Painkiller: Hell & Damnation – Recenze

Další díl z legendární série Painkiller je tady. Opět nás zklame nebo se dočkáme příjemného překvapení. To i mnohém více se dozvíte v temné recenzi.

19. 11. 2012

Daniel – nebeský lovec démonů je zpátky. I přesto, že ho oklamali a nechali uvězněného v Očistci, který je napůl cesty mezi životem a smrti nebo chcete-li mezi nebem a peklem. On se však nevzdává a zkouší najít cestu z toho chaotického, bizarního a pochmurného světa. A to jen kvůli jednomu jedinému důvodu. Spatřit se opět svou milovanou Catherine (tady si nejsem jistý jménem, jelikož mi vypadlo).

Danielova cesta

A to si vezměte, že natrhnul prdel dokonce i samotnému Luciferovi a jeho armádě. Ale nebylo mu to nic platné. Dostal se sice z pekla a dá se říct, že zachránil i Evu (teda střelil ji brokovnicí do zad, ale budiž). Ovšem zase zůstal sám, bez možnosti se vrátit z toho temného světa. Jenže když už to vypadalo, že hodí šipku do rakve. Zjevil se mu Smrťák (nebo také Chmurný Žnec) s nabídkou takové malé lákavé smlouvičky.

Když Daniel sežene sedm tisíc duší těch nejprotřelejších a nejdrsnějších démonů, aby si mohl Smrťáček postavit zbrusu novou armádu, dostane se Danny z Očistce. Jenže naposledy to nedopadlo dvakrát nejlépe, ale jelikož už mu to tam dost lezlo na mozek, tak na tuhle výhodnou smlouvu přistoupil, navíc do teď měl Daniel score asi něco kolem 15 tisíc mrtvých démonu (plus mínus pár tisíc), takže nějakých 7 tisíc dalších mrtvých bude brnkačka.

Nafasoval na tuhle delikátní prácičku i novou bouchačku – Lovce duší. Vyrobil ji samotný Smrťák (asi měl o víkendu čas nebo tak něco). A aby toho nebylo málo, vrátila se Eva, která opět kromě psychické podpory a předvádění se před obrazovkou polonahá, začala varovat Daniela před Chmurným Žencem, jelikož jak už víme z prvního dílu, Evička má čuch na všelijaké lotry. Ale jelikož se Danymu ta nová stříkačka fakt festovně líbila a chtěl ji tak strašně moc vyzkoušet. Tak si to jeho kosení mrtváku krapítek zhodnotíme, jelikož drsní týpci fajné roštěnky přece neposlouchají. Tak vypukl hon na dušičky.

Počátky legednární série

Jak si již všímavější čtenáři všimli. Tenhle díl Painkillera zase nemá číslovku. A navíc je nějak strašně podobný tomu prvnímu dílu a minidatadisku. A bohužel je to tak, hoši z Polska to přiznávají: s nekolkovaným alkoholem a prošlými krovkami nemáme nic společného, ale nový Painkiller s podtitulem Peklo a Zatracení (dá se to přeložit i jako Sakra a Zatraceně, ale to je jenom pro ty, kteří už na Painkillera zanevřeli) je remake jako vyšitý, aby taky né, když ve firmě The Farm 51 makají dva veteráni z People Can Fly (tohle jsou herní vývojáři stojící za sérií Painkiller, nepleťte si je s těma skokanama bez padáku).

Navíc The Farm 51 nejsou žádní fušeři, mají za sebou totiž oba díly PC hry NecroVision. Což je duologie (tohle slovo jsem si teďka vymyslel) podobná sérii Painkiller, ale přiznávám, že i když mě to dosti lákalo, zatím jsem ji nehrál. Ale určitě se k ní někdy dostanu, snad. Ale zpět k novému Painkillerovy. Je docela dost obtížné se v téhle sérii vyznat. Na začátku byl první díl a nesamostatný minidatadisk Painkiller: Battle out of Hell. Mno a pak zkrátka vyšly 4 samostatné datadisky. Akorát že kvalita, tak nějak s každým pokračováním dosti klesala. O těchto dílech a různých odnožích si ovšem povíme jindy, jelikož mám uzávěrku a už teďka jsem v pořádném skluzu.

Eva a Vaš.. teda Daniel

Ale hned, jak spustíte hru jde poznat, že to nějaký bazmek určitě není. Menu se jim velice povedlo a není to pořad to samý dokola, co bylo k vidění u předchozích dílů. Grafiku si můžete buď vyštelovat pěkně na maximum, abyste si užili tenhle vymazlenej HD remake anebo naopak snížili na dno a nostalgicky se vrátili do dob prvního dílu. Ale hlavně si dávejte bacha na položku vyhlazování obrazu. Z nějakých záludných důvodů se opětovně zapíná, jakoby se nechumelilo.

Kromě kampaně si můžete vybrat i kooperaci, jak přes síť LAN, tak i přes internet anebo po vzoru Serious Sama je zde i možnost lokální splitscreen co-op. No akorát, že ani první vydaný update jej nezprovoznil, pomůže jen Xbox 360 emulátor, který z vašeho obyčejného gamepadu udělá konzolový ovladač a pak si můžete konečně vyzkoušet  kooperaci ve dvojko u jednoho PC. Jeden hraje jak jinak za Daniela a druhý za Evu, která s obrovskou bouchačkou vypadá velice pozoruhodně.

Začátečníci si můžou ze začátku zkusit Tutoriál. Jsou to dvě menší mise, kde si vše vyzkoušíte a dostanete se do zabijácké nálady. Misí není přehršel, ale zato nepřátel ano, takže i když je hra lineární nějaký ten čásek u ní strávíte. Ovšem, když se na vás přiválí až moc záporáků je to krapet chaotické a tak trochu je nestíháte zabíjet, jelikož jich je spíše více než méně. Když to porovnám se Serious Samem 2 tak tam byly velké lokace, takže hromada nepřátel nikdy nevadila, ale v Painkillerovi jsou většinou malé oblasti a až moc nepřátel. A taky někteří simulanti z řad padouchů se sem tam, jakože zatoulají, stává se to občas, jelikož se většinou nemají kam zatoulat, ale když už se jim ta možnost naskytne, tak si jdou v klídečku na kuřpauzu a vy je pak podle šipky hledáte.

Bossové jsou v celku zajímavý a taky to jsou staří známý z jedničky, takže většina hráčů bude vědět jak na ně. Teda kromě hlavního posledního záporáka. Ale po čase snadno přijdete, jak na něj vyzrát. Navíc první boss, takový pořádný obřisko ze začátku pořád chodí někde kolem po mapě a očumuje, jak dáváte nakládačku jeho kumpánům, docela zajímavé zpestření. Co se týče krajinek, tak se mrknete, jak jinak než na funus teda na hřbitov, do zábavního parku a na koloseum. K poslechu Vám bude hrát drsná rock/punk/metalová hudba, která krásně pasuje na kosení démonů a bestií. Grafika je fakt nádherná nebo teda hrůzostrašná, jelikož je tam fakt temná atmosféra, lekaček si moc neužijete, leda i když lítající probodaní maníci můžou být i pro hororové fanoušky fakt nezvyklý (teda pokud to nebyl jenom bug).

Dušičky, dušičky množte se

Díky tomu, že teďkom byly Dušičky. Tak v Painkillerovi máte bonusovou úroveň a to hřbitov v Halloweenském stylu, kde všechny potvory nosí ty strašidelné oblečky a vy musíte sbírat lízátka jako divý, abyste uspokojily nějakého Démona závislého na sladkém. Ale to není všechno, pokud dohrajete kampaň do konce, tak dostanete další bonusovou mapu a tou je Továrna, která je udělaná ve stylu dnešních stříleček, takže tam uvidíte tak 4 druhy nepřátel, kteří po vás střílejí normálními kvéry, takže se dá říct, že je to vlastně vcelku bžunda a takové další menší zpestření.

Ještě si něco řekneme o těch zbraních. Jak jsem již zmínil, nejnovější zbraň Lovec Duší se vážně povedla. Jedním útokem střílíte ozubené kovové disky, kterými můžete oddělovat končetiny nepřátelům anebo druhým útokem se budete zase snažit vyrvat duši a vycucnout ji z těla démonů. Po čase se naučíte i různé fígly. Jako někoho zbrzdit nasáváním a rovnou mu oddělit hlavu od těla anebo ještě lepší trik a to mu samotnou duši pozměnit tak, aby se na pár vteřin přidal na vaši stranu a rozbíjel lebky ostatním.

Další zbraně už budete dobře znát. Jako standartní Painkiller (Lék na bolest), který je velice užitečný, když se na vás nalepí 20 přiteplených kostlivců anebo pro změnu stará dobrá brokovnice, která odhazuje temné mnichy až zpátky na ranní mši, navíc s ní můžete ostatní zmrazit. Nejlepší zbraní, která asi nikdy neomrzí, má jen jediné minus, je Kolíkovač. Je velice silný a můžete většinu nepřátel přikolíkovat kamkoliv chcete a navíc můžete střílet i granáty. Ovšem to veliké mínus – strašně dlouho se přenabíjí. A ostatní zbraně jsou takový průměr, ale s většinou si rozhodně užijete. Například smažení, opékání a podobné nechuťárny.

U remaku máme i vcelku solidní multiplayer pro 2-8 hráčů. Jsou tam základní mody jako deathmatch i týmovka , vlajky a pak senzační mód – Přežití. Zde naleznete pár map, kde s přáteli dáváte nakládačku hordám nepřátel s plnou výbavou i par fintami, jako namátkou – shazování výbušných sudu ze střechy a podobně.

Očistec pro každého

Takže hra to není špatná, ale má to své pro a proti. Máme tady pořádnou řežbu v temném stylu s parádním drsným soundtrackem, ale příběh dost pokulhává, jelikož vývojáři použili stejné lokace, které dokonce ořezali. Zato kooperace je zábavná a nový mód Přežití z multiplayeru si taky najde spousty fanoušků. Akorát to pro někoho může být až příliš jednoduché a těch misí v kampani, taky moc není.

Tahle hra je vážně oříšek. Jen si vezměte, že spousta lidí bude brblat jen proto, že ty bossy už dávno zná a že ti nepřátelé jsou hloupý, jak kecky. Ale cena je vcelku výhodná. Navíc dostanete dvě bonusové úrovně a ještě kratičký tutoriálek. A nová zbraň taky potěší, ale zase tolik nového tam taky nenaleznete. Tahle hra je prostě určená pro fanoušky pořádných rubaček ve stylu Duka, Serious Sama a jim podobných.

- Kooperace a mód Přežití
- Nová grafika
- Drsný soundtrack