Zavřít reklamu

XCOM – Preview

Dojmy z obnovené legendy XCOM

3. 3. 2012    

Je tomu již dlouhých 16 let, kdy spatřila světlo světa první hra ze série XCOM, nesoucí titul UFO: Enemy Unknown. Ta sklidila velký úspěch především díky tahově zaměřeným soubojům s mimozemšťany, které tehdejší herní komunitu doslova nadchly,, což jasně dokazují udělená vysoká hodnocení. Čas však nemilosrdně plynul dál a po kdysi slavné XCOM sérii se slehla zem. Poslední dva tituly X-COM: Interceptor a X-COM: Enforcer byly přijaté značně rozporuplně, ale nyní nám snad svítá na lepší zítřky. Pod taktovkou vývojářského studia 2K Marin již 3 roky vzniká nová hra s všeříkajícím názvem XCOM. Do jejího vydání nám ještě nějaký čas zbývá, ale již nyní máme dostatek zdrojů na to, abychom vám ji mohli pořádně představit. Zvládne se nový XCOM vyrovnat svým prvním předkům, nebo bude následovat upadající trend pozdějších dílů do propadliště herních dějin?

Ti z vás, kdo mají původní X-COM stále v paměti, si budou muset zvyknout na mnohé změny. Například děj již není zasazen v moderní době, nýbrž se vrací do historie, konkrétně do Ameriky roku 1962. Zde se ujmeme role speciálního agenta Williama Cartera, jehož úkolem bude, jak už to ostatně v X-COM sérii bývá, ubranit svou drahou planetu před útoky mimozemšťanů. Coby člen jednotky XCOM tak budete muset sestavit člen těch nejbriliantnějších myslí, aby vaše poslání mohlo skončit úspěchem. Na zjištění, jakou roli bude hrát příběh XCOM z hlediska celé X-COM série, si zatím ještě budeme muset chvíli počkat, ale ponechme zatím příběh stranou a pojďme se konečně podívat na to, čím nás hodlá XCOM udržet u našich obrazovek.

Z hlediska gameplaye si musíme ujasnit několik věcí. Zaprvé – zapomeňte na spíše strategickou tahovou hru, jakým byl první UFO: Enemy Unknown. Nový XCOM se ponese mnohem více v FPS stylu, vždyť na něm také pracuje mnoho vývojařů, podílejících se dříve na Bioshocku. Ale ani fandové původního herního stylu se nemusí moc obávat. XCOM totiž nehodlá být čistě akční hrou, jakou právě výše zmíněný Bioshock veskrze byl. Namísto toho se můžete těšit jak na taktické, tak na výrazné RPG prvky, které budou ve hře obsaženy. RPG faktor bude zastoupen výše zmíněnou existencí týmu. Jakmile jednou nové členy naverbujete, budou získávat zkušenosti, za které jim budete moci vybírat nové schopnosti a vytvarovat si je k boji podle svých představ. Co se taktizování v soubojích týče, ačkoliv mnoho času věnujete bojování z pohledu první osoby, dostanete do vínku také „taktický mód“. V něm se herní čas zastaví, pohled oddálí a vy budete moci naplánovat jednotlivé kroky a akce vašich kolegů, stejně jako získáte lepší přehled o taktických příležitostech na bojišti. Celkově vzato se jak schopnosti, tak taktický mód, dají přirovnat k jedné jediné sérii – Mass Effect. Celé to ale zdaleka nemusí být na škodu, vždyť s úspěchem, jaký Mass Effect oprávněně sklízel, to celé může velice dobře fungovat i v XCOMU. Pokud si však říkáte, že je toho všeho zatím nějak málo, tak máte pravdu, protože to ještě není vše.

Kromě vylepšování postav budete mít možnost upgradovat také vaší základnu. Za tímto účelem bude třeba zajímat nepřátelskou technologii, jejímž zkoumáním se budete čím dál tím víc dostávat nepřátelským mimozemšťanům na kobylku. Velkou škodou je, že nám tvůrci zatím neprozradili, jaké výhody budeme moci tímto způsobem získat. Díky zveřejněným videím můžeme prozradit pouze to, že kupříkladu taková přeprogramovaná mimozemská věžička umí mezi nepřáteli (a před přeprogramováním i mezi vámi) nadělat pořádnou paseku. Za zmínku stojí také způsob výběru misí, kterých se budete chtít zúčasnit. To vám bude umožněno prostřednictvím hlášení, které vás budou na základně informovat o hodnotných cílech a neobvyklých událostech. Jejich pojetí je však zcela nelineární a bude tedy jen na vás, kterých misí se zúčastníte a kterých ne, i když se dá čekat, že nějaký ten příběhový zvrat vás dříve či později vždy nakonec potká. V rámci těchto misí se podíváme například do Rosemontu v americkém státě Georgia, který se nám představil v dříve vydaných videích.

Oproti všem těmto informacím, ze kterých si můžeme udělat relativně jasný obrázek, co nás čeká přímo v akci, jsme bohužel velice omezeni tím, co víme o hře samotné. Grafika bude šlapat na stále kvalitním Unreal Enginu 3, což dává naději, že i hráči se slabšími sestavami si budou moci XCOM bez problémů zahrát, pokud oželí větší vizuální hody. Na pochybách nás zatím nechává multiplayer, o kterém ze strany vývojářů nepadlo ani slovo, ačkoliv by byla velká škoda, kdyby měl u hry s takovýmto potenciálem chybět. I tak si ale tato kombinace Bioshocku a Mass Effectu zasazená do světa X-COM bezpochyby zaslouží veškerou pozornost, která je jí věnována. V prezentacích na E3, kde za poslední dva roky XCOM ani jednou nechyběl, dokázali 2K Games herní veřejnost docela slušně navnadit a my doufáme, že v tom budou i na letošní E3 pokračovat. O zbytku již rozhodne rok 2013, kdy by měl XCOM vyjít pro PC, PS 3 a Xbox 360. A pokud vám zaujal, pak zůstaňte s námi, neboť veškeré nové informace vám přineseme hned, jakmile se objeví.