World of Tanks – Recenze

Recenze tankové strategie World of Tanks

29. 6. 2011

Svět on-linovek to dnes nemá snadné. V popředí se na trůně vyhřívá pyšný WoW a sem tam to na něj zkusí vybalit asijský trh. Velká komunita se najde ve světě stříleček a jsou tu zastoupeny v menším měřítku také strategie. V životě to bývá často tak, že ty nejgeniálnější nápady jsou ty nejjednodušší. Hra World of Tanks je toho čirým důkazem. Popadněte uniformu a DO TANKU V TANK!

Ticho před bouří

Celá hra započne, když si stáhnete launcher a provedete jednoduchou registraci. Až budete v éteru, hodí Vás hra do virtuální garáže, která bude alfou a omegou všeho dění. Jsou zde tři strany, za které lze hrát: imperialističtí Yankeeové, soudruzi z matičky Rusi a „vyvolení“ Němci. Každá strana preferuje jinou tankovou strategii. Američané toho hodně rozbijí, Němci si potrpí na pancéřování a Rusové směle sviští oslnivou rychlostí 60 km/h. Nebojte se, že o některé výhody přijdete, jen musíte zpočátku přizpůsobit taktiku Vašeho snažení. Tanky lze rozdělit do 4 kategorií. Těžké, střední, lehké a dělostřelectvo. Výběr je čistě na Vás. Dělostřelci jsou pro toho, kdo rád vyčkává a střílí na dálku. Nelze ale přepokládat, že až se k Vám útočník dostane byť s lehkým tankem, že přežijete. Já si vybral zlatý střed. Medium tank mi nabízel vcelku velké poškození, dostatečné pancéřování a rychlost přesahující i 50 km/h. Za bitvy získáváte experience body a stříbrné mince. Body slouží k vynalézání jednotlivých upgradu a mince zase k nakupování nových hraček pro plechového miláčka. Ti, kdož platí skutečnou měnu, dostávají zlaté mince. Ty slouží k nakupování různých speciálních vylepšení nebo si mohou aktivovat účet, který zrychlí sběr zkušenostních bodů o polovinu více. Body se získávají za killy, i při částečném poškození protivníka. Osobní statistiky doplňují medaile, které slouží jako připomínka Vašich dobrých výsledků.

Tady utáhnout, támhle zase slepit

Jak už jsem podotkl, Vaše snažení a um bude odměněn body a stříbrnými. Ve WoT existuje strom podobný v RPG hrách. Strom ukazuje na 150 plecháčů. Je dobré, že pokud se Vám omrzí jeden typ, můžete za nějaký čás přesedlat do lepšího a pro Vás příjemnějšího vehiklu. Vylepšení se týká motoru, hlavně, otáčecí věže a pásů. Až se Vám jeden tank omrzí, můžete ten starý prodat a dostanete pár stříbrných chechtáků nazpět.

Další vylepšení se týkají vlastností tanků. Vybrat si můžete maskovací síť, lepší součástky do motoru, zaměřovač, zrychlení, nabíjení atd. Tyto věcičky nemusíte vlastnit, nicméně jsou velmi užitečné. Posádka se skládá z velitele, řidiče, střelce, nabíječe střeliva a radiomana. Čím více bitev, tím více zkušeností a zlepšení vlastnosti, pro kterou byl jedinec vybrán. Až dosáhne 100%, dočkáte se i speciálních schopností (maskování, oprava, rychlé hašení). Pro puntičkáře je zde i možnost upravit jméno a vzhled vojáků. V tanku je dobré nechat i lékárničku a přístroj s vodou. Ten ochrání motor před případným ohněm. Poslední věcí je střelivo. Mezi třemi druhy lze i libovolně přepínat, pokud máte všechny nastavené k použití. Každý typ se hodí na jiné situace, ovšem třetí a nejsilnější typ komulativní granáty jsou opět za goldy. Zbývá nám tedy protipancéřové ammo a tříštivé granáty.

Tak kopni do tý bedny

Na výběr je hned několik módů. Největší zastoupení však má team deadmatch, který kombinuje CTF. Pokud jedna strana obsadí vlajku na soupeřově základně, vyhrává. To samé platí, pokud jedna strana přijde o všechnu artilerii. Ale pozor,tady žádný respawn nehledejte. Zajímavé je, že na jedné straně mohou bojovat všechny národnosti. Shermana tedy může klidně podporovat Tiger apod. Vozový park nabízí tanky z období 2. světové války a padesátých let. Jsou zde ta běžná vozítka např. ruské „téčko“, německy Panter až po monstra typu Maus čí IS-7. Pokud narazíte na takového Mause, máte jen pár chvil na to, abyste si rozmysleli další kroky.

Auto-Balance se snaží, aby strany měli před bitvou rovnocenné šance. Nejvíc záleží ale na schopnostech samotného hráče. Orientace v prostoru, taktizování a přesná muška zde hraje prim. Týmová spolupráce je důležitá. Když máte silný tank, není nikde řečeno, že Vás skupinka čtyř borců neudolá a vy nakonec neřeknete ani popel. Někdy si akce dává na čas a jindy zase vstoupíte do arény rozjařených kol a brutálních hlavní. Mně se vryla do paměti situace, kdy už jsem sám zůstal na živu a 2 tanky mě ostřelovaly z protějšího svahu. Do toho se ke mně pomalu sunuli další opancéřovaní drobečci. Kličkování mezi budovami byl ten pravý adrenalin! Mapy jsou velké a nabízejí širokou škálu různých lokací. Nechybí zde městská zástavba, nádraží, africká oáza nebo velká step. Přírodní terén lze využít na překvapení protivníka nebo využít kamufláž v lese či za obrovským balvanem. Destrukce okolí je dobré zpestření celé hry. Oponent se nemá kam schovat, pokud zničíte les a zdeformujete i domečky. Jestli Vám nevoní inteligence cizích tankistů, lze využít i mód Četa a zkusit přizvat svého dobrého kamaráda ze školy nebo třeba bráchu. Nicméně běžný server nabízí limit až 30 hráčů oproti tomuto módu, kde si vystačíte v šesti lidech.

Je tu někde zapalování?

Ovladatelnost se povedla na výbornou, vystačíte si s myškou a šipkami. Občas zmáčknete nějaký ten shift nebo tlačítko M na ukázání mapky, která je rozdělená na malé čtverečky, popřípadě zavolat na kámoše paletu rozkazů nebo žádostí. WoT je hra pro masy lidí. Grafika je sice zastaralá, ale velmi příjemná a trošku připomíná grafiku, když sledujete válečný dokument a počítač ukazuje válečné rejdy. Engine dobře vyobrazuje destrukční model vozidla. S okolím už to tak slavné není. Při zběsilé akci to ale stejně není potřeba. Hudba navozuje dobovou atmosféru v podobě trubek a bubnů. Možná Vám hlavou proběhne i znělka na Bratrstvo neohrožených. Hudba je tedy důstojnou a dostačující složkou, která ovšem nijak neruší. Je jen škoda, že zde není například real-timové počasí. Ostatně střílet na někoho ve sněhové a písečné bouří by bylo zajímavé.

Došly mi náboje

Suma sumárum je WoT ideální hrou pro ty, co chtějí zkusit jiné on-line zápolení. Jednoduchost a vysoká hratelnost nepochybně nadchne casual hráče i fanšmejkry do tanků, neboť WoT je produkt napůl arkádový a napůl realistický. Je zde zábavné levelování. Postupování do vyšších sfér je ovšem časově náročné a nutno podotknout, že hráči, kteří mají prémiové účty, se dostanou na tyto posty podstatně rychleji. Auto-Balance není dokonalý a frustrace z toho že jste zase nejslabší ve hře nebo hrajete tu samou mapu už dneska po patnácté, občas dokáže pocuchat nervy. I tak se dál rozrůstá komunita složená z Rusů, Čechů, Slováků, Němců nebo Bulharů a já musím podotknout, že právem.

- neokoukané prostředí
- hratelnost a jednoduchost
- množství upgradů a vozový park