Arcania: Fall of Setarrif – Recenze

Nepříliš vyvedený datadisk Gothicu 4 v naší recenzi

23. 1. 2012

To že se původní Arcania: Gothic 4 příliš nepovedla, už nějakou tu dobu víme. Nicméně stále ještě se našlo pár důvodů, proč si ji mohli zejména skalní fanoušci zahrát a mohli být i lehce spokojeni. Nicméně v Jowoodu jehož sláva už zhasla, se před nějakou dobou rozhodli vytvořit datadisk ke čtvrtému dílu. Ten nakonec převzala jiná společnost, a jelikož už byl produkt hotový jen ho vypustit do světa, tak je tady. A jak to vlastně dopadlo?

Jak Gothic Gothicem byl

Inu, někdy je dobré v nejlepším přestat. Nejlepší do dnes zůstává druhý díl Gothicu, ale ani jeho návrat díky Gothicu 3 nedopadl vůbec špatně a právě zde měla série Gothic skončit. Nicméně to se zřejmě nechtělo chlapcům z Jowoodu a tak přivedli na svět čtvrtý díl, který značně pohořel a citelně zde chyběla zručnost Pyranha Bytes, kteří poměrně uspěli se svým Risenem.

Datadisk nese název Fall of Setarrif, což tak trochu mluví za vše. Náš nový hrdina z předchozího dobrodružství se ihned vydává opět na cestu, neboť démon, kterého z krále vyhnal, stále putuje po světě a dělá neplechu. Teď momentálně nemá nic lepšího na práci, než že rozohnil vulkán, jenž rozlévá lávu po kraji a posedl kletbou kde koho.

Děj skutečně začíná téměř hned po předchozích událostech a člověk by tedy očekával, že přijde nějaký konečný střet, kde se dočkáme důstojného odchodu série Gothic z herního světa. To se však nestane. Ačkoliv to musím nerad jako fanoušek značky říci, průchod tímto dodatkem je naprosto zbytečný a celková práce jaká na něm byla odvedena je zbytečná.

Fall of Setarrif je ještě mnohonásobně jednodušší než předchozí Arcania. Už začátek je poněkud zvláštní, když máte na výběr nahrát postavu z Arcanie a nebo začít s novou. Pokud si nahrajete tu z Arcanie, což není povinnost a navíc nemusíte mít Arcanii ani nainstalovanou, to je asi největší pozitivum tohoto přídavku, tak je vše jasné, ale je zde i možnost začít, jakoby od znova. Ale i tak je vaše postava na vysokém levelu a veškeré schopnosti potřebné pro třídu, kterou zvolíte – mág, lučištník, bojovník jsou již vylepšené na maximu, takže zde jsou získané zkušenosti opravdu k ničemu.

Poslední cesta staré bandy

Fall of Setarrif pohřbívá značku Gothic ještě více než je to možné, už jen z rozhovorů vám přijde, že postavy jsou zde nyní úplně k ničemu, protože kdyby vám autoři na začátku dali kompas a směr, tak můžete na konec projít bez nějakých přiblblých rad ostatních. Mapa se ze začátku jeví velmi pěkně. Začínáte na prosluněné louce, která za menší farmou přechází v pěkný lesík, poté v pláž a za chviličku už jste v odporném Setarrifu. Ten je již podroben zkáze a tak zde najdete jen rozvaliny a pitomé miniquesty, které musíte splnit, než budete vrženi k finálnímu bossovi. Co se týče vedlejších questů, tak pokud jsem při hraní na nějakou dobu neusnul a to není úplně vyloučeno, tak jsem narazil jen na jeden jediný a to hned tenprvní na farmě, kdy se tamní hospodáři potřebují zbavit posedlých vlků.

Zůstaly zde úchylné úkoly z minula, kdy Milten něco potřebuje, ale už pro to poslal Lestera a ten se zase ztratil, takže ho máte vypátrat. Lester, poté co ho najdete, vám vyloží, co se stalo a vy zas pokračujete dále. Jedinou zajímavou novinkou tohoto dobrodružství je, že nehrajete úplně celou dobu za bezejmenného hrdinu z Feshiru, ale také máte možnost hrát chvilku za Gorna a Lestera. Je to ale bohužel záležitost asi tak na tři minuty, takže si to ani nemůžete nijak vychutnat. Víceméně opět jediné co tenhle paskvil drží u značky Gothic jsou postavy, které zde vystupují. Zcela nepochopitelně se totiž všichni sejdou v Setarrifu. Nechybí tedy Gorn, Diego, Lester, Xardas a pár dalších.

Jak jsem již naznačil design lokací, by nebyl až tak špatný, ale stále je vše příliš uzavřené a nemáte možnost sejít z cesty, udělat nějaký ten čin navíc a vrátit se zpět ke svému putování. Jenže všechny pěkné lokace vám hra nasadí hned na začátek, poté se pohybujete jen v hnusném Setarrifu a případně v jeho podzemních prostorách, což asi byla nuda ze všech největší. Co se týče nepřátel ani těch se tu nijak nenabažíte. Ne že by jich snad bylo málo, ale jsou to stále ti stejní a hlavně s žádným z nich nebudete mít nejmenší problém. Teprve ve chvíli kdy si myslíte, že by se to konečně mohlo někam pohnout, se ocitáte na prahu jeskyně, kde se odehraje finální souboj a po něm? Jen plytká animace a konec.

Fall of Setarrif jen dokázal, že Arcania nezvládla zprznit značku Gothic dostatečně a tak tento přídavek vyšel zřejmě proto, aby dílo dokonal. Nudná příběhová linka, kterou nezachrání už přežité charaktery hrdinů, tupé rozhovory a ani vynikající grafika. Po krátkých třech hodinách hraní se ocitnete na konci a nevíte, co si máte myslet dřív. Toto je jeden z nejslabších herních datadisků s nímž jsem měl tu čest a pokud vám unikne, tak nemusíte zoufat.

- Grafické zpracování
- Možnost spustit samostatně
- Hudba