Assassin’s Creed Origins – Recenze

Assasin’s Creed Origins se snaží navrátit sérii lesk a slávu. Povedlo se mu to?

20. 11. 2017

Assassin’s Creed je bezesporu série, která rapidně změnila běh dějin v herním průmyslu. Spousta značek a sérií se od ní inspirovala hned v několika sférách a začal nový věk rozsáhlých akčních titulů. Bohužel univerzum nedokázalo v posledních třech dílech udržet patřičnou kvalitu ani z hlediska děje a ani co se týče herních mechanik. Během deseti let série ztratila dech, a to bylo důvodem, proč se nyní vrací až po dvou letech. Stálo to čekání na Origins za to?

Dějepis úplně jinak

Asi to nebude vyloženě spoiler, ale mohu rovnou říct, že ano. Origins velmi příjemně překvapil. Oproti předchozím dílům totiž disponoval poněkud fádní a nezajímavou marketingovou kampaní. Nicméně jeho kvality jsou nesporné. Po francouzské revoluci a také průmyslové revoluci v Londýně tu máme starověké egyptské dobrodružství.

Origins se odehrává necelých 40 let před narozením Krista v Egyptě. Hlavním hrdinou je medžaj (osobní stráž faraona), který je nucen opustit svou rodnou Síwu a vydat se napříč celým Egyptem v honbě za spravedlností a odplatou. Jak dává příběh tušit, tak se Bayek zaplete to něčeho mnohem většího, než je sám schopen pochopit.

Příběh jako tahoun se sympatickým hrdinou

Základ hry zůstal v jádru stejný. Ubisoft ponechal systém, kdy je potřeba postupně likvidovat hlavní cíle tak, abyste se nakonec postavili nejvýše postavenému. Na tom se nic, akorát příběh u Origins je zajímavější, než tomu bylo například u Syndicate. Je osobitější a celkově propracovanější. Jediným problém však je, že je až příliš rozkouskován a někomu to nemusí úplně vyhovovat.

Poslední díly trpěly hlavně tím, že neměly příliš ikonické charaktery. Osobně mi Jacob ani Arno nevadili, ale rozhodně nepatřili mezi mé oblíbence, jako byli Ezio Auditore či Edward Kenway. Bayek je sympatická postava. Přemýšlí a není zabíjecí stroj jako kdysi Altair. Ačkoliv hra nese název Assassin’s Creed, tak nečekej, že řád funguje tak jak jej znáš. Příběh vypráví o úplném zrodu zabijáckého bratrstva a díky tomu je konec hry opravdu parádní.

Když už jsme u postav, tak určitě zmíním i fakt, že Ubisoft připravil novou hrdinku pro tento i následující díly série. Samozřejmě je tím míněna Layla Hassan ze současnosti, která pracuje na vlastním projektu ohledně Animu. Příjemné je i to, že hra drobně odkazuje na předchozí tituly a události. Nečekej ale nějaké zásadní zvraty ohledně celého univerza. Je však vidět, že autoři si již zadělávají půdu pro to, aby nám postupně odhalili o čem celá sága, skutečně je.

Zaklínač 3?

Svým způsobem mi nový Assassin’s Creed připomíná Zaklínače 3. Obrovská mapa, neskutečná volnost a kvanta úkolů včetně vedlejších aktivit. S čím autoři neskutečně překvapili, tak to je podání herního světa. Mapa je ohromná a přesto až neuvěřitelně detailní. Postava se ti pak automaticky zlepšuje v závislosti na dosaženém levelu. Celé to funguje na bázi jednoduššího RPG a díky tomu se Origins zároveň v určitém smyslu stává i nejtěžším dílem.

Pokud totiž vstoupíš do oblasti, kde není dosaženo alespoň podobného levelu, co mají místní stráže či zvířena, nemáš šanci a brzy se budeš válet v písku. Je třeba se dobře připravit, jinak danou oblast můžeš maximálně projet na koni a otevřít si jednotlivé body. Stejně jako v Zaklínači je třeba každé místo objevit zvlášť. Systém věží zůstal zachován. Není ale nutné je všechny zpřístupňovat.

Podobně jako ve Wildlands

Mapa se ti otevře ihned poté, co vstoupíš do regionu a je pak na tobě, kolik z dostupných věží si otevřeš. Jejich účelem je zde zrychlené cestování. Nově byl do série zahrnut i systém drona, jako má Ghost Recon: Wildlands. Dron je tu nahrazen opeřeným společníkem, a to orlicí Senu. Ta ti pomůže najít skryté předměty a také odhalit nepřátele.

Nepřátel je ve hře několik typů. Základní řadoví vojáci a banditi jsou v některých oblastech nahrazeni zkušenými bojovníky a gladiátory. Do toho samozřejmě nechybí i speciální bossové. S těmi jsou souboje mnohem živější a dynamičtější. Bojový systém totiž dostál velké změny. Už nestačí jen zběsile klikat, dokud všichni kolem nepadnou. Boj se změnil na podobný styl jako je v Dark Souls. Musíš využít veškeré bdělosti a soupeři zasadit úder ve správný čas a rovněž se správně krýt. Chvilku si budeš muset zvyknout, ale nakonec se bojová složka povedla.

Postranních aktivit je přehršel

Origins nenápadně hráče odměňuje za to, že se věnuje také vedlejším aktivitám. Při prozkoumávání oblastí totiž můžeš narazit na zajímavé předměty a zbraně. Rovněž se ti zvyšuje level a díky tomu je možné přidělit si dodatečné body do stromu dovedností. Bayek se tak stává silnějším válečníkem. Hra nabízí poměrně dost obsahu, tedy není problém v ní utopit až desítky hodin.

Hlavní děj ti zabere něco kolem 25-30 hodin. Málokdo ale půjde pouze cestou příběhu. Ostatně to ani nelze. Pokud totiž Bayek neplní postranní výzvy, tak po určité době nemá v příběhových úkolech šanci se postavit svým nepřátelům. Respektive to schytá na první dobrou. Co je možná trochu otravné, tak je systém craftingu, který v Ubisoft hrách přetrvává. Díky němu se vylepšují jednotlivé části Bayekovi zbroje či jeho toulec.

Co je však nutné zmínit a hlavně ocenit, tak to je velikost mapy. Naprosto neuvěřitelné, co se opět Ubisoftu podařilo. Hra je velikostně nejpodobnější asi Ghost Recon: Wildlands. Wildlands jsem ve své zarputilosti dokončil na platinovou trofej a hodlám tak učinit i u Assassin’s Creed Origins, ale připrav se na to, že hra tě nenechá vydechnout.

Alexandrie, Memphis a další nepopsatelná nádhera

Aktivit a míst k objevení je opravdu neskutečné množství. Jsou to hrobky, římské tábory – v dané době byl Egypt okupován římskými vojsky – což je ve hře dobře podáno i příběhově. Nechybí ani různé jeskyně, tajemná místa, a dokonce i několik měst. Tím se dostávám k tomu, co mě dostalo na Origins asi ze všeho nejvíce. To je právě mapa, její velikost, a hlavně zpracování světa.

Přál jsem si, aby se Egypt objevil v sérii už několik let. To se nakonec splnilo asi i jako přání drtivé většiny fanoušků. Mapa Egypta je rozdělena na mnoho regionů. Pravdou je, že asi čtyři z nich toho moc nenabízí a jsou pouze obyčejnou pouští s dunami. Překvapením ale pro mě bylo ztvárnění zbytku. Jsou tu různé oázy, jezera, řeka Nil, a hlavně potom města. Popravdě první průjezd Alexandrií byl jedním z největších zážitků v rámci série.

Kleopatře to také sluší

Společně s grafickým ztvárněním, jaké série nyní nabízí, tak je Egypt zkrátka výjimečnou podívanou a zaráží mě s jakými detaily je celý herní svět vypracován. Pozornost zde byla věnovaná i drobnostem, a to se zkrátka počítá. Kromě pouštních oblastí tu zkrátka není místa na mapě, které by bylo jen genericky vytvořeno. Všemu byla věnována speciální péče a terén včetně porostu a dalších věcí na sebe krásně a přirozeně navazuje.

Celkově tak lze v Origins strávit přes 60 hodin, aby hráč splnil veškeré výzvy, objevil všechna místa a získal platinovou trofej. To je velmi solidní porce a pro ty, kteří nemají na hraní tolik času je to záležitost na dlouhé měsíce. Jako zpestření jsou ve hře také dvě bojové arény, kde se utkáte s jinými gladiátory a rovněž je tu také hypodrom, na kterém probíhají závody na koňských povozech.

Radost pohledět a hrát

Grafická stránka je výborná. Hra běží na poslední verzi Anvil enginu a využívá různých efektů. Hrál jsem ji na klasické PlayStation 4, díky čemuž zde není podpora 4K rozlišení a rovněž k tomu chybí potřebný televizor. Nicméně i tak hra vypadá výborně a byl jsem spokojen i s celkovým chodem. Ačkoliv se na internetu v diskuzích objevují názory, že hra je velmi zabugovaná, tak s tím nemohu souhlasit. Bugů jsem zachytil jen minimální množství a občas se stalo, že při delším hraní se hra zastaví zhruba na pět vteřin a poté běží dále. Není to ale nic vážného, abych kvůli tomu musel hru nějak odsoudit.

K tomu je třeba přičíst velmi profesionální dabing a ozvučení. Velkou radost mi letos udělal i soundtrack, který byl pro hru vytvořen. Má nádherné motivy a Sarah Schachner dokonale vytváří celkovou atmosféru starověkého Egypta. Pro české hráče je navíc připravena kompletní česká lokalizace díky českým titulkům. Tato skutečnost rozhodně potěší a je vidět, že Ubisoft našemu trhu dává plnou podporu.

Assassin’s Creed Origins má vše co bych od kvalitního pokračování takto zaběhlé série očekával. Přináší několik zajímavých novinek, navíc je zde velmi sympatický hlavní hrdina, příběh plyne přirozeně a nutí tě pokračovat až k závěrečným titulkům a ačkoliv se některé vedlejší aktivity opakují, není to tak strašné jako dříve. Zklamáním pro některé mohou být bugy ve hře, těch jsem naštěstí za celou dobu zaznamenal u sebe jen minimum.

Assassin’s Creed Origins nabízí kompletní českou lokalizaci v podobě titulků

- úchvatné ztvárnění
- počátky univerza