Zavřít reklamu

Prince of Persia: The Forgotten Sands – Recenze

Poslední díl Prince z Persie v naší recenzi

25. 3. 2011    

Dnes se podíváme na zatím poslední díl ze série Prince of Persia. Série Prince of Persia je dnes kultem. Jordan Mechner kdysi přišel se zajímavým konceptem hopsajícího hrdiny, přes pasti, jámy a bojujícího proti zlému černokněžníkovi, který drží krásnou princeznu. Je tomu ale přes dvacet let a technologie včetně možností s ní spjatých se mění. Na sklonku roku 2003 se v Ubisoft mohou slavnostně otevřít „Rychlý špunty“, jelikož vychází do světa novodobý remake Prince z Persie. Grafika je na poměry doby na výsost luxusní a herní prvky naprosto vynikající. Neuvěřitelné akrobatické prvky se zapsali do srdcí mnoha hráčů a Warrior Within vyvolal naprostou euforii. Dnes se na nás řítí již pátý díl z dílen Ubisoftu s podtitulem Zapomenuté písky (Forgotten Sands) a doplňuje právě běžící filmový snímek Princ of Persia.

Prequel, sequel či co?

O čem že vůbec nový titul pojednává? O další strastiplné cestě našeho oblíbence s uhelnatě černými kadeřemi. To ale jistě vytuší každý z vás, a tak si to pojďme projít detailněji. Princ se po událostech ze hry Písky Času vrací do království svého bratra Malika. Ten je však v obležení nepřátelských vojsk. Princ neváhá a vyráží mu na pomoc i za cenu svého vlastního života. Nepřátelé vás ale zaženou do bezvýchodné situace, a tak Malika nenapadne nic chytřejšího, než vypustit bájnou armádu, jejíž počet je stejný jako zrnek na poušti. Chvilku si dáme pauzu, abyste mohli ona zrna spočítat. Tak, máte to? Výborně, jdeme dále.

Začátek je skvěle využit jako tutoriál, ale pro zaběhlé fanoušky série to nebude nic, bez čeho by se neobešli. Vrací se staré známé pohyby, včetně šplhání, lezení, ručkování, skákání a běhání po zdech. Princ je v té nejlepší kondici a hlavně zpátky. Pokud jste hráli poslední cel-shadové dobrodružství, budete si muset zvyknout, že zde vás žádná Elika při špatném skoku zkrátka nezachrání. Jediné co vám občas poskytne chvilku oddechu a konverzační vzpruhy, je zjevení v podobě džina. Tím je žena, která si nechá říkat Razia. Prý tu je už velmi velmi dlouhou dobu a znala samotného krále Šalamouna! Vzdejme ji tedy trochu úcty a jdeme si zase hopsat.

Mám dva přátele, čas a prostor!

Hopsání je vlastně nejdůležitějším prvkem celé hry. Každou chvilku je před vámi nějaká ta propast, díra, bodce v zemi, či další z mnoha nesmyslů, které nám autoři nadělili. A pozor, ona je to stále zábava, i když jsme na to zvyklý ze všech předchozích dílů a zde je nám to servírováno stejně, nám to nevadí a naopak je to příjemná herní doba, jen do doby než…. A zde je kámen úrazu. Autoři se přeci jen rozhodli udělat změnu v zaběhnutém konceptu a naučili Prince zmrazit určité předměty. Jak se z tohoto efektu dá těžit? Stojíte na římse a před vámi nic, jen tekoucí sloupce vody. Aktivujme efekt zmražení a vida, máme tu prvotřídní sloupy, které nám umožní přeskákat dále. A co takhle zastavit samotný vodopád a po vzniklé ledové stěně se vydrápat výše? To vše je pěkné, ale v pokročilé fázi hry dojde na strašlivou frustraci a to díky šíleným nápadům samotných designérů úrovní. Zde je nutné skákat mezi sloupy vytvořené „frost“ efektem, poté efekt vypnout a po průletu vodní masou okamžitě aktivovat znovu, aby se Princ mohl chytit vodní tyče. Šílené a hlavně ubíjející. Stačí jednou špatně skočit a ani zázračné převíjení času vám kolikrát neposkytne dostatek pokusů na to, abyste pasáž zdolali.

Mražením vody to ale zdaleka nekončí. Máme tu i jakési podivně světélkující stěny, které je třeba takzvaně si dovybavit, rozvzpomenout si na ně. Díky tomu se vám onen úsek vymodeluje do normálu, ale s tím účinkem, že předchozí odhalená pasáž se vám automaticky vyruší a při špatném načasování skoku letíte dolů. Posledním unikátním prvkem princovi moci je jakési přichytávání se různých objektů. Pokud je vaše doskočiště vzdáleno více, než je hlavní protagonista schopen doskočit, tak máte možnost se jakousi magickou silou přitáhnout. Tato magie se dá skvěle využít i k přitáhnutí na létající supy, což nám připomíná použitou featurku v posledním díle God of War.

V boji jsem nějak polevil

Po akrobacii byl v sérii vždy druhou nejdůležitější složkou boj. Tak a tentokráte pozor, pokud jste opravdu skalními fanoušky, rychle se něčeho chyťte, protože tohle jen těžko vydýcháte. Komba a různé akrobatické prvky se z boje absolutně vytratily! Tentokrát je princip boje excelentně idiotský. Máte v ruce meč a tím sekáte, a to je vše. Bohužel, nejen že neumíte ani pořádně zapíchnout nepřítele, natož efektivně, ale vy se neumíte ani krýt. Marně jsem hledal klávesu, kterou bych se mohl bránit proti protivníkovým výpadům a můžu vás „ujistit“, já ji nenašel. Boj se tedy stává příšernou záležitostí, která se velmi rychle ohraje a unudí vás k smrti. Navíc, se vám na prstech vytvoří mozoly z neustálého klikání k povelu útoku. Autoři navíc vsadili na přehuštěný boj, kde na vás útočí i desítky nepřátel naráz a mohu vám s klidným vědomím říci, že to je děs. Boj je chaotický a mnohokrát jsem se ani nemohl hnout. Co se týče boje, jsem absolutně nespokojen a ani souboje s bossy to nedokázali vyvážit na rozumnou mez.

O zpracování není třeba dlouho se rozepisovat. Poněkud nečekaně se tvůrci rozhodli sáhnout po starším provedení a cel-shade raději nechat u ledu. I tak se jim povedlo Prince oživit poměrně zdařile, i když jisté textury jako kdyby vypadly ze zatím nejúspěšnějšího Warriora. Co se velmi povedlo, tak to je design úrovní až na ty zmíněné úseky se zastavováním vody. Zmenšen byl ale počet hádanek, které jsou ve hře snad tři a zastaví vás pouze na nějakých cca dvacet minut. Kdežto pastí a nástrah je všude nadbytek a vy se budete muset zatraceně rychle ohánět, abyste tlačítko pro vrácení času ošoupali co nejméně.

Vrátil jsem se, ale nepřekvapil!

Suma sumárum, nový Princ je zkrátka stále onen miláček publika, kterého jsme mohli vídat po několik let na naších monitorech a obrazovkách. Bohužel s tím rozdílem, že mu chybí dynamičnost při soubojích s nepřáteli. Nové prvky ohledně ovládnutí přírodních živlů by také nemuseli být tolik protlačovány, ale tím pádem dostáváme starého známého Prince jako vždy. Pokud jste tedy fanoušky série, nenechte si nový přírůstek ujít, ale očekávejte mírné výkyvy v náladě. Pro ty, kteří nemají s Princem co dočinění, tak pro ty mám dobrou zprávu, vás čeká parádní pohádkové dobrodružství, které jinde těžko vyhledáte.

Klady

- stále je to Princ

Zápory

- frusstrující
- nemožnost bránit se

Hodnocení: 70%