Fable Anniversary – Recenze

Fable Anniversary mělo být dokonalým remasterem původní hry. Je tomu tak?

18. 3. 2014

Recenzovaná verze: Xbox 360 (hra je exkluzivním titulem této konzole)

Fable Anniversary jak už bylo avizováno samotným Microsoftem nemělo být ničím jiným než remasterem starého dobrého Fable. Pokud budu upřímný, byl to právě první díl, který mě tak nadchl k tomu, abych se pouštěl i do dalších dílů, které již nedosahovali ani zdaleka toho co měl a dokázal první díl. Původně jsem hrál Fable: The Lost Chapters pro PC, a tak mám s čím porovnávat. Jaké je tedy Fable Anniversary?

Jiné a přesto stejné

Ačkoliv si spousta lidí stěžuje, že jde pouze o vylepšený první díl, vůbec mi to nevadí. Není přece nutné dělat souhrnnou kolekci Fable, když některé hry ze série vyšly teprve nedávno. Nicméně první Fable je přeci jen 10 let staré a navíc vyšlo ještě pro původní konzoli Xbox. Poté následovalo Fable: The Lost Chapters pro PC, které přineslo i nějaké ty kapitoly navíc a uzavřelo příběh. Fable Anniversary přináší i kapitoly, které původní Xbox verze neměla.

Příběh je totožný jako v původní hře. Malý hrdina, jak je mezi vývojáři oblíbeno – bezejmenný, žije v malé vesničce jménem Oakvale. Celá první kapitola vás vlastně provede úvodem, naučí vás základní techniky, přesune vás do cechu hrdinů a zde začíná váš výcvik a vaše cesta za splněným snem, stát se hrdinou a legendou Albionu.

Oproti tomu co nám bylo před lety servírováno, je teď Albion o něco hezčí, než býval. Autoři předělali celou hru, použili Unreal Engine 3 a dodali tak lepší textury. Pochopitelně hra běží ve Full HD rozlišení. Albion je najednou dospělejší a vyzrálejší. Malinko hra totiž ztratila svou pohádkovost, která jí dělala dokonalou. Podle vyjádření autorů je také předělané audio, nicméně velký rozdíl se nekoná. Grafická stránka se však poměrně vyvedla.

Cvič a bude z tebe hrdina

Pro některé možná bude otravný začátek hry. Ona se v podstatě stává zajímavou až po první hodině hraní, kdy už máte za sebou celý výcvik a můžete se tedy vydat do světa. Kromě toho, že grafika doznala změn, tak předělali autoři i ovládání, takže nyní při toulkách po světě máte o něco méně práce než dříve a je to docela příjemné. Ovládání bylo převzato z dalších dílů Fable. Co se pak týče Albionu, ten je prošpikovaný nahrávacími obrazovkami až běda. Tohle se příliš nevydařilo. Chápu, že předchozí verze byla také rozdělena na mnoho částí, nicméně nyní jsou loady dosti otravné a zdržují, zejména proto že některé lokace jsou opravdu maličké a občas přes ně musíte jen proběhnout. V pozdější fázi hry ale můžete i cestovat mezi lokacemi pomocí teleportu.

Fable je zkrátka hodně pohádkové, čemuž odpovídají i vaši nepřátelé. Ti jsou povětšinou zombie, bandité, vosy, balveriny a tak dále. Nečekejte žádnou velkou krev či lité bitvy. Vše je dělané do stylu pohádek a bájí starého Albionu, což je jakási původní Anglie.

Hlavní hrdina si může libovolně měnit sestřih a oblečení, nakupovat různé předměty, mluvit s postavami a také přijímat úkoly. A to jak ty hlavní, tak i vedlejší. Fable navíc bylo jednou z her, které poprvé přinesly systém karmy. Tedy záleží na vašich rozhodnutích, zda budete dobrý či zlý hrdina. Každý z úkolů se totiž dá splnit jak dobře, tak i špatně o to větší je to pak ale zábava.

Hra má také přepracovaný HUD a veškerý interface. Samotné menu hry je jiné a jednodušší. V inventáři se také snadněji orientuje a vše je poměrně intuitivní. Původní hra měla trochu hloupý systém ukládání, kdy během mise se hra uložit nedala. Tady jsou alespoň nově checkpointy, které jsou rozmístěny poměrně dobře. Nicméně jak bylo již zmíněno, tak hra obsahuje spoustu loadů a je to hrozně otravné.

Bugy kam se podíváš

Teď ale k tomu zásadnímu, co Fable Anniversary ubírá na kráse. Jsou to ohromné technické potíže. Hra je jimi prošpikována skrz na skrz a dokonce bych řekl, že hra je hůře optimalizovaná než ta původní. To že nebyly odstraněny dlouhé loady bych ještě přežil, ale že hra se zasekává i při běžném běhu je opravdu špatné. Ani po stažení posledních patchů se situace příliš nezlepšuje. Jakmile vstoupíte do nové lokace a zejména je-li v ní hodně postav najednou, tak se ve hře nedá hnout bez lagů. FPS se v tu chvíli propadá na minimum a téměř nejde hrát. Občas se hra zasekne úplně a nereaguje, což se stává během rozhovorů a také po dokončení úkolu. Výjimkou není ani nutnost restartování celé konzole, když hra zkrátka vytuhne natvrdo.

Fable Anniversary je pěkné, živoucí ale trpí hroznými problémy. Hra je velmi dobrá a dá se doporučit všem kdo kdysi Fable nehráli. Bohužel díky potížím se dá nakonec říct, že vlastně Fable: The Lost Chapters pro PC je momentálně lepší volba. Je to ale škoda, už jen kvůli pěknému, novému zpracování a některým dalším prvkům. Snad jen čekat na další patche.

- předělaná grafika
- stále pěkná hra

- mnoho bugů