Zavřít reklamu

Report z IEM

Report ze světového finále Intel Extreme Masters – jedné z největších a nejprestižnějších akcí tohoto roku.

18. 3. 2014    

Jednoho krásného dne mi volali z eSuby, jestli bych neměl zájem jet na Intel Extreme Masters (dále IEM). Moc jsem neváhal a příležitost jsem chytl za pačesy. Nelituju.

Když už jsem potvrdil účast, začal jsem o sobě pochybovat, jestli dokážu zpracovat tak velkou akci, jako je IEM. Nakonec jsem se v sobě utvrdil a začal jsem balit. Jako dítě správných “skautských“ rodičů jsem si nabalil hodně oblečení, kupu zbytečností a hlavně asi kilo řízků.

Na akci nás jelo celkem 19, jednalo se o lidi převážně z managmentu eSuby, hráčů a hráček eSuby, novinářů, nebo známých osobností.

Byli jsme domluvení, že mě a Graci, jednu z členek eSuby.ladies, vyzvednou v Ostravě. S Graci jsem se neznal, vlastně jako s nikým, s kým jsem jel. Brzo jsme se seznámili, pokecali jsme o LoLku, pozišťoval jsem, jaké jsou vztahy v eSubě, kdo je vlastně kdo. Výlet se mi začínal líbit. Naštěstí já, jako Ostravák, to nemám do Katowic daleko, cesta trvala něco málo přes hodinku, chudáci Pražáci byli na cestě už skoro 5 hodin. Dojeli jsme do hotelu Stará Kamienica. Byl jsem vyloženě překvapený z luxusu, ve kterém jsme bydleli. Hotel byl malý, skoro až rodinného typu, celý byl krásně zařízený, absolutní spokojenost. Byl jen jeden problém, nefungovala mi wifi na notebooku. Přežil jsem to.

Po krátkém vybalování a čekáni na Herdynovce jsme vyrazili na místo konání IEM, na stadión Spodek, dočasnou Mekku světového e-sportu. Nikdy jsem na tak obrovské akci, jako IEM je, nebyl. Byl jsem překvapen, o jak obrovskou akci jde, kolik lidí tam je, ale taky jsem byl překvapen z počtu vystavovatelů.

První den se hrálo na obou hlavních stagích, tam se hrálo League of Legends a Starcraft 2. Na vedlejší stage se hrál Counter-Strike: Global Offensive. Já jsem jedním okem sledoval jak LoLko, tak Starcraft. První den se v LoLku hrály hlavně skupiny, atmosféra na stadiónu byla dobrá, zvláště v případě, kdy hráli proti sobě dva evropské týmy. Největší podporu měli týmy Fnatic a Gambit Gaming. V sekci Starcraftu se hráli celkem dlouhé a vyrovnané hry, největší událost byl ragequit švédského hráče NaNiwa, diváci dali jasně najevo nelibost a hráče vypískali.

Na stadiónu bylo hodně vystavovatelů, většina z nich se nebála vytáhnout a ukázat to nejlepší a nejnovější co mají. Mohli jsme se projet v simulátoru formule 1 nebo v autě značky Porsche. Vystavovatelé nechávali návštěvníky vyzkoušet své počítače, konzole, simulátory nebo periferie, jediný problém byl, že se na toto čekaly neskutečně velké fronty, s tím se ale dalo počítat.

První den byl za námi, dojeli jsme zpět na hotel, chvilku jsme se odpočinuli a pak jsme si udělali menší soukromý večírek.

Vstávání druhý den bylo pro mě celkem těžké, trošku jsem přebral. Posnídali jsme, já si sbalil své, už trošku jeté řízky na stadión a vyjeli jsme. My, jakožto držitelé press karet jsme měli možnost vstupu na stadión dříve než ostatní návštěvníci. Díky tomu jsem si taky vyzkoušel nějaké vystavované kousky a taky jsem se setkal s velmi sympatickou PR manažerkou společnosti Kingston HyperX, která mi zapůjčila sluchátka na preview.

Druhý den byl ve znamení bojů o finále, jak v LoL sekci tak také v sekci Starcfartu a CSka. Atmosféra začala houstnout, zvláště v Starcraft a CS sekci, protože finanční výhru bere jen vítěz, všichni ostatní odejdou s prázdnou. Na stadión došlo ještě více lidí než den předešlý, začalo být celkem těsno.

Začalo se hrát, v plánu byly zápasy mezi Gambit Gaming a KTB, hlavní tahák ale byl zápas mezi C9 a týmem Fnatic. Na druhé stage se hrál pořád Starcraft, na vedlejší stage se hrálo CSko.

Já, jako LoLkař jsem samozřejmě koukal na LoLko, byl jsem ale mírně zklamaný, jednalo se opravdu o hodně, týmy byly opravdu velice opatrné a vyloženě nikam nespěchali. Kvůli tomu byly hry celkem dost nudné a radši jsem jedním okem koukal na Starcraft, kterému vůbec nerozumím. Úplným opakem byla stage CSka, do semifinále se dostal polský team Virtus.pro. Poláci jsou úžasní diváci, po každém zabití domácího týmu tleskali, po každém vyhraném kole skandovali. Atmosféra byla úžasná. Když jsem zjistil, že Virtus.pro vyhráli, bylo mi jasné, že to zítra, v den finále bude peklo.

V sobotu byla v plánu Red Bull afterparty, já jsem bohužel nemohl jít, musel jsem si osahat vypůjčená sluchátka a zapůjčené tablety firmy Dell.

Ráno jsme vstávali celkem brzo, posnídali jsme, sbalili se, já zkontroloval, jestli jsou moje řízky ještě poživatelné a vyjeli jsme na stadión. Od stadiónu se táhl skoro nekonečný dav lidí čekajících na vstup, bylo mi jasné, že bude stadión plný. Poslední den byly, v plánu byli 3 finále. Rychle jsem ještě obletěl pár vystavovatelů a rychle jsem si šel zabrat místa, v plánu bylo finále CSka. Už půl hodiny před začátkem finále, si nebylo kde sednout, kdo zaváhal – neseděl.

Přišli moderátoři, obrovský dav uvítal domácí team Virtus.pro a finále mohlo začít. Jak říkal kapitán týmu Ninjas in Pyjamas, nebudou hrát jen proti Virtus.pro, budou hrát proti celému stadiónu. Musím říct, že takovou atmosféru jsem nezažil ani na plných Bazalech. Představte si odhadem asi 10 000 šílených, skoro až fanatických Poláků skandující “Virtus pro! Virtus Pro!“. Taky díky podpoře diváků vyhráli Virtus.pro.

Druhý v pořadí byl Starcraft 2, já jsem nikdy Starcraft nehrál, ale dalo se na to dívat. Hráli dva korejští hráči. Hero a sOs, ani jedna ze dvou prvních her netrvala více než 10 minut, Hero dvakrát doplatil na stejnou, chybu. Tyhle dvě hry byly klíčové, pak se už Hero nedokázal vrátit a vyhrál sOs. Atmosféra nebyla tak vyhrocená jako v případě CSka, ale i tak byla parádní. Hry byli hodně rychlé a velmi agresivní. Moc pěkně zahrané.

Poslední na řadě bylo finále LoLka, kdy proti sobě stál team Fnatic a KTB. Čekal jsem šílené hry, pěkné playe. Opak bych bohužel pravdou. Hry byli velmi, ale velmi opatrné, žádný z týmů nechtěl udělat chybu, hráli o hodně. Kvůli tomu byly hry dlouhé a divácky nezajímavé. To, na co jsem se nejvíc těšil, bylo bohužel pro mě největší zklamání. Nekonalo se velké překvapení a vyhrál korejský tým KTB.

.

Během finále CSka probíhalo na vedlejší stage prezentace hry Titanfall, v průběhu Starcraftu se hrála FIFA a během LoLka se měl hrát Hearthstone, na ten ale začal s obrovským zpožděním, nakonec jsme nedokoukali ani jeden zápas. Škoda.

Sbalili jsme se a pomalu jsme odjížděli z Katowic. Celkově se ale jednalo a velice povedenou akci, byla velmi dobře zorganizovaná jak ze strany eSuby tak ze strany pořadatelů akce samotné.

Když jsem ale přemýšlel o budoucnosti e-sportu, napadá mě otázka, kam to půjde dál? Jasně, zvednou se ceny, zvedne se atraktivita, kam se ale přesune celá akce? Věřím tomu, že za 3-4 roky nebude stačit kapacita ani těch největších stadiónů. Dočkáme se někdy plné Wembley arény?