Football Manager 2012 – Recenze

Každoročně vychází nový a nový ročník pro ty, kteří vždy chtěli řídit svůj vlastní fotbalový klub. Nový díl přináší novinky, ale i prověřenou hratelnost.

11. 11. 2011

Série fotbalových manažerů u mě vzbuzuje dojem, že je tu s námi od nepaměti. A přece je to sotva pár let, co nekonečné množství tabulek, zápisů, statistik, rekordů, grafů, čísel a moho dalších věcí důkladně udělalo guláš v hlavách všem sportovním fandům, a nejen jim. „FMko“ má totiž unikátní vlastnost. Nemusíte ho hrát celé měsíce, ale stačí jedno kliknutí a jste zpátky ve hře. Kvalita úměrně stoupá s každým rokem této značky. V čem tkví to tajemství? Nekonečné flujdum radosti, frustrace, dumání, vzteku i pocit z dobře vykonané práce. Takhle hra se nehraje. Ta se přímo žije! No, asi nebudu nadále zdržovat, dopíšu to rychle, protože si chci ještě dneska dát alespoň 10 mačů!

S interfacem nejdál dojdeš

Před lety jsem se poprvé ponořil do neznámých vod žánru, který byl pro mě osobně velkou neznámou. Sice jsem vědel, co mám očekávat, nicméně šok se dostavil hned po snadné instalaci. Samé tabulky, hráčů jak naseto, nevěděl jsem, kdo co dělá a ani jak to celé ukočírovat. Panebože, co jsem si to koupil!?! Po prvním týdnu jsem to zkusil znovu. A od té doby jsem se stal regulérním pacientem s tímto virem. A jak to celé funguje?

Na začátku si vyberete nebo spíše vytvořite sebe sama, jakožto manažera pro danou ligu. Přídáte pár lig, abyste měli lepší přehled o jiných soutěžích a samozřejmě váš oblíbený klub. Chodíte na tiskovky, dáváte hráčům rozvrhy tréninků, požadujute pravidelný scouting, upravujete finační správu buď na přestupy nebo na platy (v lepším případě na obojí), mluvíte s týmem o problémech, motivujete, uzavíráte smlouvy na další léta, sledujete všemožné statistiky a koeficienty, vychováváte mladíčky, nastavujete taktiky, kdo se na co nejvíc hodí, volíte kapitány atd. A to nejsme v druhé části, v zapase… Zápas se odvíji od několika faktorů. Jakou mají vaši svěřenci náladu, jaká je povaha týmu, jaký jste zvolili pro daný záaps přístup, štestí, kolik hráčů se zraní, kdo kope penalty, únava, zkrátka simulace se vším všudy a hlavně bez kompromisů. A to je vše přátelé. Ti z vás, kteří už nějaký předchozí ročník zkoušeli, ví, že hra jako taková zůstává stejná. Občas se něco přidá, něco vylepší atd. Pojďme se společně podívat na nejžhavější změny tohoto dílka.

Nejhorší ze začátku je překopání některých kolonek. Není to tak markatní, pokud hrajete každý rok nový ročník. Pokud jste hráli např. v roce 2008 a teď jste konečně přesedlali na lepšího oře, budete se divit a zapotíte se. Ovládání jako takové s myší sedne úplně každému. Kolonky jsou oproti roku 2011 mírně přeházené a za dva dny si na to zvyknete. Jsem osobně moc rád, že některé šuplíky lze rozklikat po více způsobech. Hlavní nástroje jsou vhodně oddělené a navzájem si vůbec nepřekážeji. Je zde klasika v podobě zaškrtávání políček, hýbaní jezdcem, nebo jen klik, kdy vyjede tabulka s mnoha možnostmi. S taktikou jednotlivé persony nebo rovnou celého manšaftu se pracuje skvěle a není problém si věci, které vytvoříte navíc prostě uložit a mít je tam napořád. Už se tedy nestane, že se vymaže např. výběr, na kterém jste dělali věčnost. A jestli stále máté problém s orientací, je zde výuka nebo rovnou velmi obsáhlá nápověda. Samotné zápasy sice ješte nenabizejí takový zážitek, ale uplně postačí ukázky gólů z TV kamery a 2D zobrazení. Není problém si celý zápas uložit a pak si ho celý sjet. Pěkná vzpomínka na finále Ligy mistrů vám může zůstat společné se savy.

Klucííí, dáme si tataráčka

Myslité si, že statistiky nemohou být již obsáhlejší? Nemůže zde být ještě větší množství jmen a týmu a všeobecně novinek? Pletete se, miláčkové! První velký klad, je přidání lig i v průběhu hraní, což je dobře, pokud jste náhodou zapomněli na nějakou tu banánovou divizi. Není problém si vytvořit i vlastní klub nebo nároďák. Ale upřímně, klubů je několik tisícovek. I plejádá, zemí se trošku rozšířila. Anglické, brazilské, české nebo i malajské ligy jsou zde přítomny. Všude se dá vstopit. Adrenálín je samozřejmě vyšší, když hrajete v naší kotlině, škudlíte každou korunu a postoupíte do Ligy mistrů a porazíte třeba Juventus. Ve velkoklubu je ale zas o to víc na vás větší tlak. Prostě máte pořád motivaci, ať už se jedná o peníze nebo o talentované hochy s nagelovanými vlasy. Mít v kádru reprezentanty do 18 a 21 je terno ne? Radost, že pak odejdou do zahraničí a vy máte tučný šek na pár desítek milionů taky přijde vhod. A ty tuny hráčů. Realných a časem náhodně generovaných (velikost rozsahu databází lze nastavovat podle výkonu PC).

Největší změnou v tomto ročníku jsou interaktvní dialogy. Zde se ukazuje už několik typů vašeho jednáni s medii a hračí, Ti na to reaguji podle jejich psychických dispozic. Je zkrátka dobré ty kluky ušaté radši pochválit, než si hrát na tyrana. Nicméně pravidlo „cukr a bič“ se bude svižně prolínat. Opatrný styl u Barcelony se nevyplatí jako u Motorletu agresivní, ať všechny převálcuje nebo uvidí! Stejně tak můžete reagovat i na ostatní manažery a vytvořit si své vlastní ego. Karma a drobné vylepšování vašich schopností je sice pozvolné, ale časem to poznáte.

U tréninků se hráči rychle osmělí a vy z nich rovněž zajisté chcete vytřískat maximum. Záleží i na samotném potenciálu. Je výborné, že taktiky se jim postupně dostávají do krve a lepší se v nich. Náročnost speciálních úkonů a námahy však občas zkazí zranění, která se pak lečí neskonale dlouho, takže pozor!

Je to fajn? Tak určitě…

FM nabízí neskutečný adrenalín při každém zápase. Denně se musíte prokousávat mnoha útrapami. Ale pak, jak získáte pohár, se konečně někam dopracujete. Chcete být na lavičce tak dlouho, jako Sir Alex, že? Nastavování všeho je intuitivní, možností je skoro bych chtěl napsat až nekonečno. Vše se dá vypnout nebo zapnout. Musíte neustále vyjít s cash, nepolevit při scoutingu, protože nic nenaštve víc, než přetáhnutí do klubu, kde jsou šejkové! A pak to úžasné vítězství nad Spartou…ach jo. Když porazíte finačně samostatnějšího rivala, je to krásny pocit. Vše se zde odvíji logicky a náhodné generování anebo možnost, že i Lyon může spadnout do třetí ligy a naopak jiný klub může zbohatnout, překvapit a postupně dobít fotbalový svět je rovněž zajímavé. Navíc se hra dodatečně patchuje, takže častá zranění a dočasné bugy zmizí. Fanoušci také občas něco přidají. A přepisování historických tabulek je pak třešničkou na dortu. Akorát mi není jasné, proč autoři nechtějí už konečně dát do pořádku germánský narodní tým, když se vlastně jedná o vymazání jednoho soboru… Některé chybky a minely jsou i milé a úsměvné. Např. Mladá Boleslav vyhraje ligu ale do Champions league se má právo kvalifikovat až 7 Sparta:).

Každý nový ročník si doslova užívám a je to na mě i někdy bohužel vídět. FM sice nepřináši revoluci, ale postupným vylepšováním všeho podstatného, co je na hře zábávné a chytlavé, se rok od v roku výrazně zlepšuje a máme se tedy stále na co těšit. Jen doufám, že autoři něco do příštích let zbytečně nepřekombinují nebo nevloží zbytečnosti, které jsou sice hezké ale pro hratelnost nepodstaté a oddálí hru realitě. Tím mám na mysli vaš zásah do hry na konci utkání nebo koupení jachty, jako je to u konkureční FIFY Manager. Já chci zkrátka vítězství na základě své práce, intuice a trošky štěstí. Rozkaz zní vcelku jasně: zahoďte jedenáctku a hrajte dvanáctku! Já jsem to jednou dotáhl až do sezóny 2100. Nevěříte? Věřte! Tak někdy na terapii nashle, protože takhle závislost dokáže udělat pěknou absenci ve škole, zrušit pracovní poměr, rozvrátit rodinu, nastavit permanetní diety, a nakonec z vás udělat poustevníka. Ale kdo by se divil?

- Uveřitelnost celého dění
- Ještě více možností než loni
- Upravené dialogy s hráči a dalšími kouči