her tohoto žánru rozhodně není samozřejmost. Za zmínku také stojí přehledné GUI, NPC, kteří vás jednoduše provedou danou lokací a ukáží nejzajímavější místa, systém nahrávání lokací, kdy se octnete na tom samém místě, jako před nahráním, akorát v další části mapy, což nesmírně zjednodušuje orientaci. Plus patří autorům i u skvělého vybalancování soubojů nebo jednoduchého systému teleportů zkracujícího pohyb po větších lokacích.

Guild Wars 2 je pravověrné MMO, a tak nemohou chybět ani dungeony, jejichž systém je oproti konkurenci opět trochu odlišný. Zatímco u klasických MMORPG by se dungeon stal pro skupinku hráčů stejného povolání prakticky nedohratelným, tvůrci z ArenaNet mají na tuto část hry jiný názor. Proto by neměl být problém v Guild Wars dungeon dokončit i s několika stejnými třídami, i když samozřejmě lehčeji by se vám procházel, pokud byste místo Warriora měli i jednoho healera,… K regulování obtížnosti přispívá především systém přizpůsobování nepřátel. Nemůže tak nastat situace, kdy hráč s vysokým levelem začne masakrovat nepřátele z počátečních lokací na jeden úder. Hra vám nepřátele vždy přizpůsobí v závislosti na vašich statistikách, což se mnohdy hodí.

PvP v novém podání

Přesuňme se ale k jedné z nejoblíbenějších částí MMO her, PVP, které je zde nazváno možná matoucí zkratkou  WvWvW, tedy World vs World vs World. Jak název napovídá, půjdou doslova o ohromné bitvy hráčů ze tří serverů.  Kdy se do hry můžete připojit prakticky kdykoliv a spolu s ostatními dobývat vesničky, města, pevnosti,…Jako odměny poté například získáte několika procentní bonusy k zdraví pro celý server a jiné. Samozřejmě je možné zahrát si Guild Wars 2 obdobu PVP i klasičtěji v například 10 vs. 10 a hrát tak i klasiky typu boj o vlajku, jaké známe z prvního dílu. Velice široký je i výběr map, jež nabízejí vše od spíše menších, až po ty velké, s množstvím bodů, vesnic a pevností. Tvůrci tvrdí, že si se souboji dali velkou práci, tak aby se stali více dynamické a zaujali i akčněji zaměřené hráče. To titul v zásadě potvrzuje neustále. Jako jeden příklad z mnoha je způsob smrti v PVP. Nezemřete, ale vaše postava se přepne do tzv. Downed módu, kdy ležíce čekáte, dokud vás neoživí spoluhráč nebo se můžete spawnou na nejbližší stanoviště. Při čekání na oživení máte navíc k dispozici dvě schopnosti, a pokud s nimi někoho zabijete, vaše postava se vyléčí ihned sama.

Druhý díl Guild Wars přináší velkou řadu novinek a je zcela jasné, že čekání na něj se vyplatilo. Přináší plno svěžích nápadů i prověřených principů a to vše je zasazeno do nádherného světa Tyrie plného života. Abych pravdu řekl, marně přemýšlím nad tím, co bych titulu vytknul, ale místo toho mě napadají jen samá superlativa. Až na místy klišovitý příběh a bugy, které budou časem opraveny, máme co dočinění s jedním z nejlepších MMORPG, které za posledních několik let vyšlo. Připočtěme skutečnost, že jsou hráči oproštěni od placení měsíčních poplatků i přívětivost pro nováčky a máme tu silného adepta na hru roku.

Hru můžete zakoupit na Hry.TojePohoda.cz

- grafické zpracování
- svěží nápady