Killzone 3 – Recenze

Recenze kultovní střílečky Killzone 3!

20. 2. 2011

První díl série Killzone se objevil již v roce 2004 na konzoli Playstation 2. Už tehdy přinesl v té době parádní grafiku a hratelnost. Po dlouhých pěti letech čekání, vyšlo druhé pokračování, které nabídlo fantastickou hratelnost a podívanou, a málokterá hra na Playstation 3 se mohla Killzone 2 vyrovnat. Třetí díl opět od Guerrily je tu a přináší opět úchvatný zážitek ze hry. Killzone 3 navazuje přesně tam, kde druhý díl skončil. Po zabití vůdce Helghastů, Scolara Visariho v jeho paláci, sedí hlavní hrdina „Sev“ Sevchenko na schodech a nad jeho hlavou letí flotila Helghanských lodí. Přesně v tomto okamžiku začíná opět boj o přežití. Jednotky ISA se stále nacházejí na planetě Helghan, ze které se musejí urychleně evakuovat. Jenomže Helghast chtějí pomstít smrt svého vládce, a proto se ISA ocitne v oslabení a v přečíslení. Příběh není zrovna tou nejsilnější stránkou hry, ale stále na poměr dnešních stříleček má něco do sebe.

Parádní zážitek

Hratelnost je opět perfektní a nabízí opravdu intenzivní zážitek z války, který si budete dlouho pamatovat. I když jsou mise dosti lineární, tak se neustále něco děje, a hra vám nedá ani chvilku odpočinout. Nekonečné přestřelky jsou vynikající, a to hlavně díky umělé inteligenci vašich nepřátel. Kolikrát vás překvapí tím, co udělají. Chytře se kryjí za různými objekty, navzájem se doplňují a často vás dokážou i obklíčit a pořádně vás rozstřílet na cucky. V tomto směru je Killzone o krok napřed, před svými konkurenty. Ačkoliv kampaň v Killzone 3 je krátká, tak nabízí různorodé mise a v žádném případě se nemusíte obávat stereotypu. Killzone 2 byla spíše válka uprostřed města a prostředí se moc neměnilo. A proto tvůrci připravili různorodé prostředí. A tak ve hře zavítáme do džungle plné nástrah, zamrzlých pustin či přímo do helghastí vesmírné stanice. Design jednotlivých levelů je fantastický a každý přináší zcela jedinečný zážitek. Náplňě misí jsou také více různorodé, a proto se u hry nebudete ani chvilku nudit.

Také se často ve hře dostaneme za nějaký ten stroj. Ať už je to tank, robot, vesmírná loď nebo jetpack, tak se jedná o parádní zpestření. Aby celá hra nebyla jen o zběsilém střílení, tak v misi, kdy se musíme prodírat džunglí, jde především o taktiku a a stealth akci. V této misi opravdu hodně využijete novou schopnost, kterou oplývá hlavní hrdina. Tou je brutální zabití zblízka. Stačí se opatrně připlížit k nepřátelskému vojákovi, stisknout požadované tlačítko a Sev si nic netušícího protivníka chytne a podřízne. Během této mise jsme se také dostali do situací, ve které se kolem nás nacházelo příliš mnoho vojáků s mechanickými stroji. Jakmile jsme někoho zabili, ihned si toho někdo všiml a byli jsme bez šance. Proto bylo moudré se jen nenápadně plížit skrz vysokou trávu kolem všech. V takovýchto momentech nám nabíhala až husí kůže.

Něco nového

Aby přestřelky nebyly stejné, jako ve všech FPS hrách, tak již druhý díl Killzone přinesl krycí systém, který byl parádní, ale spíše ho nebylo nutné použít. V Killzone 3 můžeme být rádi za to, že je k dispozici. Boje jsou opravdu tuhé a hrdina není nesmrtelný, i když někdy skoro ano. Pokud dostanete určitý počet zásahů, tak padáte k zemi, jenomže po vašem boku je skoro po celou dobu starý známý Rico Velasquez, který byl již v předchozích dvou dílech. Ten vás většinou dokáže oživit, tedy pokud se k vám dostane. A vy můžete pokračovat, jako by se nic nestalo. Ze začátku se nám to zdálo trochu jako zbytečné zjednodušení, ale nakonec jsme byli rádi, že je Rico s námi, protože někdy vám dá hra opravdu zabrat.

Jako úplná novinka je možnost brutálně zabíjet Helghasty, jak potichu, tak i během přestřelek. Stačí přiběhnout k nepříteli a místo klasického úderu pažbou mu Sev například zapíchne nůž do oka nebo mu rovnou vypíchne oči. Tuto novinku si velice pochvalujeme, protože opět navyšuje zážitek. Další inovací je možnost používat jetpacky. Po jeho nasazení můžete létat, a tím získat výhodnější pozice. Na jetpacku je připevněn kulomet, který má neomezený počet nábojů a tím pádem se stáváte prakticky neporazitelným. Druhů nepřátelských sil zase trochu přibylo. Kromě klasických pěšáků s puškami narazíte třeba na lovce, kteří sice používají pouze svůj nůž, ale jsou pekelně rychlí a jedinou ranou vás zabijí. Dále se v bojích objevují létající nepřátelé, kteří používají jetpacky osazenými těžkými kulomety. Ti vám dokážou docela dost znepříjemnit život, protože je někdy docela obtížné je trefit. Za celou kampaň jsme měli v rukou velké množství zajímavých zbraní. Klasické pušky střídali různé těžké kulomety, raketomety a další smrtící zbraně. Takže každý si určitě přijde na své. Celá kampaň je naprosto perfektní a do ní přibyla možnost zahrát si jí v kooperativním režimu na jedné konzoli pomocí rozdělené obrazovky. A tak je možné projít celé válečné peklo s kamarádem. Bohužel postrádáme možnost online kooperace. Přeci jen dnes většina her nabízí tuto možnost, tak proč Killzone 3 ne.

Samozřejmě, že nechybí multiplayer, který je poslední dobou ve hrách hodně žádaný. Ten nabízí tři herní módy Warzone, Guerrilla Warfare a Operations. První dva módy určitě znáte, pokud jste hráli Killzone 2. Ve Warzone se jedná o sérii úkolů v náhodném pořadí. Který z týmů splní více z těchto úkolů, vítězí. Mód Guerrilla Warfare je klasický team deathmatch, ve kterém musí jeden z týmu během časového limitu dosáhnout většího skóre než ten druhý. Poslední zmíněný mód Operations nabízí zajímavé úkoly, které musí vždy jeden z týmů splnit a ten druhý se tomu snaží zabránit. Multiplayerové mapy jsou jen nepatrně inspirovány těmi ze hry pro jednoho hráče, a tak si jich užijete do libosti. Za každé zabití či splnění úkolu získáváte body, díky kterým je možné odemykat si nové a nové věci. Pokud nemáte Playstation 3 připojen k internetu, tak je možné všechny multiplayerové módy hrát v offline režimu proti playstationem řízeným hráčům.

Neuvěřitelná podívaná

Killzone 3 běží na stejném enginu jako dvojka, ale tvůrci nelenili a přidali spoustu efektů a celkově ho vyladili. Grafika je naprosto úchvatná a přináší opravdu velkolepou podívanou. Animace všech postav vypadají hodně reálně a podtrhují celkový dojem. Jediné co se hře po technické stránce dá vytknout je občasné zasekávání hry při načítání nové lokace, což bylo i ve druhém díle. Hudba je opět skvělá a ozvučení také. Pokud vlastníte 3D televizi, můžete si KZ3 užít ještě více. Bohužel tuto možnost nemáme, a tak se musíme spokojit s klasickým 2D. Ovládání je velmi příjemné a jednoduché. Navíc hra nabízí možnost ovládání pomocí pohybového ovladače Move. Ze začátku nám to dělalo docela velké problémy si zvyknout, ale po chvíli jsme si zvykli. Pokud si ale chcete Killzone 3 opravdu užít naplno, doporučujeme raději klasický Dualshock 3.

Killzone 3 je špička svého žánru a nabízí nezapomenutelný zážitek. Strhující kampaň, která měla ukončit celý příběh této fantastické série, nijak sérii neukončila. A proto očekáváme, že se dočkáme dalšího dílu. Přece jen by byla škoda zakončit takto výborně rozjetou sérii.

- Vynikající hratelnost
- Parádní hudba a zvuky
- Úchvatná grafika