Dragon Age: Origins – Recenze

Přichází fantasy svět Dragon Age a s ním i naše recenze!

18. 2. 2010

Dragon Age! Tento název jsem slýchával před vydáním této hry téměř od všech známých a kolegů, kteří s nadšením tento titul očekávali. Hra byla často přirovnávána k titulům Baldurs Gate, které mě bohužel minuly. Nicméně, po zhlédnutí pár trailerů a zůčastnění se prezentační akce v Electronic Arts jsem přestal pochybovat. On už fakt, že za hrou stojí studio Bioware, je důvod k radosti, protože jen těžko byste hledali nějaké úspěšnější studio. Dragon Age s podtitulem Origins (v českém překladu Prameny, což je dosti podivné, nicméně odůvodněné), na mě začalo působit jako kouzelný svět plný různých potvor a charakterů. Omyl! Tohle brutální, krvavé a kontroverzní RPG je pořádně hutná kaše a o to je lepší! Připravte se na ten největší RPG nářez, jaký jste kdy zažili.

Počátek nebo pramen?

Začněme pěkně od samého počátku (nebo radši pramenu?), a to tvorbou postavy. Podobně jako v mém oblíbeném TES4: Oblivion, ale zde je editor výrazně nápaditější a rozmanitější. Nejprve vyberete rasu a původ, což má za následek odlišný start vašeho dobrodružství. Já sám jsem začínal poprvé v elfském táboře banditů a v druhém začátku jsem byl vržen mezi lidi na jakési panství, kde zuří bitva. Nezapomeňme rozdělit bodíky do dovedností a jdeme na to. Poté co opustíte editor, jste vrženi do hry, ale do jakéhosi úvodu v kterém strávíte zhruba 3h hraní, kde si projdete tutoriál a odstartujete vaše velkolepé dobrodružství. V tomto bodě se pak odlišné začátky spojí v jeden celek a zde hra opravdu začíná. Pojďme se spolu vydat do Fereldenu!

Epický příběh vás požene

Přesto že mám za sebou i knihu Dragon Age: Ukradený Trůn, rozhodně nebylo nutné mít tuto knihu přečtenou. Příběh hry je skutečně tak silný, že vás pohltí hned na začátku a pustí vás až na konci, což je ale dosti neobvyklé, jelikož u hry můžete strávit i neuvěřitelnou stovku hodin a možná i více. Sám jsem hru nedohrál až do samého konce, takže jsem ještě sám zvědavý, jakým způsobem příběh vyústí. Celé dobrodružství je propleteno velkým množstvím zvratů a díky tomu dojde na spoustu rozhodnutí, které mají za následek další rozvíjení příběhu a také postav, které v něm vystupují. Navíc velmi zajímavý je fakt, že hra nabízí pouze maličký zlomek z celého světa Dragon Age, takže pokud si to představíte, zatočí se vám hlava z té ohromné plochy. Společně s vámi se do akce vždy vrhnou další tři charaktery, což je však trochu problém pro vás. Ano, postavy vás sice pokaždé podpoří v nějaké bitvě, ale zásadním problémem je morálka vašeho týmu. Musíte neustále dávat pozor na hodnotu karmy vašich spolubojovníků. Ne všichni se mezi sebou budou mít rádi a dokonce dojde na ostré slovní výměny nebo dokonce budete donuceni danou postavu usmrtit, snažte se tedy některé z hrdinů prostřídat a ponechat v táboře. Velice zajímavě si autoři pohráli s jednotlivými charaktery, jelikož každý má svůj vlastní život, vlastní vzpomínky, vlastní problémy atd. Obvzláště s některými bude velice, velice těžké vyjít.

Bitvy probíhají buďto v reálném čase nebo se dá hra pomocí mezerníku zastavit a vše dobře promyslet. Po zastavení si v klidu rozvrhnete jednotlivé útoky, příkazy, zjistíte počet nepřátel kolem sebe, přidáte nějaká ta kouzla a máte vystaráno. Jistě, většinou si vaši pomocníci stačí v boji sami a společně s vaší pomocí, zvládnou porazit svého nepřítele. Postupem času se dostanete k horším protivníkům a bossům, kde je obzvláště důležité zachovat chladnou hlavu a vyrazit do útoku s vynaložením největšího úsilí.

Ach, ten Ferelden…

Teď je čas přejít k tvrdé kritice. Ta se týká celkového cestování po Fereldenu a možnosti procházení se po Fereldenu. Ale ejhle! Ono to nejde. Milovali jste onu volnost, která byla například v Gothicu nebo již zmíněném Oblivionu? Tak to máte bohužel smůlu, nic takového vám Dragon Age nenabídne. Pouze přechody z jedné lokace do druhé. Zde dochází k největšímu neduhu této hry, a to je časté nahrávání drobných lokací. Bohužel, mapa se nenahrává jako celek, ale je dočítána postupně. Škoda přeškoda, osobně bych si velmi rád vyrazil jen tak do přírody a nadýchal se čerstvého vzduchu, ale autoři tomuto stylu neholdují. Působí zde efekt koridorovitosti a lineárnosti, kterého se nelze zbavit.

Sex, násilí a brutalita!

Často diskutovaným tématem u tohoto titulu byla krev, násilí, brutalita a sex. Pravda tyto aspekty ve hře skutečně jsou a také proto je toto RPG nazýváno „dospělým“ a mladší hráči by se k němu neměli vůbec dostat. Přesto zde nejsou v tak drtivé většině hry a tvoří pouze její součást. Například v konkurenčním Zaklínači se nějakým těm sexuálním pletkám zkrátka nevyhnete. Zaplaťpánbůh šílený song Marilyna Mansona „This is the New Shit“ zůstal pouze v trailerech a ve hře se dočkáte malebných a klidných songů navozující příjemnou atmosféru správného RPG. Obával jsem se, že tvrdé skladby se dostanou i do samotného gameplaye a o to byla moje radost větší, když tomu tak nebylo, a to i přesto že mi tvrdá hudba vůbec nevadí. Škoda jen zpracování hry, protože hra působí zastaralým dojmem a bohužel hráče, které hra neoslovila ještě před vydáním, povětšinou ani neosloví. Co si budeme povídat, většina dnes hledí pouze na to, jak hra vypadá, než jak se hraje. Celkově vzato postavy nejsou špatně zpracovány, ale okolí je o něco horší, než je dnešní průměr. Přeci jen, engine Aurora je dnes poněkud starý a zřejmě bude u dalších titulů nahrazen novým. Ale i tak má tento jednu ohromnou výhodu, a tou je nenáročnost na hardware. Skutečně hra se dá spustit i na starších sestavách.

Dragon Age: Origins není zrovna mým šálkem kávy, ale po zahrání mi došlo, že i jiný styl RPG mě dokázal chytnout a to poměrně silně. Zřejmě je to díky silnému příběhu, parádním charakterům a možnostem celé hry. Přesto mě zklamalo cestování a přímočarost ve hře, což mě mrzí, ale nějaké ty bodíky za to budu muset srazit. Nicméně ti kteří jsou spokojeni, nechť si k hodnocení 5 procent přičtou. Přesto se u mě toto temné fantasy RPG řadí mezi nejlepší tituly tohoto žánru a konkurence je věru velká. Bioware tedy opět nezklamalo a může si přičíst další parádní titul do již tak nabušené sbírky.

- Vynikající a fungující RPG svět
- Dlouhá herní doba

- Slabší technická stránka