Driveclub – Recenze

Driveclub přichází jako bojovník o titul nejlepší závodní hry a celkem se mu to daří!

8. 10. 2014

O Driveclubu se mluvilo dlouhé měsíce před vydáním a vypadá to dle ohlasu, že se o něm bude mluvit ještě dlouhé měsíce poté. Hra zažila nějaký ten odklad, aby se vše doladilo a dobrousilo do nejmenších detailů. I tak ale Driveclub nevychází kompletní, o čemž se zmíníme níže. Za hrou stojí studio, které má na svědomí různé závodní hry, jako je série Motorstorm či WRC, taktéž na předchozích konzolích rodiny Playstation.

Arkáda či simulátor?

Driveclub od samého počátku nebyl zamýšlen jako obyčejná závodní hra, jako je tomu po několik let v zatuchlém Need for Speed. Autoři chtěli přijít s něčím inovativním a podobně jako v konkurenční Forze Horizon 2 přináší spoustu funkcí, které koření zážitek ze závodění. Většina služeb totiž běží online a právě ty dělají z Driveclubu to hlavní. V případě že se spokojíte jen s kariérou, tak si o ní povíme něco blíže.

Kariéra je velmi zajímavě pojata. Narozdíl od konkurenční Forzy nemá Driveclub obří otevřenou mapu, ale snaží se na to jít pěkně postaru. Máte k dispozici různé závody a šampionáty, jako tomu bývalo ve starších dílech série Gran Turismo. V Driveclubu ani tak nejde o to pokaždé dojet první, ale snažit se v závodě krom toho také získat vedlejší aktivity. Do každého závodu vstupujete s konkrétními cíly (příklad: dojeďte do třetího místa, získejte minimálně tento počet bodů atd.), tím odemykáte další výzvy a šampionáty. Jednotlivé body se pak porovnávají s vašimi konkurenty, což je defacto každý kdo v Driveclubu závodí.

Driveclub poměrně neodpouští pokud jde o samotné závodění. Hra je mnohem přísnější vůči hráči než jiné závodní arkády. Ačkoliv ani Driveclub není čistým simulátorem, tak se snaží být něčím mezi. Jízda vám zpočátku může připadat podivná a máte trochu dojem že auta na silnici tak trochu plavou než že by skutečně zatáčela. Časem si ale uvědomíte, že tento model jízdy je mnohem věrnější a příliš se s vámi nemazlí. Nebrzdil jsi? Tak jdeš z tratě ven!

Hra vás neustále nutí se do zatáček připravovat a odhadovat styl jízdy. Pokud se nepřizpůsobíte tak máte smůlu a případně jste ještě penalizováni za váš neúspěch či hřích. Pokud se delší dobu zdržujete mimo trať, dostanete minusové body a také jste vráceni zpět na trať. Když se vám podaří narazit do soupeře, tak dostanete penalizaci za jeho vyražení z trati anebo za jeho zdržení. Nemáte tedy žádnou možnost podvádění či se na trati chovat jako čuně. V případě konkurenční Forzy je vám to umožněno a pravdou je že jde o něco větší zábavu, Driveclub však nabízí reálnější požitek ze závodění. Hra se tedy snaží cílit spíše na hráče, kteří mají v lásce spíše závodění v přesnějším duchu.

Protivníci s mozkem, leč virtuálním

Hodně tomu přidává model umělé inteligence vašich protivníků. Ten je velmi povedený. Auta se nedrží jen předem připravených modelů jízdy, ale přemýšlí skutečně sama za sebe. Jezdci do vás tedy občas narazí a dokážou způsobit i nádhernou kolizi mezi sebou. Chování jezdců je tedy dost nepředvídatelné a dokáže příjemně i nepříjemně překvapit.

Driveclub nabízí poměrně širokou škálu jednotlivých vozů. Není však úplně snadné se k nim prokousat. S každým dalším levelem se vám odemykají nové vozy a vy tak můžete využít silnějšího stroje k získání vysněné trofeje. Level však dříve či později se nebude získávat tak snadno, a tak je třeba zapojit do akce další řidiče či přátele skrze společný závodní klub a dostat se k nim společně. Ve hře není žádná virtuální měna a ostatně ani žádný obchod z kterého byste si vozy mohli koupit. Vše si musíte poctivě vyhrát.

Kromě spousty vozů je ve hře i poměrně dost tratí. Hra jich nabízí něco kolem třiceti s tím, že na některé tratě jsou různé variace. Tedy jsou pozměněné anebo se jedou v opačném směru.  Celkově je tedy tratí v různých obměnách asi šedesát. Jsou zpracovány velmi dobře a každá větší lokace (Skotsko, Francie, Indie, Kanada atd.), má na výběr několik tratí s čímž se samozřejmě snoubí i fakt, že v Norsku narazíte na jiné podmínky, než je tomu v Kanadě. Autoři do budoucna slibují nové updaty hry mezi nimiž budou zcela nové tratě a také zcela realistické povětrnostní podmínky a jiné vlivy. To vše má navíc být zcela zdarma, jako větší vylepšení hry.

Hlavně spolu

Hlavní myšlenkou Driveclubu však bylo založit si klub jezdců, kteří spolu jezdí a díky tomu si odemykají nové výzvy a další auta. Klubový level se zvyšuje zvlášť oproti osobnímu levelu. Požitek z multiplayeru je vyšší než-li u samotné kampaně. Klub si navíc může vytvořit své jméno, osobní logo, barvy a díky tomu je možné jezdit pod stejnou záštitou. Maximální počet členů vaší virtuální bandy je šest. Minimálně však je třeba být ve dvou. Veškeré online závodění probíhá tak že v lobby vás hra téměř okamžitě připojí k náhodnému závodu a vy jedete.

Driveclub z pohledu zpracování je parádní. Ačkoliv Forza Horizon 2 je na velmi vysoké úrovni, tak Driveclub vypadá profesionálněji a dospěleji. Ostatně jak již bylo zmíněno není to arkáda ani simulátor, ale něco mezi. Grafické podání je skvělé zejména v některých efektech. Ani nás tak nezaujala samotná auta, ačkoliv jsou pěkně zpracována, ale uchvátily nás efekty odlesků, světla a hlavně postupného zapadání slunce až po úplnou tmu. Zejména ve tmě je hra naprosto nádherná. V málokteré hře se vám stane že jedete skutečně v totální tmě a máte jen dvě žinžátka, která temnotu prosvítí jen na pár metrů. O to větší zážitek je, pokud máte soupeře před sebou vnímáte jen obrysy jejich světel a odraz vašich vlastních na nejbližším z nich. To je skutečně paráda. Co bychom snad mohly trochu vytknout, tak jsou delší nahrávací časy jednotlivých závodů, ale v porovnání s Gran Turismem 5 je to zanedbatelná položka.

Driveclub není pro každého a ze samého začátku nemusí být některým hráčům po chuti. Poté co si však odjedete několik desítek závodů a pochytíte onen gryf do závodění, začnete se tomu dostávat pod kůži. Hra je perfektně připravena na závodění v týmech, ale i kariéra pro jednoho hráče je dobrým odreagováním na dlouhé večery po náročné práci. Audiovizuál je na vysoké úrovni, snad už jen počkat na slibované updaty a bylo by tak možné Driveclub hodnotit vyšší známkou. Momentálně je však na velice solidním začátku.

- delší nahrávací časy
- menší počet tratí