Evolve – Recenze

Na planetě Shear je rušno! Jedno monstrum, čtyři jednotky, hodiny zábavy. Takové je Evolve!

15. 2. 2015

Evolve byla upřímně hra od které jsem téměř nic neočekával. Z prvotních materiálů na mě působila jako tuctová střílečka bez nápadu a snahy o nějakou inovaci. Hodně se samozřejmě sázelo na fakt, že hra bude kooperativní záležitost. Jaká je nová střílečka od studia, které nám přineslo Left 4 Dead zjistíte na následujících řádcích.

Bez příběhu po hlavě do akce

Předně je třeba říct, že hra v podstatě nemá jakýkoliv příběh. V podstatě jde jen o jedno jediné, a je jedno na jaké straně zrovna stojíte. Těmi stranami je myšleno, že buďto hrajete za unikátní monstrum anebo se ocitnete v kůži jednoho ze čtyř lovců. Pochopitelně, že potvora má za úkol s nimi zamést, zatímco lovci mají za úkol se jí efektivně zbavit. Vše se odehrává na planetě Shear, kde místní vědci mají potíže právě s touto nestvůrou a zároveň je v ohrožení místní fauna.

Hra nabízí několik režimů. Samozřejmě kromě multiplayeru jsou připraveny i nějaké ty mise a tutoriály pro jednoho hráče, nicméně ty nejsou hlavní devízou titulu. Evolve bylo od počátku konstruováno čistě jako multiplayerová hra. Princip hry byl již naznačen výše. Čtyři hráči se postaví proti jednomu jedinému, který ovládá monstrum.

4 vs 1

Postav je několik desítek k výběru. Monstrum je stále jedno, ale právě onen název Evolve, napovídá jak se to s ním vlastně má. Postupně se totiž vyvíjí a stává se těžším a těžším soupeřem. Má tři vývojová stádia. Prvním je Goliath, kdy umí házet těžké kameny, šplhat do výšek, plížit se, případně kolem sebe chrlit plamen. Dalším stádiem je Kraken a následně Wraith. Pokud se dostanete na nejvyšší evoluční stupeň, tak můžete trávit více času ve vzduchu, jste extrémně rychlými a také silnějšími. Nehledě na to, že se vám otevírá schopnost teleportace, takže vaše uvěznění je stále těžší a těžší.

Tým hráčů, aby monstrum dostal je nucen dobře spolupracovat a taktizovat. Obluda je vychytralá, zejména když hrajete online, neboť hráč ji využije dle svého nejlepšího mínění. Název Evolve nebyl vybrán je díky parametrům obludy, postupně se totiž zlepšují i členové týmu. Ti mají různé schopnosti a také jednotlivé třídy mají různé odchylky, dle daných postav. V týmu máte léčitele, drsného bojovníka, podpůrnou jednotku a také stopaře. Veškeré jejich schopnosti se odvíjí už dle dané profese. Nicméně hra nabízí široký strom dovedností, který se postupně otevírá. Evolve se v samém počátku příliš nezdá, ale časem toho nabízí skutečně hodně.

Evoluce ve velkém, a to na obou stranách

Hlavní složkou, která dělá z Evolve to čím je, je samotná kooperace hráčů. Ono totiž pokud hrajete s bandou kamarádů, musí jí o super záležitost (bohužel nebylo možné vyzkoušet). Jestliže se vzájemně doplňujete a zároveň se u toho domlouváte, máte velkou šanci monstrum ulovit. Pokud hrajete náhodně je občas složité pochopit záměry jak vaše, tak druhých. Každý hraje po svém a díky tomu je občas na mapě chaos. Samotná potvora je totiž dostatečně našlápnutá na to, aby s lovci snadno zametla.

Co se ale autorům musí ohledně kampaně pro jednoho hráče nechat, tak je fakt, že vaši spolubojovníci, ač zde vystupují jako obyčejní boti, tak jejich inteligence je skutečně parádní. Oni vám v ničem nepřekáží a naopak vám poměrně dost pomáhají. Umělou inteligenci autoři zvládli na jedničku a mnohdy pokud nebudete mít s kým hrát, je vám tato varianta alespoň dostatečnou náhradou.

Kromě hlavní příšery je na planetě také spousta jiné havěti. Ať už jsou to ptáci, brouci či jiné potvory. Lovci s nimi mají problém v podobě další hrozby. Je tedy nutné se připravit na to, že než monstrum vystopujete, do cesty se vám postaví více nepřátel. Monstrum zase naopak využívá menší obludy ve svůj prospěch. Díky nim totiž sílí v případě, že je pozře. Právě díky tomu se postupně dostává na vyšší evoluční level.

Mírné klopýtnutí

Evolve bylo testováno na Playstationu 4 a místy byly poněkud potíže se záškuby. Tyto potíže se objevovaly zcela minimálně, ale byly okem zaznamenatelné. Dále by se daly místy vytknout delší nahrávací časy, jinak je ale titul bez znatelnějších potíží. Grafické ztvárnění je poměrně slušné a místy překvapí. Není to však žádná grafická hitparáda. Ostatně titul se snaží stylizovat do komiksovější podoby. Místy se možná zarazíte i nad zvukem hry. Hudba a efekty jsou bez potíží, ale samotný dabing je vážně slabota.

Evolve je slušnou zábavou a zejména pokud byste měli partu kamarádů k vyzkoušení, tak se jedná o parádní kousek. Pro jednoho hráče je hra holý nesmysl, takže pakliže nevlastníte PS Plus, nemá ani smysl si titul pořizovat. Hra není repetitivní i když tak může z popisu působit. Vše se vyvíjí společně s vámi a vy díky novým postavám a vybavení máte na dlouhé hodiny zábavy vystaráno. Navíc pokud se autoři budou hře věnovat i nadále, půjde o skvělou multiplayerovou zábavu. Momentálně je však dodatečný obsah nabízen za enormní částky.

- systém vývoje

- občasné propady FPS
- mdlý dabing