Unravel – Recenze

Malý panáček z příze dorazil a překvapil. Yarnyho dobrodružství v Unravel si nenechte ujít.

14. 2. 2016

EA konečně po letech přichází s titulem, který se vymyká běžné produkci a hodlá zaútočit také na širší publikum. Ačkoliv se plošinovka Unravel tváří na první pohled jako záležitost čistě pro děti, není tomu tak. Jak se nám líbily výlety s roztomilým klubkem Yarnym? Na to vám odpovíme v naší recenzi.

Yarny nebo Kuky?

Na Unravel jsem se těšil již od samotného odhalení. Hra měla své kouzlo, jelikož nevídáme často hry, kde by hlavní roli mělo jinak zformované klubko příze. A tak jsem se těšil až si Yarnyho budu moci vyzkoušet takzvaně na vlastní ruce. Příběh ve hře není kdovíjak složitý, nicméně nechybí, což potěší.

Yarnyho původ zde vysvětlen není. Jeho domovem je dům jedné staré paní, která ráda plete a také šije. Jednoho dne jí upadne jedno z klubek příze a zakutálí se pod pohovku. Poté co stará paní odejde, objevuje se znenadání Yarny. V domě se můžete pohybovat jako v jakémsi lobby. Z něho díky fotografiím můžete odcestovat do jednotlivých levelů. Další příběh je pouze sporadický, občas naleznete nějaké vzpomínky či úryvky rodinných příslušníků.

Unravel_20160209222817

Dějově zajímavé

Příběh je tedy upozadněný a je třeba si v něm leccos domýšlet, neboť autoři spoustu věcí nevysvětlují, a to záměrně. To však ničemu nevadí a při hratelnosti nejste rušeni žádnými cut-scénami či podobně.

Hratelnost Unravel se drží těch nejstarších kolejí v rámci žánru plošinovek. Vy ovládáte Yarnyho, který se může pohybovat pouze doleva a doprava a dalšími směry jsou nahoru a dolů. Procházíte jednotlivé úrovně a vymýšlíte způsob jak překonat některé překážky. Yarny se díky svému neustálému namotání může spouštět z výšek dolů a také se díky tomu vytahovat zpět do výšky. Závislost Yarnyho na dané přízi je značná.

Docela na místě je srovnání Yarnyho s českým Kukym. Postavičky jsou vytvořené na stejné bázi. Yarny kromě toho, že dokáže díky přízi šplhat a slaňovat, tak je také zdatný v házení lasa. Díky tomu má možnost se zachytit na některých objektech a zhoupnout, či je k sobě přitáhnout. Herní mechanismy jsou opravdu velice jednoduché. Občas také dojde na místa, kde Yarny vytvoří z příze most či se díky natažení může nechat vystřelit výše.

Unravel_20160212221258

Dostavuje se zbytečná frustrace

Ačkoliv se hra může zdát zpočátku jednoduchá. Dojde zničehonic na fáze, kdy je třeba se do daného místa dostat oklikou či jiným způsobem neboť Yarnymu dojde příze. Délka je daná a vy jí máte k dispozici, tak abyste se dostali k dalšímu bodu, kde opět budete moci malého panáčka namotat do původní podoby. Klubka příze tedy tvoří checkpointy, od nichž můžete znovu začít v případě smrti, nebo pokud se vám daná hádanka nepodaří.

Unravel má trochu nevyváženou obtížnost. Občas je průchod hrou velmi jednoduchý a vy se téměř nezastavíte, ale někdy vás hra potrápí tím, že zkrátka nevíte jak se dostat dále. Takových míst ve hře pár je a je to možná zbytečně frustrující. Unravel je však hra koncipovaná tak, že u ní nebudete trávit dlouhé hodiny, ale spíše odehrajete kousek a zase se ke hře vrátíte při dalším zapnutí konzole. Hra tedy určitě není mířena na dětské publikum, jak se může zdát.

Unravel_20160214002624

Jako z pohádky

Yarnyho dobrodružství je doslova kouzelné, nádherné a malebné. Postavička díky nádherně malovaným levelům působí téměř jako opravdová. Úroveň detailů je až dechberoucí. Motýli v trávě, jednotlivé květiny a Yarny mezi tím vším. Krásná rozmanitost a doslova se budete rozplývat, až kolem vás z ničeho nic proběhne ježek.

Unravel je další ukázkou toho, že když vezmete jednoduchý nápad a vdechnete mu život, byť se zastaralými herními mechanismy, může to fungovat. Jde o krásný titul, který vám ukrátí pár volných večerů a zanechá ve vás příjemný hřejivý pocit, že vlastně na tom světě není až tak zle. Určitě doporučuji!

Unravel nenabízí žádnou formu české lokalizace

- Yarny
- krasné prostředí