Saints Row: The Third – Recenze

Šílené Saints Row 3 v naší recenzi

16. 1. 2012

Svatí jsou konečně zpátky. Zatímco Rockstar se teprve rozkoukává s prvním trailerem na GTA 5. Saints Row se dostává do popředí s třetím dílem. Stejně jako u předchozích dílů, jde i v tomto o kaskadérské kousky, zabíjení nepřátel, získávání respektu a nekončící šílený humor. Hned po úvodních „hvězdných“ titulcích jste vrženi do akce, jenže všechno není, jak se zdá, sláva totiž Svatým, tak trochu stoupla do hlavy, což se odrazí hned při první fušce. Známá trojice z předchozího dílu, společně se seriálovým hercem Joshem, jde vyloupit banku. Akorát, že tím, jak se Svatí stali celebritami, vše probíhá zcela jinak. Začnou se okamžitě rozdávat podpisy, propagovat suvenýry, ba i dokonce fotky s fanoušky. A všude taky vlastně panuje veselá nálada. Jenomže tentokrát si Svatí vybrali špatnou banku, tato totiž patří celosvětově známému gangu – Syndikátu.

Spadli jsme do řeky sr*ček bez možnosti záchrany

Totálně zmatení a nepřipravení Svatí mají dost práce, aby se prostříleli přes hordy ozbrojených úředníků až k obrovskému trezoru. Když už vše vypadá nadějně, tak Josh udělá další koninu a spustí alarm. Z tohohle průseru se už nedostanou ani Svatí ze Třetí Ulice. Tím pádem svatá trojka skončí za katrem. Odkud jej však vyzvedne Syndikát s lákavou nabídkou. Všechny gangy, totiž musí pracovat pro ně a pak si tedy můžou dělat, co chtějí, ale pokud odmítnou, čeká je rychlý konec. To se ovšem Šéfovy svatých nelíbí a tak začne nadupaná mise s přestřelkou v letadle i mimo něj. Taktak to sice přežijete, ovšem máte sto chutí si to vyřídit s celým Syndikátem.

Vítejte ve Steelportu

Tak se dostáváte do nového města Steelport, které je velice odlišné od vašeho domovského z předchozích dvou dílů. Je rozdělen na čtyři velké ostrovy a dva menší. Větší ostrovy mají pod palcem tři gangy, již zmíněný Syndikát a potom Luchadorové (Zápasníci) a Deckeři (něco jako Kyber-Hackeři). Tyto bandy spolupracují společně, aby Vás vyrazily z jejich města a nejlépe ukončily vaše působení kdekoliv jinde. Co se týče menších ostrůvků, tak jeden slouží jako vojenská základna a druhý jako turistická atrakce či také jako kolonie houmlesáků. Steelport je dá se říct domovem a hlavním městem či působištěm Syndikátu, takže všude okolo jsou roztroušené jednotky nepřátel.

Nažhav ten plamenomet!

Každý gang má různorodé členy. Syndikát se většinou spoléhá na plešaté chladnokrevné zabijáky či sličné vražedkyně, načež Luchadorové zase na namakané zápasníky a Deckeři, ti například na mladé punkery, co si neberou servítky. Jenže každá skupinka, složená z oněch gangsterů, má sem tam i nějakou speciální jednotku. Jelikož Syndikát potajmu vráží slušnou vatu do výzkumu klonování. Setkáte se tedy docela často s gigantickými klony, uvězněného ruského kriminálníka, kteří se nebojí vzít si do pracek zbraně typu – rotačního kulometu či plamenometu. Ovšem i Luchadorové nezahálejí a některé svoje vybrané jedince vyzbrojily ultra rychlým granátometem. Ale ani Deckeři nezůstávají pozadu a nasazují bryskní bruslařky s šokovými mega-kladivy.

Moje jméno je Filip Loren a jsem z Belgie

Takže se dá říct, že budete mít práce až nad hlavu a to jsem vlastně ani nezmínil jejich šéfy. Celému Syndikátu šéfuje belgický padouch Filip Loren se svými půvabnými asistentkami, dvojčaty Violou a Kiki. Před Lorenem se bohužel musejí sklonit i vůdci ostatních dvou gangů, hrozivý zápasník Killbane a šílený poseroutka Matt Miller. Od poloviny hry se na scéně ještě objeví Speciální Taktické Anti-Gang jednotky, zkráceně STAG a těm je lepší se vyhnout anebo jim dát pořádně na budku, a proč vlastně? Však samy uvidíte.

Kde máš zbytek party?

Svatí si naštěstí taky najdou nové posily a to jak z řad pasáků, tak i mezi federály či bývalými zápasníky. Prostě se objeví docela dost nových postav, která Vás určitě pobaví, ale hlavně zaujmou. Občas budou k užitku, ale stane se, že vám během přestřelky nebudou třeba moc platní. Proto si parťáky, ale i svou postavu, můžete nově také hezky po svatouškovsku vylepšit. Co se týče výhod a schopností, ty jsou k dispozici ve vašem mobilním telefonu přímo ve hře. Když jste potom o úroveň výš, tak můžete svou postavu upgradovat, jako zvýšit rychlost, aby běhala déle i dále. Zbraně lze aktualizovat pomocí peněz, což nabízí velké bonusy, jsou na výběr klasické zbraně, ale i novinky jako třeba speciální EMP granát, který ochromí i lidi elektrickými výboji. Anebo například, když potřebujete vetší sílu při pouliční bitce, dáte bodíky do síly. Když je i to málo vylepšíte si mobil, že si budete moct zavolat skupinku parťáků, kteří vám budou krýt záda. Mají jen stříkací pistolky? Není problém, nakoupíte jim pořádné brokovnice. Nebo jiný případ, znáte to přece, když skončíte na druhém konci města, někde v zapadlé díře, kde ani busy nejezdí, auta též nikde, však kdo by jezdil přes nejnebezpečnější čtvrť po osmé hodině večerní. Jenže co teď? No čapneš mobil, vytočíš tam bezplatnou Svatou linku a požádáš o nějakou nadupanou káru. V cukuletu se přižene šofér s vymazleným žihadlem a zaparkuje ho přímo k tvým nohám. Na nohy by to totiž asi dost bolelo. A nejenomže máte auto ale i parťáka – samotného šoféra.

Prof. Genki uvádí novou reality show

Hra má vážně spousty možností od skákání na Adama z vrtulníku přes likvidování města v tanku po likvidaci zombie. A to je jenom špička ledovce, ale nebojte se, určitě nemá v plánu jen tak roztát. Co například různorodost misí. Mysleli jste si, že přestřelka ve vzduchu je k pos*ání, šmarja lidičky tohle není Uncharted. Tohle je ultra šílená nekončící zábava. Co by tak v přestřelce ve vzduchu mohlo chybět, hm já nevím, co takhle přejít na těžší kalibr a lup v jedné misi poletíte v tanku přímo k zemi a ještě budete muset ničit ostatní tanky či dokonce i stíhačky. Je vám to pořád málo? Dobře, co takhle se připojit do virtuální reality. Slyším snad tamhle vzadu Matrix? Ale ten je pro malé děti, teďka přece letí pokračování Trona. Můžete se, kolikrát chcete, projet na nadupané motorce jako vystřižené z onoho legendárního filmu. Opět nuda? Motorky Vás asi moc neberou, že? To vůbec nevadí, co takhle šílená etická reality show profesora Genkiho (ne, tohle určitě není Váš vyučující z gymplu), zasazená do bludišťových arén, které jsou protkány různými pastmi a bezcitnými maskoty. A pro fanoušky letadel, tady máme futuristické stíhačky, jak od Deceptionů či vznášející se motorky podobné Žihadlům z filmu Ostrov. Jde poznat, že hoši z THQ se nechali inspirovat, jak filmovými trháky Michaela Baye, tak horory či sci-fi legendami. O lechtivých a úchylných filmech, radši ani nemluvím. Kromě nekončící chaotické zábavy se můžete ve hře jen tak flákat po městě.

Nemrtví se vracejí, abychom je poslali zase zpátky pod zem

Hra obsahuje jak sólo kampaně, tak kooperaci pro dva hráče přes lan či online. Multiplayer je složen z co-op a tzv. Ku*vího režimu, tohle bych si ani já nevymyslel. A o co vlastně jde v tomhle hanebném režimu? Je to tradiční co-op mód, který si můžete zahrát i sami, ale lepší je to teprve ve více lidech. V tomto modu musíte odrazit vlny útočících nepřátel. A mezi nimi kliďánko najdete, jak striptérky, tak i různé úchyly a liliputány. Mody to jsou veselé a složené asi tak z 30 úrovní rozdělených do tří map. Doporučuji si dávat extra majzla na miniaturní zombíky. To byste neřekly, jak mají rychlé nemrtvé nožičky, asi to trochu zní jako volné pokračování Rychle a zběsile, kéž by. Během misí taky dostanete různé vylepšení nebo super zbraně, abyste vůbec ten nápor mamlasů vydržely. Zda to zdárně dokončíte do úplného konce je jen na Vás. Ale je to na druhou stranu zase lehčí, jak zombie mód v CaD.

Kámo, mám pro tebe nový šolich

Jako každá správná sand-box hra, má i Saints Row 3 v kampani kupu vedlejších misí a aktivit. Většina je jich jenom předělaná z dvojky, ale některé jsou zbrusu nové a stojí za zmínku. Měli jste někdy tygra v autě? Všimněte si, že jsem schválně napsal v autě a né třeba v posteli. To bude tím, že jde o opravdového, pěkně nakrknutého tygra. A ten si lebedí v autě přímo za vámi a pěstně vám dává najevo, jak máte řídit a nezapomeňte: Miluje rychlou jízdu a nesnáší nárazy. Mezi další nové vedlejšáky patří likvidace MHD a městských budov tankem anebo staronové dealování i „Strážný Anděl“. Potom tu je taky strašení lidí nahotou. Když se nějaký týpek nezlekne, tak bude asi taky v nepořádku, stejně jako vy. Zabijáci si také přijdou na své, mají tady vraždy na zakázku a některé stojí vážně za to.

Šéfe, když mě pustíte za volant, budete úplný anděl

Grafika se od druhého dílu výrazně zlepšila. I když některé postavy, hlavně ve tváři jsou stále ještě trochu podomácku dělané, tak Saints Row vážně nikdy nevypadal lépe. Z vlastní zkušenosti mužů říct, že se mi to nádherně seká při nočních misích. Ovládání vozidel také prošlo vylepšením, žádné zpožděné zatáčení známe z GTA 4 či naopak zrychlené jaké bylo u Saints Row 2. I když vše většinou vyřeší nějaký ten patch, jako třeba dnes, kdy vyšel nejspíš poslední a v pořadí druhý update na druhý díl. U trojky také už něco vyšlo. Jak se říká, pořád je co zdokonalovat nebo tak nějak. Hra vás například automaticky teleportuje, pokud někdy narazíte do objektu nebo budete uvězněni pod autem, což je dle mě bezvadné vylepšení. Co se týče realističnosti, ale pozor takové slovo vážně existuje na rozdíl od těch předchozích, mno však si je dohledejte. Teď jsem nějak ztratil nit. No tak, co se týče reality ve virtuální realitě a teď nemyslím tu „Tronovskou“, ale tu herní, tak ta je dokonalá, ale musíte si pořád říkat, je to přitažené za vlasy. Doporučuji, tak pětkrát před hraním a během něj, to už je ale na každém z Vás.

Skonči to, dokud můžeš

Co říct na závěr. Asi jen to, že je to moc hezká hra, ale ke konci hry zjistíte, že Steelport není tak zajímavý jako Steelwater. A taky zjistíte, že Saints Row 3 je pekelně nadupaná pecka, při které Vám budou, ale jen někdy, lézt oči z důlků. Jo a hlavně nezkoušejte potom kýchat s otevřenýma očima, jak říká jiný herní hrdina z jiné herní trilogie: vytrhnuté oční bulvy už zpátky nedáš. Jo a na úplný závěr, tahle hra vážně, ale smrtelně vážně není pro mladší 15 let a taky pro epileptiky, jelikož dokonce vyšel i odcenzurovací patch a ten není, jak pro epileptiky, tak pro mladší 15 let. Dodatek či dovětek – to by mě zajímalo, co se bude psát k Postal 3, asi něco jako: Od 21 s přihlížením rodičů.

- Ryzí zábava
- Ultra šílené mise
- Ohromná volnost