Frozen Synapse, Icy Tower, Icewind Dale – Minirecenze

Do chládku, pnastvo!

5. 7. 2012

Tento způsob léta zda se mi poněkud parným…. Dnes tady máme první osvěžení. Sice vám neposkytnu bednu piv ani kšilt s větráčkem na baterky, zato se pustíme do her, které operují se sněhem a ledem. Tyto minirecenze se nebudou hodnotit procenty. Věřím, že si o nich uděláte názor sami, a nebudete potřebovat jistého blonďatého pisálka ke konečnému  zúčtování.

Frozen Synapse

Tvůrci a vydavatelé v jedné osobě, kteří si říkají Mode 7, se na konci minulého járu  vytasili se svou tahovou strategii Frozen Synapse. Designéři Paul Taylor a Ian Hardingham navrhli jednoduché úrovně, které vyztužili bodrou barvou. Pohled ve hře je izometrický pro lepší přehled.

Oč vlastně jde? Na začátku si při startu mise se vám automaticky navolí tým, který ovládáte díky myšce. To samé hra vytvoří u soupeře. Vy jste označeni zeleně, počítač alá nepřítel červeně. Primárním cílem je zničit všechny panáčky a přežít. Hra postupem času nabídne také eskortu rukojmích, přemístit se ze sekce atd. Hra postupně ukazuje svůj trumf i těžkou obtížnost. Nápovědu a průpovídky lze vidět v textové bublině.

Postup lze hezky naplánovat ještě za „studena.“ Každý tah můžete promítnout předem a vyvarovat tak chyb. Pohyby a zaměření střelby se uvádějí do praxe levým tlačítkem. Příkazové menu pravým tlačítkem. Jednoduché rozkazy typu, „stůj“, „ignoruj“, „zaměř“, „přikrč se“, jsou srozumitelné a vojáci na ně lehce a snadno reagují. Musíte si však dát pozor, abyste stále konrolovali své činy. Jediná chyba může zhatit vaše vítězství.

Tahy, které provádíte s počítačem, jsou nevratné, a proto dbejte na dobré uvážení možností a schopností. Voják s brokovnicí je lepši na kratší distanc a hodí se spíše do krytu, či na obchvat ze zálohy. Sniper naopak uplatní svou přesnost. Každý tah trvá v pětisekundovém intervalu. Proto je lepší svůj postup po mapě neuspěchat. Počítač výborně reaguje a hra se tak stává jakousi alternativní šachovou partii. Oči i uši se vám rozechvějí nad osobitým grafický stylem se střídmým hudebním doprovodem.

Hra nabízí také multiplayer. S kamarádem po boku lze svádět mistrné úhyby a pocit překvapení se pochopitelně násobí. Hra snadno vyhledá i cizí hráče, a pokud budete šikovní, lze videa nahrávat např. na Youtube. Zájemci při koupi navíc obdrží další Frozen Synapse zcela zdarma.

Frozen Synapse je brilantní tahový bonbón. Bitvy nepostrádají glanc a jsou dobře vyvážené. Hra představuje výzvu, výzvu, která není pro každého. Ti, kteří se nenechají odradit předem, se dočkají milého dílka z indie scény.

Icy Tower

Unikátní motivační počin. Tak lze nazvat jednu z nejoblíbenějších freewarových her minulosti. Ve hře Icy Tower si napřed vyberete panáčka, který pak bude skákat na malých obdelnících. Obdelníčky  se ale zrychlují a klesají dolů. Každou minutu se hra nepatrně zrychlí a vy musíte efektně skákat ze strany na stranu. Helfnou vám salta i velké skoky.Nahráváte skóre za kejkle, a zároveň je vašim cílem dostat se na co nejvyšší příčku.

Pokud spadnete, hra končí a začínáte od startovního roštu. Po absolvování stovky příček, hra ukáže jiné ztvárnění. Skákat budete po kameni, dřevě, kostech, krvi, oceli, kytkách, duze a dalších bizardních patrech. Hru doprovází chytlavý  hudební podkres. Hra se dočkala několika patchů, takže si můžete zaskákat i s jinými postavičkami. Icy Tower se i výborně ovládá. Vystačíte si se šipkami a mezerníkem. Je to prostě ideální hra pro každého, kdo si nedá pokoj od rekordů.

Icewind Dale

Nebudeme si nic nalhávat. Icewind Dale je vynikajícím RPG s hutným příběhem, dobrými souboji, s bohatou výbavou itemů, rozsáhlým stromem dovedností atd. Problém byl vždy v tom, že ID nikdy nevykročilo ze stínu Baldurs Gate. Hra nabídla oproti BG méně variabilních questů, málo zapamatovatelných postav, a třeba i ochuzení mluvící složky na úkor té bojové.

Ale ani tyto nedostatky by vás neměli rozhodit při rozhodování. ID nabízí i komplexní svět se spoustou překvapení, chytlavou grafiku a přenádhernou muziku.  Jedná se navíc o klasickou hru na hrdiny, takže se potkáte i se zajímavými rasami. Nechybí úkoly pro guildy, vytváření vlastní postavy, či dirigování party.

Při bojích s monstry využijete i šatník s fireboly, kletbami, a posilujícími kouzly. Boj probíhá v reálném čase. Při plánování lze boj rychle zapauzovat. Nesmí chybět ani zábavné levelování. ID navíc nedohrajete za jedno či dvě odpoledne. Herní dobu si můžete prodloužit u datadisků a druhého dílu. Lze využít i naplno lokalizovanou CZ verzi. Pro pamětníky povinnost, pro nováčky výborná výuka „herního pravěku.“ Jen dejte pozor na těžkopádné ovládání a strpte prosím sem tam nějaký ten bug. Nudit se ale nestihnete! To vám garantuje rytíř, zloděj i čaroděj. Zárukou budiž i legendární studio Black Isle alias Hry Fallout.