Zavřít reklamu

Metro: Last Light – Preview

Temná zákoutí v preview na Metro: Last Light

28. 7. 2011    

Všichni si zcela určitě pamatujete loňské velmi povedené Metro 2033, které se ihned zařadilo mezi špičku hororových FPS. Zprvu docela nenápadná hra z dílny ukrajinských 4A Games s prakticky žádnou marketingovou kampaní se stala za krátkou dobu po svém vydání úspěšnou hrou, nad jejíž kvalitami pokyvoval uznale hlavou nejeden recenzent. A proto logicky muselo přijít pokračování – Metro: Last Light.

Vítejte v apokalypse

První díl této post-apokalyptické východoevropské ságy se inspiroval stejnojmennou knihou od uznávaného spisovatele Dmitrije Glukhovského. I on navázal na svůj tvůrčí úspěch a vydal pokračování románu s jednoduchým názvem Metro 2034. Kdo čekal, že se tak bude jmenovat i další hra, asi ho napadla otázka, proč tomu tak není. Inu proto, že se tvůrci herního pokračování již neinspirují příběhem druhé knihy, ale připravují svůj vlastní příběh. V jistém směru je to i logický krok.

Hra tak bude navazovat přímo na konec prvního dílu a opět se ujmeme role Artyoma, jen o 20 let později. O samotném příběhu se toho stále moc neví (ostatně tak jako o celé hře), ale tvůrci dle svých slov prý na dějovou linku kladou velký důraz, stejně tak na uvěřitelné a vyvíjející se postavy. Nové Metro chtějí pojmout velkolepěji a více filmověji, než díl předchozí – s tím také souvisí pár naskriptovaných “wow“ momentů alá Call of Duty, které si prý budeme pamatovat ještě dlouho po dohrání hry. Uvidíme. Že by ale hra sklouzla do bezmyšlenkové hollywoodské akce, to tady zcela určitě nehrozí.

Pokračování Last Light by mělo mít po vzoru svého mladšího brášky také dvě různá dějová zakončení. Jak kterého docílit, jakými herními postupy či rozhodnutími, to lze jen těžko odhadovat – ostatně tak tomu bylo i u prvního dílu. Rozhodně to bude ale důvod, proč si tu napínavou podívanou projet ještě jednou. Dalším důvodem, proč by nám hra měla na harddiscích vydržet podstatně déle, než první díl, bude nově i multiplayer, o kterém prozatím bohužel nevíme vůbec nic. Hra ale ještě zdaleka není dokončená a proto se dají nové informace očekávat v průběhu příštích měsíců. Tvůrci totiž slibují velkou marketingovou kampaň, kterou u Metra 2033 moc nepodporovali – Last Light je zcela bezpochyby hlavním koněm studia v příštím roce. Máme se tedy rozhodně na co těšit.

Špičkový vizuál

Co se týká herního prostředí, vše zůstává při starém. Svět je zničen nějakou blíže nespecifikovanou katastrofou a zemský povrch se stal pro běžné lidi neobyvatelných místem, které je zamořeno jedovatými výpary, krvelačnými monstry a v neposlední řadě také krutým mrazem. Zničená Moskva už minule působila neskutečně atmosféricky, stejně tomu bude určitě i nyní. Valnou část hry ale opět strávíme v podzemí Ruské metropole – v metru. Znovu se budeme pohybovat po opuštěných, ale i hojně zalidněných stanicích moskevského metra, v temných tunelech, opuštěných podzemních továrních objektech a občas vykoukneme i na neméně nebezpečný zemský povrch. Podzemní stanice metra stále obývají neonacistické či komunistické frakce, které jsou nepřátelské nejen vůči sobě navzájem, ale i vůči nezvaným vetřelcům. Proto se ve hře hojně uplatní i stealth způsob hraní (akce samozřejmě také nebude chybět). Čeká nás nově například plížení, tiché ruční chvaty, jimiž Artyom odrovná nepřítele a podobné věci.

Možná se této větě budete divit, ale i grafika od minula udělala slušný krok kupředu. A to i před rokem se řadila ke špičce. Hra bude samozřejmě podporovat DirectX 11 a bude implementován i nový fyzikální engine, který slibuje zničitelné prostředí. Vizuální orgie jako s Frostbite ohledně fyziky asi čekat nemůžeme, ovšem veškeré malé předměty půjdou zničit, stejně tak třeba i úkryty nepřátel. Fyzika má být prý jedna z nejrealističtějších, jakou jsme kdy ve hrách mohli spatřit.

Celkový grafický kabát nového Metra bude patřit opět k tomu nejlepšímu, co lze v současné době na trhu her spatřit. Už i minule jsme se dočkali neskutečně kvalitního grafického zpracování, které díky slušné optimalizaci opravdu bralo dech všem hráčům. Vrcholem má být nová práce se světlem a stínem. Světlice svým třepotavým světlem rozeženou pavoučí obyvatele podzemí po stěnách tunelů do svých úkrytů, plamínek zapalovače vrhá dokonalé stíny a třepotá se dle rychlosti chůze, či podle proudícího vzduchu. Při přestřelkách mohou vzplanout ohněm i papírové krabice či dřevěné prvky a pomohou nám tak lépe přehlédnout bojiště. Světlo a oheň budeme moci navíc používat ve svůj prospěch, a to jak ve stealth misích, tak i v těch akčnějších pasážích. Při pronásledování nepřátel je můžeme znejistět pomocí vymontování žárovek z tunelového osvětlení, kýblem s vodou lze pak uhasit i třeba oheň v krbu. Vývojáři, jak se zdá, si dávají na novém Metru hodně záležet.

Do nového bude přepracována i poničená Moskva, která se minule oproti podzemí zas až tak nepovedla, ale nyní dle videí vypadá opravdu nádherně. Napínavá, hororová atmosféra, to hře minule přisoudilo obrovské plus a tohle vše zůstává i pro pokračování zachováno. Můžeme tedy očekávat lineární temnou akci, která bude okořeněna spoustami “lekaček“, kvalitním příběhem a nenapodobitelnou atmosférou, která nás minule tak pohltila. To vše v dokonalém grafickém zpracování a navrch obohacené multiplayerem, u kterého panují přece jenom trošku obavy, jak do celkového konceptu hry zapadne. To ale ukáže až čas, hra by měla vyjít v průběhu roku 2012 na PC, PS3, X360 a měla by být jedním ze startovacích titulů na novou konzoli Wii U.